Hlavní obsah

Škoda 966 Supersport – Československý monopost

Foto: Archiv redakce
31. 12. 2017

I z bran automobilky v Mladé Boleslavi vyjelo něco, co by se dalo označit za formuli. Jen je to už hodně dávno. Pojďme si ale tenhle zajímavý závodní speciál připomenout, protože monopostu od škodovky se jen tak nedočkáme.

Článek

Většinou rád píšu o rally speciálech naší Škody, ale tentokrát bych vám chtěl připomenout okruhový závodní speciál 966 Supersport. Ten byl na svou dobu opravdu moderní. Vzniknul v roce 1950 a už tehdy měl hliníkovou karoserii. Pokud měl blatníky a světla, směl startovat mezi sportovními auty, po jejich odstranění a zakrytí místa spolujezdce směl i do kategorie závodních vozů.

Foto: Archiv redakce

První závod si speciál odbyl za komínem v Mladé Boleslavi na okruhovém závodu 1950. Pak následovaly ještě dva, při nichž byl speciál poškozen neopravitelně. Ve Škodě tedy začali stavět druhý a vzápětí také třetí kus, protože se plánovalo nasazování dvojice aut do závodu. Miroslav Fousek právě s třetím autem startoval na Velké ceně Československa 1950 v kategorii do 1100 ccm a vybojoval zde druhé místo. V roce 1951 přišlo vítězství ve třídě sportovních vozů v Liberci. Dalšími jezdci v týmu byli Jaroslav Netušil a Václav Bobek.

Foto: Archiv redakce

Motor 1089 ccm ze Škody Popular se postupně dočkal nové hlavy, sání a dvou karburátorů. Škoda na něj někdy přidávala jeden nebo i dva kompresory. Taková verze měla nižší kapotu, pokud přeplňování chybělo, potřebovalo auto bouli na schování dvou karburátorů. Auto bylo možné rychle přestavět a tak mohlo závodit v tentýž den ve třídě do 1100 ccm s karburátorem a do 1500 ccm s kompresorem.

Foto: Archiv redakce

Po změně pravidel Škoda zvětšila objem motoru na 1221 ccm, později použila i patnáctistovku se čtyřmi karburátory (90 koní) nebo dokonce dvojicí kompresorů (180 koní a maximálka 200 km/h). To vedlo k tomu, že byla v motorovém prostoru opravdu spousta trubek. Podle nich získalo auto přezdívku „Plynárna“. Chladič se v nejvýkonnější verzi umisťoval ještě před kompresor.

Foto: Archiv redakce

Od roku 1953 dostala závodní škodovka nižší mřížku chladiče s oválným otvorem. Karoserie byla vůbec mnohem aerodynamičtější. Škoda následně přešla na patnáctistovku, která v provedení se dvěma kompresory dosáhla československého silničního rychlostního rekordu 197,8 km/h. Za volantem tehdy seděl Václav Bobek.

Foto: Archiv redakce

V roce 1954 se opět měnila pravidla a Škoda musela závodní speciál vybavit velkými blatníky. S takto upraveným speciálem startoval ještě o rok později Jaroslav Netušil. Škoda ale už pracovala na nástupce 1100 OHC. Starší model 966 Supersport poté složil hlavně mladším jezdcům k získávání zkušeností. Dnes existuje už jen jediný exemplář, podle záznamů automobilky třetí vyrobený kus. Po kariéře u automobilky putoval k slovenskému jezdci Ivanu Mičíkovi a zpátky Škodě se vrátil až v roce 2007. Supersport pak prošel důkladnou renovací a dnes je jedním z exponátů továrního muzea.

Foto: Archiv redakce
autowebAUTOWEBaUtOwEb