Hlavní obsah

TOP 5 nepovedených automobilových reinkarnací - 1. díl

Foto: Archiv Garáž.cz

Ne vždy se automobilky se vzkříšením starých jmen trefí do černého. Někdy to zkrátka nevyjde a následují mrzuté hodnocení novinářů a rozčílené reakce fanoušků. Přitom by stačilo málo, třeba jen vybrat nové jméno.

Článek

Lancia Thema

Thema v 80. letech byla prvotřídním sedanem, který sdílel techniku s úžasnými sourozenci – Alfou Romeo 164, Saabem 9000 a Fiatem Croma. Ve verzi 8.32 s motorem Ferrari V8 by dodnes byla autem našich snů. Bohužel její novodobé vydání nám trochu zmrazilo úsměv na rtech. Koncern FCA se totiž jako poslední zoufalý pokus rozhodl křísit umírající Lancii přeznačením modelů od Chrysleru. Thema tak byla jen převlečeným 300C s vidlicovým šestiválcem Pentastar vpředu (případně s dieselem VM Motori) a pohonem zadních kol. Jenže reálně to stále bylo americké auto a málokdo chtěl platit za to, že si koupí Chrysler s jiným jménem. Mimochodem v Lancii mají dar prznit skvělá jména, protože to, co třetí generace Delty provedla s odkazem na tu první, by zasloužilo provaz.

Foto: Archiv Garáž.cz

Datsun Go

Dobře, nejde o Go, to je normální levný hatchback pro rozvojové trhy. Ostatně žádné jiné Go tady v minulosti ani nebylo. Ale byla tu značka Datsun, přímý předchůdce Nissanu. A právě v tomhle vzkříšení je ten problém. Protože když se řekne Datsun, mozek okamžitě vystřelí 240Z. Tohle sportovní kupé s řadovým šestiválcem patří k tomu nejlepšímu, co v Japonsku kdy vzniklo. Ani jeho nástupci 260Z, 280Z a 280ZX se nenechali zahanbit. Senzační byly i sportovní sedany Bluebird nebo americký bestseller 510. Pro nás petrolheady jsou to významná auta a je dobře, že Nissan alespoň se Zetky pokračuje dál. Ale značku Datsun měl nechat spát v automobilovém nebi a ne jí vzkřísit a odsoudit k vyrábění pojízdných ekvivalentů mikrovlnné trouby. Tohle si jméno Datsun opravdu nezasloužilo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda Rapid

Jistě, byl tu původní meziválečný Rapid, který je důkazem, že Škoda kanibalizovala na svých jménech vždy. Nám se ale pod kůži vrylo kupé 743 se jménem Rapid, které vycházelo z modernizované verze sedanu 105/120/130/135/136 nazývané eMko. Teď po pár letech se Škoda rozhodla nahradit Rapidem výběhové verze Octavie prodávané spolu s těmi novými, které nesly přídomek Tour. Rapid je tak levným prostorným sedanem, který nenabízí vše, co dospělá Octavia, ale má více místa uvnitř než malá Fabia. Design Josefa Kabáně se celkem povedl, zejména Spaceback s příplatkovým černým zadním oknem vypadá dobře. Ale když si vezmeme odkaz sportovnějšího kupé, je nudný levný sedan vlastně zklamáním. Ale to nám škodovka nepředvedla poprvé, vždyť meziválečný Favorit byl luxusním sedanem a Felicia z 60. let zase krásným kabrioletem, zatímco novodobí nositelé stejných jmen byly levné hatchbacky, které byly vlastně předchůdcem dnešního Rapidu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mitsubishi Eclipse Cross

Tohle je snad nejhorší krvezrada v dějinách automobilismu. Možná nebylo Eclipse tím nejlepším sportovním kupé z 90. let, ale bylo důležité, že tu bylo. Mitsubishi se tak předhánělo s konkurenčními 200SX, Prelude, Calibrou, Corradem, Celicou a těžili z toho zákazníci. Časem popularita kupátek upadala a postupně se z nabídek všechna vytratila. Pro mou generaci ale zůstávají v srdci jako dostupné a krásné způsoby, jak si pořídit zajímavé auto a přitom se nezruinovat. Pokud se automobilky nerozhodnou vzkřísit je a konkurovat skvělému Toyobaru, měly by je nechat odpočívat v pokoji. Ale ne, u Mitsubishi si řekli, že všechno pos… pokazí a zničí naší lásku k modelu Eclipse. Jméno totiž použili pro crossover, zástupce asi nejzbytečnějšího segmentu na trhu. I kdyby to byl nejlepší crossover na trhu, budu ho z principu neuznávat jen kvůli jménu. Jako by nestačilo, že nám Mitsubishi vzalo EVO a dost kašle na Pajero, s novým Eclipse se rozhodlo definitivně zbavit všech fanoušků, kteří značce ještě zůstali.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen New Beetle

Jistě, máme tady Brouka, kterého bychom měli nenávidět. Je to přece hitlerovo lidové auto, které navíc ukradl naší Tatře. Ať už to je, nebo není pravda, nemyslíte, že je čas se nad tyhle křivdy přenést? Brouk je úžasně jednoduché a kultovní auto, které by si zasloužilo, aby přestalo být spojováno s nacisty. Pokud k němu stále máte averzi, koukněte se na pár původních filmů s Herbiem, pak k němu rozhodně nebudete tak přísní. V novém tisíciletí se VW pokusil tohle všechno vzkřísit s retromodelem New Beetle. Začali dobře, protože vzali techniku ze čtvrté generace Golfu, která patřila k nejlepším vozům ve své kategorii. Tím ale pozitiva tohohle auta končila, bylo těžké, drahé, uvnitř mrňavé a stálo výrazně víc peněz, než objektivně lepší Golf. Volkswagen to zkusil napravit s dalším Beetlem, který se většiny nedostatků zbavil, bylo ale už pozdě a prý se s Beetlem brzy rozloučíme definitivně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám