Článek
Tak schválně, poznáte elektrickou Pumu Gen-E na první pohled? Rozdíl? Správně, znalci upozorňují na uhlazenější příď se zaslepenou maskou chladiče (ten elektromobil nepotřebuje), ti nejzkušenější si můžou všimnout ještě upravených nárazníků a odlišného designu aerodynamických kol, ale jinak…? Jinak je elektrická Puma je skoro k nerozeznání od té spalovací.
A to platí i v interiéru, který má zcela shodnou základní architekturu s dvojicí dvanáctipalcových displejů přístrojového štítu a dotykového infotainmentu (který je nečekaně přehledný a nabízí široké online služby a mobilní konektivitu). Liší se jen umístěním voliče převodovky – elektrická verze ho má pod volantem, což uvolnilo místo pro odkládací prostory na středovém tunelu a vytvořilo jeskyni v jejím spodním patře.

Dvojici 12palcový displejů má už základní verze, stejně jako hromadu šikovných odkládacích prostor.
Ten hlavní rozdíl je samozřejmě pod přední kapotou, kde místo spalováku spočívá menší a lehčí elektromotor (který uvolnil místo pro 43litrový „frunk“, tedy přední kufr). Přitom produkuje 168 koní – elektrická Puma Gen-E je tak skoro stejně výkonná jako sportovně laděná Puma ST. Zátah má elektrická verze ještě o 40 Nm silnější a o poznání intenzivnější (nečekáte na podřazení ani roztočení turba), takže v pružném zrychlení působí dost svižně, i když papírově je na stovce o šest desetin pomaleji.

Pod kapotou je místo těžkého spalováku jen kompaktní a lehký elektromotor a odkládací schránka pro nabíjecí kabely jako bonus.
Lehčí čumák se také ochotněji stáčí k apexu a těžký bateriový balík v podlaze snižující těžiště pomáhá stabilitě, takže se do zatáček můžete vrhat až nečekaně odvážně, elektrická Puma si to nechá líbit. Trochu horší zprávou však je, že o dva metráky vyšší hmotnost ovlivnila i tlumení – elektrická Puma už není tak lehkonohá jako ta spalovací, po hrbolech spíš poskakuje, než aby po nich tančila.
Instalace baterií si taky vynutila zvýšení podlahy, což omezuje prostor pro posádku vzadu, kam už se dospělák spíš moc nevmáčkne. Na druhou stranu odebrání výfukového potrubí umožnilo zvětšit odkládací schránku pod podlahou kufru, 81litrový MegaBox se tak přifoukl na 145litrový GigaBox (stále má šikovnou odvodňovací zátku), což je příjemný bonus k 378litrovému kufru.

Místa na zadních sedačkách není nazbyt, ale snad vám to vynahradí obří kufr.
Baterie samotná není kdovíjak velká, má kapacitu 54 kWh, z nichž však využitelná část představuje jen 43 kWh. Puma z ní však díky své příkladné úspornosti vymáčkne dojezd papírových 376 km při normované spotřebě 13,1 kWh/100 km. V reálu jsme s ní jezdili v kombinovaném provozu (město, okresky i dálnice) za skvělých 14 kWh/100 km, při pohybu primárně ve městě a jeho okolí (kam je tohle auto určené) to zvládnete určitě ještě úsporněji.
Elektrická verze Fordu Puma tak sice není úplně bez chyb, ale má spoustu předností v čele s roztomilým designem, který u těchto aut často rozhoduje. A Pumu si na první pohled dost možná zamilujete, zvlášť v nějaké veselejší barvě laku (třeba v jásavé žluté Electric nebo vkusné modré Digital Aqua). Pak vám tohle auto bude dělat vážně jen samou radost!
Zatímco běžnou Pumu s benzinovým litrem a manuálem pořídíte již za méně než půlmilion, za elektrickou Pumu Gen-E dáte nejméně 659 000 Kč (akční cena s využitím financování Ford). Což je ale v rámci této třídy elektromobilů vynikající cena, zvlášť s ohledem na velmi rozsáhlou základní výbavu. Navíc wallbox pro domácí nabíjení k ní dostanete v ceně.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 123 kW (168 k) |
Točivý moment | 290 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 563 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,0 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | až 376 km |
Kapacita baterie | 54 kWh (využitelná 43 kWh) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 100 kW |
Kola a pneumatiky | 215/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 214/1 805/1 555 mm |
Rozvor | 2 588 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 378 l (+145 l GigaBox + 43 l frunk) |