Hlavní obsah

Škoda MTX 160 RS: Český bastard s ruským srdcem

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když se podíváme na důvody vzniku tohoto rallyového speciálu, je jím hlavně lidská hloupost. Je až fascinující, že nikdo nevyvíjel nástupce závodní Škody 130 RS, a tak po konci její homologace byli soutěžní jezdci odsouzeni ke startům s nevyváženou a slabou Škodou 120 L.

Článek

Je až neuvěřitelné, jak krátkozraké bylo nevyvíjet nástupce závodního typu 130 RS. Když skončila homologace, byl tovární tým najednou bez konkurenceschopných zbraní. S předstihem si to uvědomovali odborníci z pražského Metalexu, kteří začali vyvíjet speciál na bázi kupé Garde. Dvanáctistovka v zádi by však nebyla tím konkurenceschopným agregátem, tak se jí v dílnách MTX rozhodli vyměnit. Na základě jejich dobrých zkušeností sáhli po šestnáctistovce z Lady, kterou ladili k dokonalosti. Se dvěma dvojitými karburátory Weber naladili motor na výkon 160 koní. Převodovka a přední náprava pocházela ze Škody 130 L, tu zadní si Metalex postavil sám. Navíc se dílo ještě označilo propagandisticky vhodným sloganem „Výrobek československo-sovětského přátelství“.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nebyla v tom politika, spíš zoufalá situace, kdy prostě jiný vhodný motor na soutěže k dispozici nebyl. Omezené možnosti výroby nakonec vyvodily jediné východisko – homologaci ve skupině B. Automobilce se ale takové spojení pochopitelně moc nelíbilo a tak dali Metalexu jasně najevo, že jim tyhle „bastardy“, jak automobil oficiálně překřtili, rozhodně stavět nebudou. Jenže řešení tady existovalo.

Foto: Archiv Garáž.cz

K tomu se ale musíme přesunout do historie automobilových soutěží u nás. Prim tady vždy hrál tovární tým AZNP, který schramstnul vždy ty nejlepší jezdce. Kromě pár šťastlivců na západních autech, jako byl například Hubáček s Alpinou, se však se škodovkou nemohl jen tak někdo měřit. Tovární automobily byly zkrátka vždy lepší, než zákaznické automobily. I ti nejlepší, jako byly týmy Chemopetrolu Litvínov nebo Barumu, si to tak většinou rozdávali o druhé místo. Ovšem svůj rally team si vybudoval i socialistický kapitalista a předseda JZD Slušovice, František Čuba. Ten záhy pochopil, že auta od Škodovky dodaná jeho Agroteamu nejsou stejně precizně postavená, jako ta tovární. A to se mu nelíbilo, jenže ani chrastit korunami tehdy nepomohlo. Přeci těm jeho jézeďákům neprodají stejná auta, aby je pak poráželi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Čuba ale zavítal do Metalexu a pochopil, že 160 RS je opravdu důstojným nástupcem legendární 130 RS a tovární sedany 120 L strčí s přehledem do kapsy. Okamžitě si objednal 3 kusy, z nichž dva měly pod kapotou šestnáctistovku z Lady a jeden třináctistovku s turbem z prototypu přeplňované 130 RS. Na homologaci to ale nestačilo, i benevolentní pravidla pro skupinu B vyžadovala výrobu 200 kusů, což v silách malého Metalexu nebylo. A ve škodovce už si mnuli ruce, že konkurence nebude. Čuba však řešení měl – Garde se tehdy vyrábělo v BAZu (Bratislavské automobilové závody) a ačkoliv se prodávalo pod značkou Škoda, částečně byl tento závod od Mladé Boleslavi oddělený. Slovenská továrna nadšeně souhlasila a už se těšila na příjem devíz z prodaných závodních speciálů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Karoserie navržená Václavem Králem byla oproti originálnímu Garde pochopitelně výrazně odlehčená a zpevněná rámem. Ten nesl motor i nápravy auta a výrazně zpevňoval kompletní konstrukci. Karoserie měla mohutné aerodynamické doplňky, které mu mohlo obyčejné Garde závidět. Na nárazníky zapomeňte, po zadním tu zbyl jen prolis, po předním ani to. Víko motoru s velkými průduchy je vyrobené z laminátu. Chladič byl umístěn vpředu pod kapotou spolu s nádrží, akumulátorem a hasicím přístrojem. Kotoučové brzdy na všech kolech pocházely z modelu 130 RS.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ruský motor upravil Petr Kreibich, který měl s těmito agregáty velké zkušenosti z dílen Metalexu. S Ladami hodně závodil na okruzích, a tak ladění motoru bylo hračkou. Jeho ostré vačky propůjčily motorům zcela jinou dynamiku, než jakou znali naši tátové ze sériových žigulíků. Později použil písty Schmidt a dosáhl výkonu 159 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Těžko říct, jaké zákulisní nekalosti a čachry proběhly v AZNP, ale výsledkem bylo, že byla výroba Garde v Bratislavě ukončena. Škodovákům hrál do karet fakt, že bratislavské automobily byly proslulé horší kvalitou výroby, což se u dražšího modelu nehodilo. Nakolik to byl reálný důvod a nakolik šlo spíše o vyřazení šancí Agroteamu v soutěžích, asi vědí jen zasvěcení. Ani Čubovy intervence už nemohly nic změnit, a tak byl soutěžní speciál 160 RS odsouzen k zániku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na pár soutěží ale vyrazil a nejčastěji se s jeho volantem pral Václav Blahna. Ten bastarda poprvé vytáhl na Valašskou zimu 1984 a okamžitě se ujal vedení nad Hauglandem se Škodou 120 L. Náskok Metalexu nad škodovkou byl propastný a jasně naznačil, že v MTX měli celou dobu pravdu. Ale ani Škoda nespala na vavřínech a vyvinula pro skupinu B alespoň sedan 130 LR. První dva prototypy pilotovali na stejné soutěži Křeček s Kvaizarem, ale v porovnání časů se ani oni nemohli měřit se silnějším kupé. Blahna ale nakonec skončil v závěji a o svůj velký náskok přišel. Mezitím byla žádost o homologaci zamítnuta a celý projekt tak rázem vyšuměl do ztracena. Blahna a později Kašpárek startovali ještě na několika soutěžích, ale nakonec se MTX 160 RS z tratí odporoučelo do zapomnění. Až dnes se dochované vozy opět oběvují na startech mezi veterány a dočkali se přízně, kterou si celou dobu zasloužily.

Reklama

Načítám