Článek
Příběh španělské Cupry jistě znáte: Z označení sportovních seatů se roku 2018 vyklubala samostatná automobilka, která v první fázi stavěla zase „jen“ ostré seaty, až později pak vlastní modely. Tím nejúspěšnějším je určitě stylový crossover Formentor. Cupra za první letošní půlrok prodala 167 600 aut (meziročně +33,4 %!), z toho skoro pětapadesát tisíc Formentorů.
Formentor je stylovka jako hrom a obzvlášť po faceliftu s novou tváří budí na cestách respekt. Jenže na post vlajkové lodi značky to chtělo něco podobně odvážného, jen ještě trochu většího, praktičtějšího a všestrannějšího. A tak španělské řady rozšířilo kompaktní SUV Terramar.
Nenechte se zmást, ono největší SUV Cupry nepřerůstá oblíbence zas o tolik. Oproti Formentoru je jen o necelých sedm centimetrů delší (4 519 mm) a rozvor 2 680 milimetrů mají dokonce obě auta shodný. Jenže zatímco Formentor má svalnatější a přikrčenější postoj, novinka zůstává tradičním hranatým SUV. Díky tomu je kabina vzdušnější a v obou řadách prostornější. A hlavně nabídne zavazadlový prostor s maximálním objemem 642 litrů (skoro o dvě stě litrů větší než má Formentor).

Přední světla s trojúhelníkovými elementy mají za příplatek HD LED matrixy s 25 tisíci segmenty. A v noci nejenže skvěle svítí, ale i pečlivě vykrývají okolní provoz.
Pokud se v konfigurátoru nebudete držet při zemi, můžete si Terramar vyšperkovat dvacetipalcovými koly, Matrix HD LED světlomety, panoramatickým střešním oknem, nezávislým vodním topením, prémiovým audiem Sennheiser, nebo pokročilejším digitálním přístrojovým štítem doplněným head-up displejem. Jen se potom nedivte konečné cenovce, u tohoto exempláře stála výbava navíc skoro 220 tisíc!
Pravdou ale je, že výsledek stojí za to. Šedé lakování Graphene v kombinaci s velkými koly s měděnými detaily vypadá atraktivně, ale zároveň vkusně. Měděnou tématikou se ostatně nešetří ani v kabině, všimněte si lišt ve dveřích nebo linek na volantu.

Technický základ sdílí největší Cupra třeba i s Audi Q3, oba modely ostatně sjíždějí ze stejné maďarské linky. Uvnitř je ale Terramar svůj – útulný a sportovně neotřelý.
Ten si mimochodem zachovává klasická tlačítka (žádné dotykové plochy, hurá!), naopak na středové konzole jich najdete jen minimum. Drtivá většina ovládání a nastavení se totiž soustředí do středového 13" displeje, který má kvalitní obraz i rychlý chod, ryze subjektivně se mi ale moc nelíbí jeho grafické prostředí.
V tom ostatním však Terramar patří na špičku segmentu – skvělé sedačky s pořádným bočním vedením, odhlučnění kabiny od okolních ruchů, na omak příjemné materiály všude kolem vás podpořené vkusným ambientním osvětlením… a když na to přijde, pak i výtečně hrající příplatkové audio.

O deset milimetrů snížený podvozek DCC Pro s patnácti úrovněmi nastavení je pro silnější motory standardem, připlatit si můžete ještě 68 000 Kč za posílenou brzdovou soustavu Akebono.
Terramar spoléhá výhradně na benziny v několika variacích, všechny však spolupracují s dvouspojkovým automatem. Základní patnáctistovka má 150 koní, dvoulitr se čtyřkolkou disponuje 204 nebo 265 koňmi, tou nejsilnější variantou je však až plug-in hybrid o systémovém výkonu 272 koňských sil.
Dobíjecí kabeláž ale tentokrát nechme uloženou v garáži. Pod kapotou testovaného kousku je totiž silnější verze turbobenzinu, kde maximálnímu výkonu sekunduje 400 newtonmetrů krouťáku. Stovka je tam za 5,9 sekundy a omezovač vás utne na maximálce 243 km/h.
Při obyčejném ježdění byste přitom sportovní ambice Terramaru vůbec nehádali. V komfortním módu SUV poklidně projíždí ucpaným městem, i s velkými koly umí být komfortní na kostkách, retardérech nebo rozbitých cestičkách. A včetně dálnice při klidnějším tempu slupne kolem 9 l/100 km, tedy o zhruba litr více než menší Formentor.
Jenže si stačí pohrát s nastavením, navolit sportovní režim a 265 koní pod kapotou ožije: reakce motoru i převodovky jsou rázem ostřejší, podvozek utaženější a řízení tužší. Ne, že by se snad Terramar lusknutím prstu přeměnil v okruhové náčiní (tam Cupra pořád cílí hlavně s Leonem a Formentorem), sportovní náturu mu ale rozhodně upřít nelze. Jen škoda umělého zvuku z reproduktorů, syrová akustika naštvaného dvoulitru by se sem – alespoň v těch ostřejších módech – určitě hodila víc.
Cupra Terramar zajímavě vypadá, taky výborně svítí a se silnějším dvoulitrem sveze točitými okreskami svižně celou rodinu i s bagáží. Ceny novinky jsou však nastavené hodně ambiciózně.
Terramar je sice už v základu skvěle vybavené auto, s patnáctistovkou však stojí minimálně 1 122 900 Kč. Zkoušené 2.0 TSI (265 k) startuje na 1 384 900 Kč (za 1,5 milionu máte se stejným motorem o třídu větší Kodiaq RS), s příplatkovou výbavou jste tam za více než 1,6 milionu…
Technické údaje | Cupra Terramar 2.0 TSI |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 195 kW (265 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 650 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7stupňová |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 750 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,9 s |
Maximální rychlost | 243 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 255/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 519/1 869/1 584 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 508-642 l |