Hlavní obsah

Tommi Mäkinen – Severský diamantový král

Foto: Archiv redakce
23. 6. 2017

Jistě, nejúspěšnější soutěžák světa je podle výsledků ufon Sébastien Loeb. Ale než nastoupil na svou krasojízdu, byl tu neporazitelný Fin Tommi Mäkinen. V kombinaci se svým Mitsubishi se stal postrachem soupeřů.

Článek

Ještě v roce 2005 to byl nejúspěšnější rally jezdec historie. Dnes je „až“ druhý, protože na ufona Loeba opravdu nikdo nemá. Jenže Loeb sbíral tituly i v době, kdy jeho Citroën už na tratích moc konkurentů neměl. To rodák z finské Puuppoly závodil v letech, kdy se o vítězství pralo 4-6 továrních týmů a skoro všechny měly auto schopné zajet na vítězství. On ale vytrval v týmu, který se dlouho bránil nasazení speciálu WRC a nakonec byl posledním mistrem světa na speciálu třídy A8. Kdo? Přece Tommi Mäkinen!

Foto: Archiv redakce

Tommi se narodil v roce 1964 a od mala chtěl být farmářem a pomáhat otci. Finsko je ale soutěžácká země a tak není divu, že jako divák se Tommi do rally zbláznil. Za volantem traktoru řádil už od patnácti a tak si v roce 1985 koupil první Ford Escort RS2000 a v následujícím roce se s ním vypravil na 20 soutěží. V roce 1988 je už mistrem Finska ve skupině N a startuje i v zahraničí. V následujícím roce se manažerem nadějného mladíka stává Timo Juohki a na navigátorské sedadlo spolujezdce usedá Seppo Harjane. V roce 1990 pak přichází první start na mistrovství světa s Mitsubishi Galant VR-4. V Austrálii z toho bylo sedmé a na Novém Zélandu šesté místo. Kariéra tak nabrala na obrátkách.

Foto: Archiv redakce

Pro rok 1991 po nadějném talentu skočil Nissan a posadil jej za volant malého Pulsaru GTi-R. Výsledky auta ale nebyly pro vedení automobilky dostatečné a tak byla činnost závodního týmu ukončena. Nadějný mladý Fin byl ale bohužel bez práce a stáhnul se jako soukromník do britského šampionátu. V roce 1994 ale teklo do bot Fordu a tým potřeboval pro finskou rally náhradníka. No po kom jiném šáhnout, než po domácím talentovaném jezdci. Mäkinen nabídku přijal a týmu se odvděčil svým prvním vítězstvím v mistrovství světa.

Foto: Archiv redakce

Takový úspěch nezůstal nepovšimnut a o Fina se tak začaly přetahovat i další týmy. Nakonec uspělo Mitsubishi Ralliart, které mu zajistilo několikaletý kontrakt ne celé sezony za volantem Lanceru Evo. V roce 1995 tak Startuje s Evo II a hned se zapojuje mezi špičku. Na některých soutěžích startuje poprvé, ale přesto nepatří k těm pomalejším. Ve finále je z toho skvělé páté místo, zatímco z titulu se raduje Colin McRae na Subaru Impreza 555. Tommiho čeká jistota prodloužení smlouvy u Mitsubishi a vyhlídky na starty s novým autem. A Mitsubishi dává do vývoje EVO III vše, jejich nové auto je s Mäkinenem za volantem neporazitelné. Tommi s přehledem získává mistrovský titul v roce 1996 a zopakuje to i s modelem EVO IV (1997), EVO V (1998) a EVO VI (1999).

Foto: Archiv redakce

To je absolutně fenomenální úspěch, kterého nikdo před ním nedosáhl. Na oslavu Mitsubishi uvádí speciální model Lancer EVO VI Tommi Mäkinen Edition (zkráceně TME), který dnes patří k cenným sběratelským raritkám. Jenže konkurence nespí. Od roku 1997 pravidla umožňují závodění speciálů WRC, zatímco Mitsubishi zůstává nadále ve třídě A. Dětské nemoci nových vrcholných soutěžních speciálů jsou po dvou letech odstraněné. Naopak Mitsubishi přípravu poprvé podcení a místo nového modelu pošle do boje jen inovovaný speciál EVO VI. Svůj omyl si uvědomí a pro rok 2001 připraví ještě vylepšenou verzi interně označovanou jako EVO 6,5, ale i to je málo. Je jasné, že musí vyvinout nový speciál WRC.

Foto: Archiv redakce

Tommiho talent ale přichází vniveč, a tak už na pokusy Mitsubishi nemá náladu. Start s novým speciálem EVO VII WRC ještě na sklonku sezóny stihne, ale to už má podepsanou smlouvu s konkurenčním Subaru, za jehož volantem v témže roce slaví titul Richard Burns. V roce 2002 začne skvěle vítězstvím na Monte Carlu, získá i třetí místa na Kypru a Novém Zélandu, více než polovinu soutěží ale nedokončí. Celkově skončí na osmém místě.

Foto: Archiv redakce

Další rok dojíždí pravidelněji, nejlepším výsledkem je druhé místo ze Švédska, přesto na vylepšení pozice to nestačí. Po této sezóně se definitivně rozhoduje z Mistrovství světa odejít. Jedné soutěže v Polsku se v roce 2008 účastní jako spolujezdec, ve Finsku 2014 pak startuje s Fiestou mimo soutěž. Jinak ale nezávodí vůbec a věnuje se své škole zimní jízdy a stavbě závodních speciálů pro druhé. Se značkou Subaru má ale nadále dobré vztahy, její auta propaguje a zajíždí s nimi různé rekordy. Ve Finsku o něm vzniká i písnička Puupolan Paholainen – v překladu Ďábel z Puupoly

Zlom přichází v roce 2015, kdy se Toyota rozhoduje, že právě jeho firma bude odpovědná za návrat značky do Mistrovství světa s Yarisem WRC. Tommi souhlasí a staví pro Japonskou značku finský tým se sídlem v Jyväskylä. Týmovou jedničkou je Jari-Matti Latvala, doplňují jej bývalí škodováci Juho Hänninen a Esapekka Lappi. Tým je v dosavadní první sezóně na průběžném třetím místě, Latvala je prozatím čtvrtý, Hanninen devátý a Lappi jedenáctý. Na to, zda se Tommimu sázka na čistě finský tým vyplatí, si musíme ještě počkat. Ale palce mu držíme, tahle legenda si to zaslouží.

Foto: Archiv redakce
autowebAUTOWEBaUtOwEb