Hlavní obsah

Hi-tech butik s prima spotřebou: Nový Peugeot 3008 poodkryl karty, zájemce o normální motor však hodlá dál napínat

Foto: Peugeot

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Francouzská značka chce být od roku 2030 čistě elektrickou a nová generace 3008 se má stát první vlaštovkou moderní éry. Nepřekvapí tedy, že proti předchůdci nezůstal kámen na kameni, jak jsme se přesvědčili během úvodních jízd v domovině automobilky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Model 3008 má v řadách Peugeotu své pevné místo. Praktické MPV se před sedmi lety proměnilo v trendy SUV, které si pořídilo přes 1,3 milionu zákazníků ve 130 zemích celého světa. A mimořádně důležitý bude také jeho třetí pokračovatel, který má značku přivést do nové doby. Nepřekvapivě elektrické.

Shodou okolností jsem se zúčastnil slavnostního odhalení vozu v Sochaux i prvních mezinárodních jízd po malebných cestičkách nedaleko Nice. A obě akce měly kromě francouzského prostředí společné ještě jedno. Spalovací motory? Ani muk, dnes jsme tu kvůli elektřině! Nová 3008 je přitom výhledově nabídne, automobilový gigant Stellantis však stran „normálních“ motorů razí strategii mrtvého brouka.

Za pár let jen pod proudem

Celá řada značek Stellantisu avizuje čistě elektrickou budoucnost a Peugeot – klíčová automobilka celého koncernu – jde příkladem. Od roku 2025 hodlá nabídnout minimálně jednu elektrickou variantu všech svých modelů. Jde však jen o mezistupeň, který má o pět let později pokračovat definitivní rozlučkou se spalovacími motory. Nový Peugeot 3008 nicméně stále pořídíte i na benzin, byť se o tom zatím moc nemluví. Nabízen bude coby plug-in hybrid a mild-hybrid.

Foto: Peugeot

Od roku 2030 jen do zásuvky? Peugeot si jde za svým.

Vývoj vstříc trendům

Novou generaci si s předchůdcem rozhodně nespletete. Novinka má na délku přes 4,5 metru a Peugeot ji prezentuje jako SUV fastback s postojem šelmy. Marketéři se vyřádili, my raději zůstaňme u tradičního označení SUV-kupé, které je pro auta se zkosenou zádí typické. Prim při stavbě hrála pochopitelně aerodynamika – nízká silueta, kompletně zakrytovaný podvozek či drobné detaily na přídi přinášejí součinitel aerodynamického odporu Cx 0,28, tedy jeden z nejlepších v dané třídě.

Přesto se Francouzi nemuseli vzdát svého charakteristického extravagantního designu. Vpředu například zůstává typický světelný podpis s tygřími drápy, úplně nová je černá vodorovná linka mezi světlomety. Ve všech verzích jsou světla diodová, ta vyšší disponují pixelovou technikou s vykrýváním protijedoucích vozidel.

Rozměry Peugeotu 3008SoučasnýNovýRozdíl
Délka4 477 mm4 540 mm+ 63 mm
Šířka1 841 mm1 890 mm+ 49 mm
Výška1 624 mm1 640 mm+ 16 mm
Rozvor2 675 mm2 730 mm+ 55 mm
Zavazadlový prostor520 l520 l-

Bohatší výbava GT (k mání jsou dvě, standardem je Allure) se odlišuje i v dalších aspektech. Kola mají dvacet palců namísto devatenácti, zadní svítilny zaujmou podpisem s 3D efektem a karoserie dvoubarevným lakováním. Jen škoda, že paleta barev není o něco pestřejší. Jediným výrazným odstínem je zbrusu nová modrá Ingaro.

Navzdory novému technickému základu (k němu se ještě dostaneme) a kompletnímu překopání zadní partie se nemění objem zavazadelníku. Jeho víko se otevírá elektricky a po jeho vyklopení na vás vykoukne 520 litrů prostoru bez ohledu na zvolený pohon. Kufr je dostatečně dlouhý, jen do šířky to taková hitparáda není.

Foto: Peugeot

Baterie elektrovozu může díky systému V2L posloužit coby záložní zdroj energie. Napájet umí zahradní nářadí, v krajním případě i jiný elektromobil. Praktický je i systém Plug & Charge, který už u stojanu nevyžaduje identifikaci čipem, ale spustí se automaticky. Maximální výkon DC nabíjení je 160 kW (z 20 na 80 % za 30 minut), standardně je k dispozici 11kW AC nabíjení, za příplatek dostanete dvojnásobek.

To je panorama!

Po prvním usednutí vás okamžitě zaujme to, co Francouzi při prezentaci označili za vlastní „masterpiece“. Jde o zcela předělaný interiér s 21palcovou plovoucí panoramatickou obrazovkou, která podle tvůrců nemá v daném segmentu obdoby. Prohnutý displej efektně se vznášející ve vzduchu doprovází propracované ambientní osvětlení a dotyková lišta, na kterou si můžete nakonfigurovat rychlý přístup k až deseti oblíbeným funkcím.

Panoramatické řešení zastupuje tradiční budíky i multimédia. Obrazovky jsou nanejvýš kvalitní a reakce na dotyk bezprostřední. Jenže na prvních kilometrech se prostředí infotainmentu zdá dost rozvětvené a ne úplně přehledné. Snad jde o nezvyk, který zmizí s rostoucím nájezdem.

Foto: Peugeot

Ač se může zdát, že je okraj obrazovky hodně daleko, z místa řidiče bez problému dosáhnete na celý displej. Nezávidíme puntičkářům, kteří si zakládají na čisťounké kabině. Otírat prach ve skulince pod panoramou nebude zrovna snadné.

Peugeot obložil interiér vytříbenými materiály a na dotyk velmi příjemnou textilií, zároveň nešetřil na pohodlí sedadel v obou řadách. S výškou 178 cm jsem se vzadu posadil s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou, vpředu jsem se ale nemohl usadit tak, aby mi alespoň trochu nepřekážel mohutný středový tunel. Budiž mu zčásti odpuštěno, protože krom držáků na nápoje disponuje i velkým úložným prostorem.

Neodmyslitelnou součástí i-Cockpitu je také šišatý volant. Ten zůstává, v nové generaci však prošel rozsáhlými úpravami. Plochy po stranách se sice zdají být dotykové, jenže pro spuštění jednotlivých funkcí je stále potřeba fyzický stisk, takže nehrozí, že byste je aktivovali nedopatřením.

Foto: Peugeot

Přední sedadla mají certifikát AGR a mohou disponovat vyhříváním, ventilací i masážními funkcemi. Novinkou jsou adaptivní boční opěrky, které se elektricky nafukují a přizpůsobují tvaru těla.

Jediná verze. Zatím

Ač Peugeot do budoucna slibuje vícero motorových variant, na prvních jízdách byla k dispozici jen základní elektřina. Její synchronní elektromotor s permanentními magnety roztáčí přední kola 210 koňmi a 343 newtonmetry točivého momentu. A protože se bavíme o autě s pohotovostní hmotností 2,1 tuny, dynamické schopnosti patří k průměru – stovka za 8,8 sekundy a maximální rychlost 170 km/h.

Sympatický je hlavně odšťuch z místa, pružnost ve vyšších rychlostech je spíše pozvolná (tady jistě zazáří silnější verze). Překvapil mě u elektromobilů nevídaný jev - drobná prodleva po sešlápnutí akcelerátoru. Nejde o nic dramatického, malinké pauzičky před vystřelením směrem vpřed si však nejde nevšimnout.

Motory nového Peugeotu 3008

  • E-3008 s jedním elektromotorem, 210 koní, 525 km
  • E-3008 se dvěma elektromotory, 320 koní, 527 km
  • E-3008 s jedním elektromotorem a větší baterií, 230 koní, 700 km
  • 3008 plug-in hybrid (informace budou upřesněny později)
  • 3008 mild-hybrid s 1,2litrovým tříválcem, 136 koní (dorazí později)

Velkou pochvalu si zaslouží cestovní komfort. Kabina je i v dálničních rychlostech skvěle odhlučněná a plavný podvozek navzdory velkým dvacetipalcovým kolům komfortně tlumí nerovnosti. S finálním verdiktem ale opatrně, tady bychom raději počkali na nástrahy českých silniček, které podvozkům zpravidla dávají zabrat podstatně víc. Pravdou nicméně je, že všechnu tu hmotnost navíc novinka nezapře, a pokud nasadíte jen trochu svižnější tempo, začne být v zatáčkách těžkopádná a neochotná k náhlým změnám směru.

A to se bavíme o verzi s menší 73kWh baterií, která slibuje dojezd 525 km. Větší baterka (kapacita 98 kWh, dojezd 700 km) dorazí později. Před startem ukazovalo počítadlo 83 % a dojezd 440 kilometrů. Urazili jsme 109 km (krátce dálnice, převážně korzování po francouzských okreskách) a spotřeba se ustálila na 17,2 kWh / 100 km. To je na tak velké SUV slušný průměr, kterému však hrálo do karet i slunné počasí a teplota kolem 20 stupňů. V baterii nakonec zůstalo devětapadesát procent na dalších 247 kilometrů dojezdu.

Foto: Peugeot

Peugeot 3008 je posazen na zbrusu nové platformě STLA Medium, která se do budoucna stane základem většiny nových modelů koncernu. Stavěna je primárně pro elektrický pohon, pořád ale umožňuje zástavbu spalovacích motorů. Kompletní výrobu vozu obstarává závod v Sochaux, kde se také kompletují trakční baterie. Na ně se vztahuje záruka na 8 let nebo 160 000 km.

Novému Peugeotu 3008 byste měli věnovat zvýšenou pozornost, i když jdou třeba francouzská lvíčata zcela mimo vás. Technický základ novinky totiž výhledově poslouží všem novodobým opelům, citroënům, ale třeba i alfám nebo fiatům.

Při první jízdě potěšil hlavně cestovní komfort a slušná spotřeba, slabinou je především vysoká hmotnost. Vůz vstoupí do prodeje na jaře tohoto roku, české ceny se tedy dozvíme co nevidět. Ani tuzemské zastoupení značky se ale netají tím, že největší zájem očekává o verze spalovací, které nabídku rozšíří snad ještě letos.

Líbí se vám nový Peugeot 3008?
Rozhodně!
25,9 %
Ano, ale jedině se spalovákem.
62 %
Tak to vůbec...
12,1 %
Celkem hlasovalo 266 čtenářů.

Reklama

Načítám