Článek
Rozhovory o budoucí podobě vlády v České republice jsou v plném proudu a je pravděpodobné, že její součástí by se mohlo stát i pravicové hnutí Motoristé sobě. O zviditelnění hnutí se jednoznačně zasloužil Filip Turek, který byl nejen v průběhu předvolební kampaně spojen s řadou kontroverzí. Z volebního výsledku Motoristů však vyplývá, že kontroverze hnutí nijak neoslabily, spíše naopak. Navzdory pesimistickým průzkumům se hnutí dokázalo přehoupnout přes pětiprocentní hranici a v Poslanecké sněmovně budou mít Motoristé pod vedením Petra Macinky celkem 13 mandátů.
Čemu se věnují v programu
Kromě podpory průmyslu a levných energií nebo obrany podnikatelů a střední třídy byla a je součástí jejich volebního programu také obrana zájmů motoristů. V programu věnovali řidičům a silniční dopravě několik bodů, pojďme si je tedy stručně představit:
- úprava bodového systému
- úprava systému měření rychlosti
- delší intervaly pro STK
- rychlé dostavění české dálniční sítě
Součástí zmíněné podpory průmyslu je v očích Filipa Turka i zrušení zákazu výroby automobilů se spalovacími motory. Podobné ohrožení pro průmysl a prosperitu vidí i v unijní strategii Grean Deal. O co tedy v rámci těchto programových bodů Motoristé usilují?
Bodový systém a měření rychlosti
Podle motoristického hnutí je třeba usilovat o úpravu bodového systému, který je podle jejich názoru nastaven tak, že často způsobuje ztrátu řidičských oprávnění i za drobné prohřešky. Některé z prohřešků jsou podle nich řešitelné pokutou na místě.
Měření rychlosti by v jejich očích mělo probíhat jen na místech, kde „to dává smysl“. Tedy třeba u škol nebo u nebezpečných křižovatek.
Delší intervaly STK
V programu stojí, že moderní automobily mají už dostatečnou kvalitu a není tak nutné řidiče zatěžovat častými a drahými prohlídkami. Nesouhlasí ani s návrhem Evropské komise na zkrácení intervalu prohlídek na jeden rok. S těmito návrhy se pojí i jejich snaha systematicky investovat do dopravní infrastruktury, tedy dálnic, silnic a městských obchvatů.
Plány s českou dálniční sítí
Další bod se týká výrazného zrychlení výstavby a modernizace dálnic. Motoristé chtějí prosadit efektivnější systém financování dopravních staveb, do čehož chtějí zapojit i soukromý sektor. Zapojení soukromého sektoru má zabránit blokacím kvůli přebujelé byrokracii a nedostatku peněz. Důraz dávají také na údržbu stávající infrastruktury; v programu se zasazují o rychlejší opravy silnic s pevnými termíny dokončení a případné penalizace pro zhotovitele za nabraná zpoždění.
Kandidáti na post ministra dopravy
Na post aktuálního ministra dopravy Martina Kupky (ODS) si brousí zuby jak vítězné hnutí ANO, tak i hnutí SPD. Ve stínové vládě Andreje Babiše post zastával Martin Kolovratník. Ten však podle dostupných informací resort nejspíš nedostane a hnutí ANO bude chtít na ministerstvo dopravy dosadit člověka z oboru. Hnutí SPD má o toto ministerstvo také zájem a rádo by do pozice vyslalo nezávislého experta.
Hlavní jsou dálnice a ETS 2
Hnutí ANO a SPD společně s Motoristy mají jasný názor na dokončení dálniční a silniční infrastruktury - zrychlení, zefektivnění a stavba obchvatů. Podobně se dívají i na zrušení nebo odmítnutí emisních povolenek ETS 2, jejichž spuštění je plánováno na rok 2027. Cílem těchto povolenek je rozšířit stávající systém ETS z roku 2005 a snížit emise i v sektorech, kde povinnost nakupovat emisní povolenky zatím nebyla. ETS 2 se soustředí na emise z vytápění budov a dopravy, což ovlivní ceny pro domácnosti a také ceny pohonných hmot.
Na to, jak se celá situace ohledně nové vlády České republiky nakonec vyvine a kdo usedne na pozici nového ministra dopravy, si však budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.