Článek
Historie slavné Rallye Monte Carlo se začala psát v roce 1911, kdy startoval první ročník s úmyslem přilákat turisty do Monackého knížectví i během chladnějšího zimního období. V lednu 1936 pak startoval patnáctý ročník soutěže, který se konal ve dnech 28. ledna až 2. února, ale tehdejší závod se výrazně odlišoval od toho, jak ho známe v dnešních dnech.
Ve 30. letech minulého století o úspěchu v Rallye Monte Carlo nerozhodovaly pouze body získané na území Monaka, ale hodnotila se i délka a náročnost trasy z oficiálního místa startu. Ostřílení jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman si z nabízených míst startu vybrali řecké Athény a začali se připravovat na dlouhou cestu.
Škoda Popular Sport vznikla spojením podvozku řady Popular s motorem Rapid
Česká posádka se Škodou Popular Sport zvládla první úsek cesty z Prahy do italského Terstu se vzdáleností 850 kilometrů za sedmnáct hodin. Odtud pokračovali do Řecka a před startem závodu z Athén měli čtyři dny na odpočinek a technickou přípravu. O vše se museli postarat svépomocí, protože neměli k dispozici mechanika ani servisní vůz.
Celkem 3 852 kilometrů dlouhá soutěžní trasa přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka zabrala čtyři dny a Zdeněk Pohl si z cesty odvezl spoustu zajímavých zážitků, na něž později vzpomínal těmito slovy: „Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha.“
Pod šachovnicovou vlajkou na Rallye Monte Carlo 1936 projelo 72 posádek ze 105 přihlášených. Škoda Popular Sport s Pohlem a Hausmanem zvládla soutěž bez trestných bodů, uspěla při technické přejímce i v jízdě zručnosti a v cíli se umístila druhá ve třídě do 1 500 cm3.
Aby v interiéru nebyla extrémní zima, byl vybaven přídavným horkovzdušným topením
Český úspěch nebyl pouhou náhodou, protože účast na rallye začínala pečlivou přípravou. Zdeněk Pohl s Jaroslavem Hausmanem svědomitě testovali v zasněžených Krkonoších, aby vyzkoušeli kožené kombinézy a pneumatiky Baťa s terénním dezénem. Během testování se však nemohli shodnout, zda je lepší vůz vyprošťovat ze závějí pomocí dřevěné, nebo plechové lopaty, a pro jistotu s sebou vzali obě. Jeden nikdy neví.
Škoda Popular Sport byla zkonstruována spojením upraveného podvozku lehčí řady Popular se silnějším motorem Rapid. Se čtyřválcem o zdvihovém objemu 1 386 cm3 a 34 koňských silách uměla dosáhnout nejvyšší rychlosti přibližně 110 km/h. Zpomalení a zastavení usnadňovaly nové hydraulické brzdy Ate a dvojice palivových nádrží o celkovém objemu 170 litrů zaručovala dojezd okolo 1 500 kilometrů.
Úspěchem na Rallye Monte Carlo 1936 se inspirovala elegantní Škoda Popular Monte Carlo
Soutěžní Popular Sport vážil 790 kilogramů, z nichž pouhých 250 připadalo na otevřenou karoserii. Plně naložený Popular pro závod pak vážil asi 960 kilogramů, k nimž je nutno připočítat dalších 170 kilogramů dvoučlenné posádky. Zdeněk Pohl s Jaroslavem Hausmanem v zimním počasí ocenili přídavné horkovzdušné topení, držáky na termosku, snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním průzoru čelním sklem nebo sklopné sedadlo spolujezdce, aby si mohl cestou odpočinout.
Už v předválečných letech byly zkušenosti a úspěchy automobilových závodníků přenášeny do sériové produkce a úspěch na Rallye Monte Carlo 1936 inspiroval automobilku k rozšíření nabídky o limitovanou sérii sportovně střižených vozů. První Škoda Popular Monte Carlo s karoserií roadster byla dodána zákazníkovi již v červenci 1936, první kupé o měsíc později a teprve 1. října 1936 byl vůz oficiálně představen na autosalonu v Paříži.
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Škoda Popular Sport
Do roku 1939 vzniklo celkem sedmdesát roadsterů a kupé, a mezi šťastnými zákazníky byl i tehdy čtrnáctiletý jugoslávský král Petar II. Karađorđević. Škoda Popular Monte Carlo nechybí na seznamu nejzajímavějších historických škodovek a dodnes je obdivována pro svou eleganci, která je zosobněním meziválečného designového stylu. S označením Monte Carlo dnes můžete setkat u nejstylovějších výbav modelů Fabia, Scala a Kamiq.