Hlavní obsah

Bývalý SsangYong vyřešil svou největší bolístku. KGM Torres je prostorný dobrodruh, který konečně jezdí za pár

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Značka SsangYong, dnes KGM, dlouhodobě patří mezi silné hráče v poměru cena/výkon. Za solidní peníze jste snáze odpustili i nějakou tu slabinu, třeba benzinovou turbo patnáctistovku, která nebyla zrovna etalonem spořivosti. Torres teď ale jako první nabízí úspornější řešení.

Článek

Když před pár lety obohatilo český trh SUV SsangYong Torres, vedle menších a všedně vypadajících modelů Korando nebo Tivoli, to bylo příjemné zpestření. Torres - pojmenovaný po chillském národním parku - brnká na dobrodružnou notu. I když jde o tradiční rodinné SUV se samonosnou karoserií (na rámu koupíte až větší Rexton), zvenčí je nazdobené offroadovými prvky a jednoduše budí pozornost.

Z počátku se Torres nabízel s jedinou motorizací - pro SsangYong (tedy pardon, KGM) tradiční přeplňovanou jedna-pětkou s výkonem 163 koní, kterou šlo kombinovat s manuálem, automatem, pohonem předních i všech kol. Příjemný motor, který i se 4,7 metru dlouhým Torresem uměl slušně zacvičit, jen si za to řekl o 8 až 9 litrů na 100 km, což… no, není zrovna málo.

Nejprve nabídku rozšířila elektrická verze EVX. Pokud ale pořád preferujete tankování benzinu, potěší vás motorizace úplně nejčerstvější - zcela nový hybrid. Ten vychází z turbo patnáctistovky, s elektrickým dopingem si ale polepšil na 204 koní a 300 newtonmetrů točivého momentu. Zrychlení 0-100 km/h značka dlouhodobě neuvádí, maximálka vás utne na 180 km/h.

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Zezadu to vypadá, že má Torres vzadu kryt rezervy a víko kufru otevírané do strany. Ale nebojte, celé je to jen designová paráda a zavazadelník se otvírá klasicky nahoru.

Zatímco u klasické jedna-pětky s automatem hovoří tabulky o normované spotřebě 8,5 l/100 km, hybrid slibuje odběr do šesti litrů na sto. Jaká je realita? S mixem okresek a trochy dálnic jsem se během testovacího týdne propracoval k průměru 6,2 l/100 km. S lehčí nohou mimo dálnice byste se bez problémů měli dostat na hodnoty začínající pětkou, naopak při dlouhých dálničních přesunech se pořád pohybujete kolem sedmi litrů. Jasně, pořád existují i úspornější hybridy, pro KGM je to však na elektrifikovanou prvotinu obrovský pokrok.

Díky elektrické výpomoci má auto okamžitý odpich a slušnou porci síly pro bezpečné předjíždění i připojení do rychlého pruhu. Na poměry hybridů tu navíc najdeme dost velkou baterku s kapacitou 1,83 kWh, která třeba drtivou většinu městského popojíždění zvládne pokrýt bez nakopnutí čtyřválce. Kola však mohou pohánět obě jednotky a střídání mezi nimi si prakticky nevšimnete.

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Torres Hybrid je dostupný výhradně jako předokolka a táhnout může až 1,3tunový brzděný přívěs. Standardní benziňák s automatem umí po technické úpravě až dvě tuny.

Torres navíc příjemně jezdí. Není to sice žádný atlet na vymetání okresek - při svižnějším tempu si všimnete výraznějších náklonů karoserie a řízení by mohlo být strmější - roli každodenního rodinného společníka ale plní na jedničku. Zdrojem problémů nejsou ani největší možná dvacetipalcová kola. S nástrahami českých cest si poradí, jen na delší sérii nerovností už se do kabiny umějí ozvat jemným bubnováním. Nic hrozného, ale komu by to vadilo, ten sáhne po menších osmnáctkách.

Hybrid však není jedinou novinku nejnovějšího Torrese. Zvenčí sice vypadá prakticky stejně jako dosud, ale uvnitř se děly věci. Nekonvenční uspořádání dvou obrazovek pod sebou (kdy spodní sloužila jako panel klimatizace) střídá tradičnější provedení dvou 12,3“ displejů opticky spojených v jeden celek. Tušíte správně - minimum tlačítek, drtivá většina funkcí se ovládá ťapkáním na obrazovku.

Foto: Garáž.cz / Lukáš Kukla

Tak schválně, kolik tlačítek a čudlíků jste napočítali?

Díky absenci spodního displeje a velké páky voliče mohli designéři přepracovat středovou konzolu. Ta zůstala nanejvýš praktická, ale nezabírá tolik místa. Celkově je kabina díky dostupnému půdorysu a velkým proskleným plochám příjemně vzdušná. A není to jen pocit, dozadu se i dospělý figurant s výškou 185 cm poskládá s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou. A kufr za ním pořád slupne 703 litrů, cenné drobnosti můžete schovat pod podlahu.

Torres Hybrid je příjemným zpestřením nabídky hlavně pro ty, kterým se novodobé ssangyongy líbily, ale pálila je vyšší spotřeba paliva. Za hybrid se proti benzinové předokolce s automatem připlácí snesitelných 53 tisíc korun. Pořídíte jej tedy od 755 700 Kč, navíc se standardním krytím na 5 let nebo 100 000 km (plus 8 let/160 000 km na baterii). A to je ve srovnání s konkurencí pořád hodně zajímavý poměr cena/výkon.

Technické údajeKGM Torres Hybrid
Motorřadový čtyřválec + elektromotor
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment220 Nm při 2 400 – 4 200 ot./min.
Elektromotor130 kW, 300 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí150 kW (204 k)
Převodovkaautomatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 670 kg
Akcelerace 0–100 km/h-
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)5,85 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky245/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 705/1 890/1 710 mm
Rozvor2 680 mm
Objem zavazadlového prostoru703 l
Načítám