Hlavní obsah

Tesla se topí v dluzích, investoři začínají ztrácet nervy

Foto: Archiv redakce
2. 11. 2017

Každá párty něco stojí. Tesle jsme jako novopečené automobilce vyzývající na souboj zaběhlé giganty svým způsobem fandili. Startup Elona Muska ale ani deset let po začátku výroby nestíhá utéct před obřími dluhy.

Článek

V době, kdy Elon Musk do firmy coby investor vstoupil a pomohl na svět modelu Roadster (v podstatě předělaný Lotus) mohli mít ještě investoři trpělivost. Dokonce i s nástupem Modelu S se dalo pochopit, že se do Tesly sypou velké peníze - auto získalo firmě slušné povědomí v médiích a kalifornská elektrická horečka ho proslavila mezi smetánkou. Odtud už měl Musk na čem stavět a snil svůj sen o velké automobilce, která bude prodávat auta a časem možná i mobilní baterie a další řešení "osobní energie". K Modelu S se přidalo trendy Xko, a i když Tesla trochu bojovala s kvalitou výroby a občas nespokojenými zákazníky, její image coby elektrického pionýra na trhu s prémiovými vozy byla skoro nedotknutelná. Jenže pak se Musk rozhodnul přinést Teslu i k běžným vrstvám a začala příprava lidového Modelu 3.

Foto: Archiv redakce

Do něj a do obří továrny na výrobu baterií nahrnula automobilka obrovské peníze, částečně i zálohy desítek tisíc zákazníků. Teď se ale ukazuje, že to tak snadné nebude. Tesla právě zveřejnila katastrofální čísla za poslední kvartál a oznámila, že vzhledem k opožděným dodávkám baterií bude muset výrobu Modelu 3 výrazně zpomalit. To akciím rozhodně neprospěje a investoři začínají právem panikařit. Abyste si udělali obrázek, musíte si uvědomit, že Tesla do značné míry žije z vládních dotací na elektromobily a jejich rozvoj. Muskova automobilka je tak od svého založení v podstatě pořád v mínusu a část kvartálních zisků musí vždy přelévat do umoření dluhů. Tentokrát skončila v mínusu přes 600 milionů dolarů, z čehož víc než třetinu tvoří splátky úroků z předchozích dluhů (úroků, nikoliv samotných dluhů).

Foto: Archiv redakce

Teď už možná chápete, že Model 3 byl jedinou Muskovou šancí, jak firmu konečně postavit na nohy a dovést do černých čísel. Zatím to ale vypadá, že ambiciózní velkovýroba cenově dostupného vozu bude tím, co firmě zlomí vaz. Zákazníci jsou nespokojení s pomalou výrobou, majitelé Modelů S a X se zase bouří, protože slibované technologické updaty, včetně pokročilejších autonomních systémů, v posledních měsících váznou. Teslu prostě začínají dohánět velké automobilky. Chevrolet přišel s elektrickým Boltem, Nissan představuje nový Leaf a německé automobilky chystají na nejbližší léta velkou ofenzívou v segmentu prémiových elektromobilů s pokročilými autonomními systémy. Každý pracuje na nějakém tom Tesla killerovi. A až se opravdu objeví, přijde Elon Musk i o to poslední trumfové eso.

Foto: Archiv redakce

Jak to bude dál? To nikdo neví. Musk utekl zubaté z lopaty, když se mu před třemi měsíci podařilo prodat dluhopisy v hodnotě dvou miliard dolarů, takže peníze momentálně má. Trpělivost investorů má ale svůj strop, a pokud se nějakým zázrakem nepodaří nakopnout výrobu Modelu 3, celá Tesla se zhroutí do sebe ještě dřív, než ji stihnou vyzvat na souboj ostatní automobilky.

autowebAUTOWEBaUtOwEb