Hlavní obsah

Škoda Kodiaq - naše dojmy přímo z mezinárodní prezentace

Foto: Archiv Garáž.cz
15. 11. 2016

Právě dnes se pro české novináře koná představení nového sedmimístného SUV Škoda Kodiaq na Mallorce a my jsme na místě. Průběžně vám tedy budeme přinášet první informace o voze.

Článek

Nacházíme se na malebném španělském ostrově Mallorca, kde dnes probíhají první testy dlouho očekávaného českého SUV Škoda Kodiaq. Jedná se o nejdražší a největší auto, které nyní Škoda dělá, přičemž cílí zejména na početné rodiny a české chataře, kteří převážejí mnoho věcí na špatně dostupná místa.

Škoda se u tohoto vozu chlubí mnoha chytrými prvky, kupříkladu si můžete vzadu složit postel, nechybí diodová baterka v kufru či třetí řada sedadel, která by měla být použitelná i pro dospělé lidi. Pod kapotou pak najdete tradiční paletu motorů - od přeplňované benzinové čtrnáctistovky se 125 koňmi, až po benzinový dvoulitr či naftovou alternativu s až 190 koňmi. Samozřejmostí je možnost pohonu všech kol či automatické převodovky. Později pak přijdou ještě výkonnější motory. Vůz stojí na platformě MQB a je tedy příbuzný třeba s Volkswagenem Tiguan či Škodou Superb. Ostatně úkolem Kodiaqu je být alternativou pro ty, kterým je Superb malý či pro které je příliš usedlý.

Foto: Archiv Garáž.cz

My vám nyní přinášíme dojmy přímo z vozu, které budeme průběžně aktualizovat. Svezeme se hned v několika variantách Kodiaqu, můžete se tedy těšit na první dojmy, které v nás tento dlouho očekávaný automobil zanechal. A startujeme právě nyní.

12:05 - Začínáme s verzí 2.0 TDI 150 k 4x4

První shledání s Kodiaqem ukazuje, jak je tohle auto vlastně obrovské! Vypadá ještě o kus větší než na fotkách. Na druhou stranu je trochu škoda, že samotný design vypadá o kus obyčejnější. Auto je to tedy spíše usedlé než extravagantní. Nemáme však příliš čas se ohlížet, protože musíme nasedat a vyrazit na vytyčenou trasu. Naším společníkem bude varianta rozumu, tedy dvoulitrový turbodiesel se 150 koňmi ve čtyřkolce, navíc doplněný o šestistupňový manuál. Vůz je v nazelenalé khaki barvě Jungle.

Foto: Archiv Garáž.cz

12:15 - Velká temná díra

Zavazadlový prostor Kodiaqu je opravdu obrovský, a to i na vůz této třídy. Pokud zvolíte pětimístnou variantu, pak dostanete 720 litrů objemu, po sklopení druhé řady sedadel až 2065 litrů. V sedmimístné variantě je to při složené třetí řadě 630 litrů, po sklopení i druhé řady pak 2005 litrů.

12:25 - Konec obouchaných dveří?

Jednou ze Simply clever vychytávek Kodiaqu je ochrana všech dveří proti obouchání pomocí vyjížděcího gumového nástavce, který obalí hranu dveří. Funguje to skvěle i rychle a zejména u obchodních center se to bude hodit nejen vám, ale i lidem okolo. Není to ovšem nic nového, podobný systém jsme mohli vidět již u Fordu. Zpracování u Škody ovšem není ideální, nešikovný člověk by ji mohl utrhnout.

Foto: Archiv Garáž.cz

12:30 - Chytrá aplikace

Do svého mobilu či tabletu si můžete stáhnout aplikaci, díky které budete moci neustále sledovat stav svého vozu, kolik má najeto kilometrů, jak jsou na tom třeba brzdy a tak dále. Navíc si můžete ukládat svá oblíbená místa, zjistit, kde je nejbližší servis a podobně.

Foto: Archiv Garáž.cz

12:40 - Prostorový král

Po Octavii a Superbu se od Kodiaqu tak nějak očekává, že bude prostorný, realita však ještě o to víc překvapila. Tohle auto je uvnitř obrovské, vzadu má člověk mraky místa i v případě, že před ním sedí vyšší člověk. Tohle je takový Superb mezi SUV!

Foto: Archiv Garáž.cz

12:45 - Uvnitř za jedna minus

Design interiéru se mi vážně líbí, máme výbavu Style, sedačky vypadají luxusně, jen některé černé části palubní desky s tím moc nekorespondují a působí levnějším dojmem. Pěkná je nová velká dotyková obrazovka, která je dobře zakomponovaná do přístrojovky a vypadá luxusně. Zároveň i rychle reaguje na povely.

