Hlavní obsah

Subaru Forester 2.0i Lineartronic – Atmosféra mu nic neubírá

Foto: Archiv redakce
14. 11. 2017

Subaru Forester čtvrté generace už sice má pár křížků na krku a fanoušci vyhlížejí novou generaci, stále je ale omlazováno a dovybavováno. Pojďme vyzkoušet, zda i v „obyčejné“ verzi je autem, po kterém můžete toužit.

Článek

Forester je do jisté míry legendárním autem japonské automobilky. Ve své čtvrté generaci už je na trhu od roku 2012. Automobilka Subaru ovšem nejde klasickou cestou občasných faceliftů, ale svá auta v rámci modelových roků inovuje každý dvanáct měsíců. A tak máme možnost vyzkoušet poslední specifikaci pro modelový rok 2018.

Design se příliš nemění a není to na škodu. Současný vzhled stále funguje a Subaru s ním vypadá dobře. Oproti prvním generacím vyšších kombi se Forester převtělil do klasického SUV. Má ale pěkné a vyvážené proporce s velkou prosklenou plochou, která slibuje solidní výhled a slušně prosvětlený interiér. Možná bych ale doporučil pořídit si tónovaná okna, takhle je Subaru trochu skleníkové. Určitě ale zaregistrujete při bočním pohledu absenci linky prahu. Dveře jej totiž překrývají, takže se při vystupování neušpiníte.

Foto: Archiv redakce

Subaru modernizovalo i interiér, kde se objevily kvalitnější měkčené plasty, než bývaly montovány dříve. Hlavně horní část palubky je velmi příjemná na dotek. Pořád je tady ale znát, že Forester míří na trochu jiné zákazníky, než civilnější Outback. Proto se u Foresteru více myslelo na snažší údržbu, prostě se počítá s častější špínou, když se pustíte do terénu. Posez je vysoký, ale příjemný a zajišťuje řidiči dobrý přehled dění okolo auta. Látková sedadla jsou pohodlná, navíc vybavená vyhříváním, což jsem za chladných rán ocenil. Dotykový infotainment a horní barevný displej jsme už u Subaru viděli několikrát, i ve Foresteru fungují stále dobře. Ale s rychlostí odezvy podobnou konkurenčním značkám nepočítejte. Je to prostě pořád pomalé. Úplně dole jsou tlačítka výhřevu sedadel, vedle nich je snadno dostupné i vypínaná systému Start-stop.

Foto: Archiv redakce

Auto je slušně prostorné v prostoru nad hlavou i pro kolena, některým řidičům ale prý vadí tvar středové konzole, která je v blízkosti jejich pravého kolena. Stěžovat si ale rozhodně nebudou cestující ani vzadu, kde je prostor i pro daný segment nadprůměrný. Objem zavazadlového prostoru je v základu 488 litrů, po sklopení opěradel do roviny s jeho vysoko umístěnou podlahou se dostanete až na 1573 litrů. V našem případě byl kufr vybaven gumovou podlážkou, která dobře ochrání látkovou podlážku. Forester se už také může pochlubit revolučním systémem EyeSight, který jsme vám podrobněji představili v testu kombi Levorg. Forester je tedy dalším z rodinky, který nový systém kamerové asistence dostal a má i aktivní udržování auta v jízdním pruhu.

Pod kapotou testovaného kousku je atmosférický dvoulitr. Člověku by se skoro chtělo říct „jen“, jenže v případě Foresteru není základní motorizace žádné šidítko. Dvoulitrový boxer je naladěn na 150 koní v 6200 otáčkách a 198 Nm v 4200 otáčkách, což nejsou zas tak nízké hodnoty, jen dnešní uživatelé už jsou líní jednotky vytáčet. Tady máme variátor Lineatronic, který patří k těm nejlepším na trhu a to vytáčení obstará za vás. Když se přestanete bát spotřeby a pošlete ručičku k 6000, můžete se za volantem i trochu pobavit. Nástup výkonu je plynulý a doprovází jej příjemný zvukový doprovod. Pro řidiče, který auta nekupuje jako spotřební zboží, bude Forester správnou volbou.

Foto: Archiv redakce

A ani s tou spotřebou, kterou jsem strašil o pár řádků výše, to není až tak hrozné. Jízda za 8 litrů po dálnici nebo za 7 mimo nejsou zas tak špatné hodnoty. Ve městě jsem se průměrně dostal na hodnotu 9,5 litru. Subaru ale nebývá volbou rozumu, tady vždy šlo i o jízdní projev. Forester vás pravděpodobně neklame, auto je příjemně komfortní a příkladně odhlučněné. Filtrování nerovností je u Foresteru na vynikající úrovni a české silnice vás za jeho volantem vůbec nerozčilují. Ve vyšších rychlostech pak zůstává stabilita a ani náchylnost na ovlivnění bočním větrem není nijak vysoká. Náklony v zatáčkách však neošidíte, jsou daní za to, jak se auto drží zvolené stopy. Díky tomu však může při ostřejší jízdě pobavit i nadšeného řidiče.

Jak už jsem psal, Forester nepatří mezi ta SUV, která se bojí vyjet ze silnice. Díky slušné světlé výšce a funkčnímu pohonu všech kol se s ním nemusíte bát, troufne si do bahnitých kolejí nebo i mimo cesty a nikdy jsem se s ním nedostal do situace, ze které by sám nevyjel. Na SUV od Subaru se prostě i mimo silnici můžete spolehnout, i když nemá třeba redukční převodovku. Tím tajemstvím je symetrický pohon všech kol s možností posílat výkon na to kolo, které jej zrovna potřebuje. Elektronický systém X-Mode obstará ale většinu věcí za vás. Vy musíte jen hlídat nájezdové úhly, které jsou naštěstí dost velké – 25° vpředu a o stupeň více vzadu.

Foto: Archiv redakce

Ani základní verze Foresteru tedy neztrácí nic z kvalit, které tento model provázejí. Já mám sice automobily Subaru nějak vnitřně spojené hlavně s přeplňovanými motory, ale tady mi turbo během testovacího týdne nechybělo. Jistě, možná by pak byl Forester rychlejší, ale i tak jde o praktické a pohodlné SUV, které vás může bavit na silnici a neztratí se ani mimo ní.

Technické údaje: Subaru Forester 2.0i-L Lineartronic
MotorZážehový čtyřválec boxer
Objem1995 cm3
Výkon110 kW (150 k)/6200 ot.
Točivý moment198 Nm/4200 ot.
PřevodovkaBezestupňová automatická
Maximální rychlost192 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,8 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)8,1/5,5/6,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1626/389 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4610 x 1795 x 1735 mm
Rozvor2640 mm
Objem nádrže60 l
Objem zavazadelníku505/1573 l
Základní cena850 000 Kč

Vrchol nad vrcholy

Vrcholným modelem v Evropě je verze XT, se kterou se dá užít opravdu hodně srandy a kterou jsem před pár lety opravdu nerad vracel. Sice jsem se přesvědčil, že sportovní SUV je nesmysl, ale natolik zábavný, že za koupi stojí. Japonci se ale mají ještě lépe, divize STI si totiž vzala Forester do parády a představila ještě lepší verzi tS (tuned by STI). Dvoulitr z verze XT má stále svých 250 koní a variátor Lineatronic, má ale přemapovanou jednotku pro rychlejší reakce. Vnějšek auta zdobí devatenáctky BBS ukrývající brzdiče Brembo a sportovní bodykit. Podvozek je snížený a převodovka dostala vlastní chladič oleje a sportovní sedadla v interiéru. Všech 300 kusů navazujících na starší Forester STI se prodalo pouze na japonském trhu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama