Hlavní obsah

V týdnu mama taxi, o prázdninách k moři: VW Multivan je i jako hybrid úžasně všestranný, navíc konečně umí 4 × 4. Ale ta cena…

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Pro řadu zákazníků je Multivan pevně spojený s motory TDI. Jenže tenhle renomovaný rodinný parťák funguje parádně i ve verzi do zásuvky. Obzvlášť té omlazené, která si technicky hodně polepšila a „té-sedmičce“ poprvé naděluje i pohon všech kol.

Článek

Když současná generace Multivanu přijela vůbec poprvé s plug-in hybridním pohonem, patřila ve svém segmentu mezi pionýry. Šlo o zajímavou alternativu, byť technické parametry jsou z dnešního pohledu už hodně na hraně: malá 10,4kWh baterka s tabulkovým dojezdem 50 km, pomalé nabíjení (do plna necelé 4 hodiny), navíc pouze pohon předních kol (jako toho času všechny multivany).

Svůj eHybrid však Volkswagen v nedávné době dramaticky vylepšil a teď už může dávat smysl podstatně širšímu spektru zákazníků. Baterka má skoro dvojnásobnou kapacitu (19,7 kWh; navíc ji díky DC nabíjení dobijete do půl hodiny), papírový dojezd se díky tomu také zdvojnásobil na necelou stovku kilometrů, ale hlavně jde o první (a do budoucna nejspíš také jediný) Multivan T7 s pohonem všech čtyř kol!

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Obrovskou předností Multivanu je, že uveze celou rodinu (nebo půlku bytu), ale díky platformě MQB (Golf a spol.) se řídí skoro jako klasický osobák. Žádné užitkové odskakování, „mulťák“ je i díky příplatkovým adaptivním tlumičům příkladně komfortní, navíc ochotně zatáčí a přehnaně se nenaklání.

Tušíte správně: zadní náprava s torzní příčkou není poháněna kardanem, ale druhým elektromotorem (ten první je v převodovce DSG), který roztáčí kola skrze redukovaný převod za doprovodu elektroniky a zubové spojky. Není to čtyřkolka do náročného terénu - sem Multivan už ze své podstaty necílí – ale sněhem pokrytou cestu k horské chaloupce nebo zablácené vyjeté koleje slupne jako nic.

Prodloužená verze má na délku 5 173 mm a s bohatou výbavou Style se provozní hmotnost šplhá přes 2,4 tuny. Multivanu ale asi často šlapat na krk nebudete a při běžném tempu není nadváha zas až takový problém. A to ani po stránce spotřeby: V létě auto mimo dálnice najede kolem osmi desítek elektrických kilometrů, po vybití si potom bere z nádrže 8 až 9 l / 100 km.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Testovaná verze Long nabízí za zadní nápravou dalších dvacet centimetrů na délku. Sedačky můžete v kolejnicích posouvat dle libosti, případně druhou a třetí řadu zcela vyjmout. Zvládne to jedna dospělá osoba, takže během pár minut uděláte ze sedmimístného VIP shuttlu dodávku pro převoz čehokoliv, čím se hezký interiér nebudete bát zatřísnit.

V tu chvíli totiž čtyřválec 1.5 TSI (ano, další změna, dříve měl plug-in hybrid čtrnáctistovku) v kombinaci se šestistupňovou dvouspojkou pořád spolupracuje s elektromotory a funguje jako klasický full-hybrid.

Ten se navíc povedlo příkladně odladit, střídání elektrické a spalovací jízdy je neznatelné a chod celého systému kultivovaný. A když potřebujete svižně předjet, máte k dispozici krátkodobé maximum v podobě 245 koní a 350 newtonmetrů.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Mutlivan do zásuvky může jet na elektřinu až dálničních 130 km/h. V takovém případě se ale šťáva z baterky vytrácí o dost rychleji. U DC stojanu ji za ideálních podmínek doplníte z 10 na 80 procent za šestadvacet minut.

Každodenní rozvoz dětí do školky, nákup v supermarketu nebo návštěvu babičky (disciplíny na krátkých trasách, kde by se diesel trápil) zvládne Multivan eHybrid pokrýt bez kapky benzinu. A když na to přijde, do stejného auta pak nabalíte celou rodinu a můžete vyrazit stovky a stovky kilometrů třeba k moři.

Jen škoda malé 45litrové nádrže (specifikum prodloužené verze, standard má 58 l), s průměrnou devítilitrovou spotřebou najedete mezi zastávkami u čerpaček jen asi 500 km… A to jsme ještě nepřipojili brzděný přívěs, který u hybridu může mít až 1,6 tuny.

Multivan je i jako hybrid všestranný, schopný a v domácnosti může zastat plejádu úloh, navíc je to jediná čtyřkolka v nabídce. To vše se propisuje do pořizovací ceny. Hybrid dnes startuje na 1,6 milionu, prodloužený Long s bohatou výbavou Style už stojí necelé dva miliony, s plejádou příplatků jsme tam za 2,3 mil. Kč. Na svá elektrifikovaná auta teď sice VW nabízí stotisícovou dotaci, i tak se ale při konfiguraci svého vysněného „mulťáku“ docela prohnete.

Technické údajeVW Multivan eHybrid 4 × 4
Motorřadový čtyřválec turbo + 2x elektromotor
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon spalovacího motoru130 kW (177 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment spal. motoru250 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min.
Elektromotor115 k (v DSG) + 136 k (vzadu)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí245 koní a 350 Nm
Převodovkadvouspojková, 6 stupňů
Pohonpohon všech kol
Pohotovostní hmotnost2 410 kg
Akcelerace 0–100 km/hneuvádí
Maximální rychlost200 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)0,9 - 1,1 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l
Kapacita baterie19,7 kWh (využitelných)
Elektrický dojezd95 km
NabíjeníAC 3,6 kW (za příplatek 7,4 kW)
Kola a pneumatiky245/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)5 173/1 941/1 909 mm
Rozvor3 124 mm
Objem zavazadlového prostoru469 - 4005 l
Načítám