Foto: Archiv Garáž.cz

12:55 - 30 Simply clever prvků

Škoda dává již tradičně do svých vozů chytré prvky, které mají usnadňovat život. Kromě ochrany dveří či paketu pro spánek ve voze je zde například i palubní komunikace ICC, dva deštníky, škrabka na led, vyjímatelná diodová svítilna, sklopné stolky, zásuvka na 230V, držák pro tablet, indukční nabíjení telefonu a další.

Foto: Archiv Garáž.cz

13:00 - Je to tahoun

Pokud byste chtěli s Kodiaqem tahat přívěsy, na což jsou velká SUV obzvláště vhodná, pak vězte, že tohle auto utáhne až 2,5 tuny těžký brzděný přívěs. Samozřejmostí je asistent pro rozjezd do kopce či režimy snow a offroad pro případ jízdy na nezpevněném povrchu.

Foto: Archiv Garáž.cz

13:02 - Bacha ať to neztratíte!

Odkládacích schránek je v autě snad milion. Před spolujezdcem pak je nejen klasický kastlík, ale ještě jedna vrchní schránka. Pokud si tedy něco v Kodiaqu odložíte, dost možná budete mít problém onu věc následně najít.

Foto: Archiv Garáž.cz

13:10 - Technika na úrovni

Z hlediska mechanického zde máme slušně postavený automobil, který sází na přední nápravu MacPherson a zadní víceprvkovou nápravu. Pohon všech kol je pomocí spojky haldex páté generace, tlumiče mohou být adaptivní a převodovky jsou šestistupňové manuální či šesti a sedmistupňové dvouspojkové DSG. Zatím jsou v nabídce dva dvoulitrové turbodiesely se 150 až 190 koňmi a tři benzinové jednotky s výkonem 125 až 190 k.

Foto: Archiv Garáž.cz

13:20 - Krok vpřed

Krásně zabudovaný infotainment s novým displejem je jednoznačně krok vpřed. Nejen, že funguje rychle a dá se v něm snadno zorientovat, ale ještě má slušnou grafiku. Pěkné navíc je, že i tlačítka klimatizace níže mají novou úpravu, byť černý klavírní lak se velmi rychle osahá a zašpiní. Navíc na něm jde vidět každé smítko prachu.

Foto: Archiv Garáž.cz

13:30 - Šup na motor

Po rychlém obědě se konečně dostanu za volant a povíme si něco o motoru a podvozku. Základní dvoulitrový diesel se 150 koňmi a manuálem zatím působí slušně a celkově se zdá, že tato kombinace spolu se čtyřkolkou budou pro české řidiče sázkou na jistotu.

Foto: Archiv Garáž.cz

14:00 - Nejdražší Škodovka

Z hlediska ceny není Kodiaq žádná láce - námi testovaný model začíná na ceně 722.900 Kč, což rozhodně není málo, zejména když ve vrcholné výbavě Style částka dále povyskočí na 840.900 Kč. Základní cenou pro tuto Škodu je na českém trhu částka 677.900 Kč za motorizaci 1.4 TSI 150 k, a to buďto s automatickou převodovkou a pohonem předních kol, anebo manuálem a čtyřkolkou. Naopak vrcholná varianta 2.0 TDI 190 k 4x4 DSG Style vyjde minimálně na 950.900 Kč. A to ještě přijdou výkonnější i luxusnější varianty, zejména pak posílený dvoulitr TSI (alespoň 220 koní) či motor 2.0 Bi-TDI s 240 koňmi.

Foto: Archiv Garáž.cz

14:20 - Podvozek od mistra

Opravdové překvapení přichází na úzkých a zvlněných mallorských silničkách. Podvozek má totiž skvělé nastavení, kdy výtečně tlumí nerovnosti, auto je komfortní, lehce houpavé a kultivované. Do interiéru se nepřenášejí žádné rázy a tlumiče jsou sladěny s péry. V zatáčkách se Kodiaq chová předvídatelně a má trochu delší převod řízení - naladění je tedy komfortní. Osobně mi přijde podvozek právě to nejlepší na celém Kodiaqu, více ale budeme moci říci až na českých silnicích, které dobře známe.

Foto: Archiv Garáž.cz

14:30 - Motoru v kopcích dochází dech

Jak se nám zpočátku zdál dvoulitrový turbodiesel příjemný, tak v horských serpentinách jsme poměrně brzy narazili na jeho limity. Není se ovšem čemu divit, náš plně vybavený Kodiaq se čtyřkolkou totiž váží přes 1700 kg, což rozhodně není málo. Problémem je pak také udušení motoru emisními normami, kdy zátah sice začíná okolo 1500 otáček, ale chybí mu gradace a nějaká výraznější chuť jet. Celkově tak auto působí spíše klidně, možná trochu přidušeně. Podobný dojem jsme ale měli i u menšího a lehčího Seatu Ateca, což je vlastně budoucí Škoda Yeti. Pod plynem se rovněž objeví tradiční dieselový klapot.

