Hlavní obsah

Toyota Tundra je v Americe mimořádně úspěšný pick-up, který nakoukl i do Česka. Proti minulosti mu však jedna podstatná věc chybí

Foto: Dajbych 4x4 - Ivo Trzaskalik

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pick-upy sice nejsou u nás typicky oblíbenou kategorií, ale jejich počet na českých silnicích roste. A i jejich velikost spolu s tím, jak jsou ty určené původně pro americký trh čím dál populárnější. A kromě amerických značek už k nám proniká i jejich zahraniční konkurence, takže můžete na našem trhu koupit například i Toyotu Tundra.

Článek

Už od roku 1999 nabízí Toyota Američanům velký pick-up Tundra. Ostatně jej tam i vyrábí, původně v Indianě a nyní v Texasu. Možná si myslíte, že to je teritorium amerických automobilek, ale zahraniční konkurence si chce z toho velkého prodejního koláče také ukousnout a Toyota už před tím měla celkem slušný pick-up T100. Ten se ještě vyráběl v Japonsku, teprve Tundra začala vznikat přímo v USA jako první velký japonský pick-up vůbec.

Třetí generace XK70 je na trhu od roku 2021 a představila mnohem agresivnější design Kevina Huntera. Auto je vysoké, působí dostatečně chlapácky a přitom má i všechny ty nové libůstky a LED světla. Konkrétní automobil zkrášluje i hezká červená metalíza a balíček doplňků TRD včetně funkčních protiskluzových nášlapů pod prahy a černých litých kol. Místo chromu je i maska rámována černou lesklou barvou. Novinek je ale na autě mnohem víc než jen nový vzhled.

Foto: Vlastimil Vainar

Přední část působí opravdu mohutně a celkově budí auto svými rozměry respekt.

Pryč jsou osmiválce, pod kapotou už najdete jen vidlicový šestiválec V35A-FTS Twin Turbo s objemem 3,4 litru, a to v normální, nebo hybridní verzi. Tady je normální verze, takže se bavíme o výkonu 390 koní (290 kW) a točivém momentu 650 Nm. Pro náš trh je důležité, že plní normu EURO VI. A většinu zákazníků bude zajímat, kolik jsem měl při testu spotřebu, na což mohu odpovědět hodnotou 17,1 litru. Berte ale v potaz, že šlo o kratší testování a že na delší trase by šla spotřeba určitě dolů, počítám k 15 litrům, někteří recenzenti mluví dokonce o 14 litrech.

I pracovní auta už mohou nabídnout slušný jízdní komfort

K motoru je spárovaný desetistupňový automat Aisin, který funguje jak bezstupňová převodovka, jednotlivé změny stupňů totiž nejsou vůbec znát. Pohon jde standardně na zadní, volitelně na všechna kola. Chybět nemohou ani elektronické uzávěrky diferenciálů včetně mezinápravového. V balíčku TRD jsou speciální tlumiče Bilstein, díky nimž je zajištěn jízdní komfort na silnici, ale vůz s nimi funguje i v terénu.

Foto: Vlastimil Vainar

Auto je sice velké, ale řidič je příjemně obklopen vším potřebným.

Tundra má čtyřdveřovou pětimístnou kabinu CrewMax, a to řádně prostornou. Vzadu je tolik místa na nohy, že by mu ho mohla závidět nejedna evropská limuzína. Ani sklon opěradla není nepříjemný, takže nebude problém dozadu posadit dospělé pasažéry. Samozřejmě sedadlům nechybí systém ISOFIX, takže můžete bezpečně převážet i vaše ratolesti.

Je to ještě Toyota, nebo už čistý Američan?

Minimální délka je těsně pod šest metrů, nejdelší kabina v kombinaci s nejdelší korbou ale přesáhne 6,2 metru. Elektricky stahovatelné zadní okno mezi korbou a kabinou je také zajímavý prvek výbavy. Zcela nová je vysokopevnostní konstrukce ocelového rámu se zesílenou zadní výztuhou. Korba je hliníková a vyztužená. Přesto, pokud jste nadšený milovník japonských toyot, určitě vám neunikne trochu jiná, více americká výrobní kvalita. Prostě při zavření dveří nebo kapoty slyšíte, že je to jiné než u Hiluxu. Ale Tundra je zkrátka v Americe vyrobené auto pro americký trh a tomu také odpovídá. Ovšem pověstná japonská spolehlivost podle všeho zůstala.

Foto: Vlastimil Vainar

Na převážení nákladu je na korbě opravdu místa dost.

Výbava konkrétního vozidla je označená jako SR5, a jde tedy o druhý stupeň. Tady je navíc doplněna ještě balíčkem TRD. V praxi to znamená 12 airbagů, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bezklíčové startování a odemykání, 360stupňové monitorování pro sledování celého okolí auta (parkování nebo jízda v terénu na milimetry už nemohou být snazší), adaptivní tempomat, adaptivní regulaci podvozku, infotainment s obřím čtrnáctipalcovým dotykovým displejem a bluetooth připojením, asistent jízdy v pruzích a v koloně, parkovací senzory s funkcí hlídání provozu při couvání, asistent pro jízdu do kopce i z kopce a pro udržení stability přívěsu, boční nášlapy, litá kola, kožená, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla, kožený multifunkční vyhřívaný volant, vyhřívané přední sklo, elektrická okna a zrcátka. Jako kdyby tu byla snaha o trochu prémiového dojmu.

Menší nosnost vyvažuje jízdní komfort

Možná byste čekali listová pera vzadu, ale Tundra raději vsadila na příjemně komunikativní podvozek s tlumiči a vinutými pružinami a víceprvkovým zavěšením vzadu. Chování na silnici je i bez nákladu velmi příjemné a proti minulé generaci se citelně zlepšilo. Zmizelo odskakování a také náklony jsou mnohem menší. Civilnější chování určitě potěší a znamená, že tohle původně pracovní auto můžete používat i normálně, aniž by se členům rodiny dělalo nevolno. Toho výše zmíněného nákladu byste možná čekali více, oficiálně totiž můžete naložit jen 880 kilogramů. Vynahradí vám to ale tažné zařízení, protože za Tundrou utáhnete až 5,3 tuny.

Všichni určitě víte, že nejvíc se v tomto segmentu prodávají pick-upy od Fordu, ale přesto Tundra dokázala v USA obsadit až 17 % trhu a některé roky překročila i hranici 200 tisíc prodaných aut. U nás se počty prodaných vozů za rok dají spočítat na prstech jedné ruky a seženete ji jen u jediného dealera, společnosti Dajbych 4×4. 

Přece jen tato konkrétní stojí 2 903 879 korun, což není úplně málo. Auto je ale skladem a můžete v něm hned odjet. A když takový pick-up potřebujete, tak to nezní až tak přemrštěně. A upřímně, Toyota se svým designem může být pro mnoho lidí lepší volbou než americká konkurence.

Načítám