Hlavní obsah

Škoda 130 LR: Měli jsme speciál skupiny B i v Československu

Foto: Archiv Garáž.cz

Skupina B představovala ta nejmocnější závodní monstra, o kterých sníme dodnes. V Československých podmínkách byl ale béčkový speciál o poznání skromnější. Přesto ho máme i nyní rádi.

Článek

Práce na novém speciálu začala Škoda v roce 1983, když už vypršela homologace typu 130 RS. Nový soutěžní speciál měl vycházet z nejsilnější verze sedanu 130 L a měl splňovat podmínky pro novou Skupinu B. Auta z civilních na soutěžní přestavovala Škoda ve spolupráci s firmou Metalex. Dveře a kapoty byly vyrobeny z hliníku, boční a zadní skla nahradil makrolon. Motor s dvěma dvojitými karburátory Weber byl naladěn na 127 koní, o čemž si majitelé sériových sedanů mohli nechat jen zdát. Stejně, jako o samosvorném diferenciálu, který byl v sériových kusech zbytečný.

Foto: Archiv Garáž.cz

Odpružení vinutými pružinami doplnily závodní tlumiče Sachs. A i když máte dobrý podvozek, nedají se zanedbat brzdy. Zatímco některé verze měly vpředu kotouče a vzadu bubny, ty lepší disponovaly vzadu klasickými a vpředu vnitřně chlazenými kotouči. Vždy ale se čtyřpístkovými brzdami. Z interiéru bylo odstraněno skoro vše, naopak na palubce bylo víc přístrojů, v autě byl ochranný rám a závodní sedadla. Díky tomu byla celková hmotnost auta jen 850 kg.

Foto: Archiv Garáž.cz

Speciál byl homologován už 1. ledna 1985 a již na konci roku patřily tyhle speciály k vítězným autům. Nejlepším úspěchem tohoto typu na mezinárodní scéně bylo šesté místo Ladislava Křečka na rally Sanremo 1986, kde jej na deváté pozici doplnil Svatopluk Kvaizar. Pořadatelé však ze soutěže vyloučily automobily Peugeot, tým se proti tomu odvolal a po konci sezóny FIA tento závod vyškrtla ze sezóny a výsledky do mistrovství světa nezapočítávala. Dalším úspěchem pak bylo třinácté místo Křečka na Acropolis rally 1985. Významné byly i výhry Johna Hauglanda ve své třídě na RAC 1985 a 1986. Po zrušení skupiny B ale tyhle škodovky dál figurovaly v československém mistrovství, na okruzích a závodech do vrchu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nový pořad o autech Garáž.cz!

Nezapomeňte sledovat ani třet dl pořadu o autech z dlen Garž.cz. Tentokrt uvidte překonn magick třsetkilometrov rychlosti v Bentley, sběratele nkladnch Tatrovek či třeba legendrn dvanctivlcov BMW! Sledujte ns zde!

Reklama

Načítám