Foto: Archiv Garáž.cz

14:35 - Ostřeji raději ne

Když jsme se vydali do serpentýn trochu odvážněji, na mokru jsme brzy objevili spíše nedotáčivé nastavení Kodiaqu. Jde výrazně cítit velikost a hmotnost auta, do zatáček se mu tedy příliš nechce a pořád víte o tom, že si v zadu vezete s sebou pořádný batoh. Na druhou stranu i vepředu je Kodiaq vážně velmi prostorný, takže podobné nedostatky mu snadno odpustíte a oceníte jinak bezpečné naladění podvozku.

14:45 - Zastavit, stát!

Velkou pochvalu naopak zasluhují brzdy. Ty zvládly i opravdu náročný a rychlý sjezd z kopce dolů zatáčkovitou silnicí, a to bez vadnutí. Jasně, pedál má trochu měkčí chod, ovšem brzdný účinek je vážně skvělý!

Foto: Archiv Garáž.cz

15:00 - Samé diody!

Ve vrcholné výbavě Style již máte bez příplatku rovněž plně diodové světlomety i mlhovky. Kodiaq je tak první Škoda, která má LED světla i vepředu. Intenzinu světla jsme však zatím neměli možnost vyzkoušet. K prostřední výbavě Ambition dostanete Full LED světlomety v rámci balíčku Ambition plus, který obsahuje i Sunset a přední vyhřívaná sedadla, za 37.300 Kč.

Foto: Archiv Garáž.cz

15:10 - Nejdražší položky výbavy stojí přes 50.000 Kč!

Pokud jste čekali, že příplatková výbava Kodiaqu bude cenově rozumná, pak vás možná následující řádky překvapí. Máme k dispozici oficiální ceník a kupříkladu kožená odvětrávaná sedadla dostupná jen ve výbavě Style přijdou na 58.000 Kč! Pokud byste chtěli sportovní kožená sedadla bez odvětrávání, pak to bude stát 53.000 Kč. Nepotěší ani příplatek za vrcholný infotainment s navigací Columbus a WiFi, který přijde na 50.300 Kč.

Foto: Archiv Garáž.cz

15:25 - Slyšíte mě tam vzadu?

Pokud budete využívat všechny tři řady sedadel, přijde vám vhod nový komunikační systém ve voze, který dokáže mikrofonem zachytit, co říkají přední cestující, a pustit to do reproduktorů vzadu, takže můžete uklidnit děti bez toho, aniž byste museli zvyšovat hlas.

Foto: Archiv Garáž.cz

15:35 - Bude stačit čtrnáctistovka?

Jako další na nás po větší pauze čeká Kodiaq s benzinovou čtrnáctistovkou o výkonu 150 koní. V Superbu s manuálem a pohonem předních kol je tento motor překvapivě dostačující, bude tedy slušet i Kodiaqu? Na to jsme velmi zvědavi!

Foto: Archiv Garáž.cz

16:20 - Ještě jednou kufr

Na přání našich čtenářů ukazujeme, jak velký opravdu zavazadlový prostor je. Klasický příruční kufr do letadla se v něm téměř ztrácí. Také využití prostoru, šířka a různé záchytné systémy nákladu vypadají skvěle.

Foto: Archiv Garáž.cz

16:30 - Jedeme s 1.4 TSI 150 k DSG 4x2!

Je fascinující, jak dokáže motor zcela proměnit charakter auta, v tomto případě pro mnohé překvapivě k lepšímu. Čtrnáctistovka je velmi tichá a díky úspoře hmotnosti 200 kg způsobené lehčím motorem a absencí pohonu všech kol i o dost obratnější v zatáčkách. Pro mě je tento motor obrovské překvapení, protože nejezdí o nic pomaleji než stejně výkonný diesel, ale má mnohem příjemnější chod. Pořád je vůz na hranici přilnavosti výrazně nedotáčivý, ale se čtrnáctkou je obratnější. Samozřejmě to není přehnaně dynamický stroj, ale pokud někdo nepotřebuje tahat loď a touží po klidném rodinné autě na pohodové ježdění, pak tento motor bude bohatě stačit. Nicméně opravdové schopnosti prověříme až na delších trasách v Česku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dojeli jsme do cíle dnešní trasy a Kodiaqy opouštíme. Děkujeme vám za pozornost a ještě bychom vás rádi pozvali ke sledování našeho videa z prezentace Škody Kodiaq, které bude dnes k vidění na youtube kanále Garaz.cz i na našem facebookovém profilu www.facebook.com/autanasbavi.

Reklama