Hlavní obsah

Poprvé za volantem Citroënu C4 X: Tři auta v jednom za cenu pod půl milionu, má to ale podmínku

Foto: Citroën
Aktualizováno

V Česku se začíná prodávat nejnovější Citroën C4 X, který je vylepšenou variantou standardního modelu C4 s prodlouženou zádí o 24 centimetrů a o 130 litrů objemnějším zavazadelníkem. S novinkou francouzské značky jsme se už poprvé svezli i na našich silnicích a odhalujeme vám i cenovou politiku. Nová C4 X sice stojí pod půl milionu korun, ale prodejci musíte nechat váš starý vůz na protiúčet.

Článek

Fastback, sedan a kompaktní SUV v jediném stylovém crossoveru z Francie. Citroën pokračuje s nejnovějším trendem stylingu podle vlajkové lodi značky jménem C5 X a do Česka nově přijíždí i s menším sourozencem C4 X. U nás jsme jej poprvé viděli na loňském e-Salonu, kde se v předpremiéře představila čistě elektrická verze ë-C4 X, a teď novinka přijíždí k prodejcům i s tradičnějšími spalovacími jednotkami. Nová vylepšená „C-čtyřka“ cílí zejména na zákazníky s touhou po větším zavazadelníku.

A naživo je Citroën C4 X zvláštně osobitým autem. Míra jeho krásy je závislá pouze na vašem subjektivním vkusu. Od předního nárazníku až po osu zadních kol vychází ze standardní C4, ale nově natažená záď opticky vypadá jako batoh. Splývající silueta se inspiruje stále populárnějšími fastbacky a spojuje se s typickým otevíráním zavazadelníku sedanů. A Francouzi jej vybavili relativně velkým nakládacím otvorem.

Foto: Citroën

Stylovější Citroën C4 X vychází ze standardního modelu C4 a zásadní novinkou je delší záď s objemnějším kufrem

V portfoliu Citroënu nová C4 X zapadá mezi menší standardní C4 a elegantní vlajkovou loď C5 X. Novinka je charakteristická užitečným prodloužením zadního převisu. Je o nezanedbatelných 24 centimetrů delší a díky tomu vůz disponuje mnohem větším zavazadlovým prostorem. Je o 130 litrů objemnější než v normální C4, celkově má 510 litrů základního objemu a pod podlahou má praktickou schránku. U čistě elektrického modelu je praktická pro uložení nabíjecích kabelů.

Nová, stylovější karosářská varianta si současně zachovává všechny přednosti výchozího modelu. V moderním interiéru v nejluxusnější výbavě kombinuje dvojici obrazovek digitálního přístrojového štítu a desetipalcového infotainmentu My Citroën Drive Plus s head-up displejem. Pro zpříjemnění života s francouzským vozem je k dispozici i konektivita s aplikací My Citroën pro smartphony pro ovládání a nastavení vozu. Slibuje i možnost plánování tras pro navigaci. Svou cestu si připravíte předem z tepla domova nebo kanceláře a následně už jen sednete za volant vyjedete vstříc dalšímu cestování.

Foto: Citroën

Nově zvětšený zavazadelník je o 130 litrů větší než u normálního Citroënu C4 a celkem pojme 510 litrů nákladu

A co komfort, celková prostornost a praktičnost? V Citroënu ukazují hlavně na pohodlná sedadla Advance Comfort s polstrováním měkkou pěnou, díky níž připomínají posez jako ve vašem obýváku. Ve francouzských autech je komfort vždy významným prvkem, stejně jako praktičnost. Každodenní potřeby si odložíte do celkem šestnácti otevřených i uzavřených odkládacích schránek s celkovým objemem 39 litrů. S přihlédnutím ke stejnému základu se pak varianta „X“ vnitřní prostorností nijak neliší od standardního modelu C4.

Benzin, nafta i elektřina – svou ideální C4 X si vyberou všichni

V Česku se nový Citroën C4 X prodává se dvěma zážehovými, jednou vznětovou a jednou čistě elektrickou motorizací. Základem je benzinová dvanáctistovka PureTech o 100 koních (75 kW), doplněná silnější variantou o 130 koních (96 kW). Stejným výkonem disponuje i jediná naftová jednotka BlueHDi. Pomyslným vrcholem nabídky pak je čistě elektrická varianta ë-C4 X. A tu jsem si poněkud netradičně vybral na své první svezení.

Foto: Citroën

U standardního modelu C4 tvoří čistě elektrická verze 35 % celkových prodejů. Slibuje rychlé nabití energie na 100 kilometrů dojezdu za pouhých deset minut

Elektrická C4 X spojuje jediný elektromotor o 136 koních (100 kW) a instantních 260 newtonmetrech s akumulátorem s kapacitou 50 kWh (45 kWh využitelná). Citroën udává maximální dojezd na jedno nabití až 360 kilometrů v cyklu WLTP a dodává, že pomocí 100kW stejnosměrné nabíječky architektura elektromobilu zvládne nabít dostatek energie pro dojezd 100 kilometrů za pouhých deset minut.

V reálném provozu je Citroën ë-C4 X především příjemným elektromobilem pro městské dojíždění. Francouzi nepřetržitě vyvíjí efekt „létajícího koberce“, protože i prodlouženou C4 X standardně vybavují komfortním podvozkem Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy. Ty pohlcují jemné i ostré nerovnosti a zlepšují komfort na palubě. Celkové naladění elektromotoru je spíše jemné a pomáhá prodloužit maximální dojezd. Sám Citroën přiznává, že pro dynamičtější jízdu doporučuje vůz přiostřit sportovním jízdním režimem.

Foto: Citroën

V moderním interiéru automobilka láká hlavně na vysoce komfortní sedadla Advanced Comfort

Během krátké první testovací jízdy jsem si současně všiml, že zbrusu nový kousek s 90 najetými kilometry „dlouhodobě“ jezdí s průměrnou spotřebou elektrické energie 21 kWh na 100 kilometrů. Znalci elektrických vozů od Stellantisu si už jistě všimli, že ë-C4 X zatím využívá starší elektrickou architekturu. Automobilka slibuje, že už letos v květnu vůz vylepší modernizací, při níž se lehce zvýší výkon a elektrická energie vozu bude uložena ve větším akumulátoru.

Svérázný Citroën C4 X tak do Česka přijíždí s nabídkou variant, z nichž si vybere většina zákazníků. České zastoupení se snaží cílit i na korporátní klientelu a věří potenciálu vznětové motorizace ve spojení s osmistupňovým automatem EAT8. Nová záď inspirovaná sedanem pak láká hlavně na komfort více odloučeného zavazadelníku, protože se při otevřeném víku do vozu dostává méně nečistot i chladu než u vozů s výklopnou zadní stěnou jako u klasických SUV.

Nový Citroën C4 X se v Česku začíná prodávat se základní cenou od 544 900 Kč za vůz se slabší benzinovou motorizací PureTech 100. Silnější benzinovou jednotku PureTech 130 koupíte za minimálně 644 900 Kč a nejlevnější turbodiesel BlueHDi 130 je za 694 900 Kč. Čistě elektrická verze ë-C4 X pak stojí nejméně 939 900 Kč. Další zvýhodnění 50 000 Kč získáte, když u dealera necháte váš starý vůz na protiúčet. U nejlevnějšího modelu se tak dostanete pod hranici půl milionu. Zaplatíte za něj 494 900 Kč.

Reklama

Související témata:
Načítám