Hlavní obsah

Rozhovor se znalcem Ferrari: Za informace se platí zlatem

Ferrari 250 GTO

22. 6. 2018

Jméno Marcela Massiniho před pár dny poznal celý svět, byl to totiž on, kdo prozradil cenu a osud nového nejdražšího auta na světě. Jenže blázni do aut ho znají mnohem déle. A měli byste ho znát i vy…

Článek
Foto: Ferrari

Marcel Massini

Když aukční síně připravují prodej nějakého ferrari, tak jim k tomu připravuje podklady. Když si nějaký sběratel této značky chce koupit nové auto do sbírky, bedlivě studuje, co k němu napsal. Jeho postřehy využívá samotná továrna. To co ve světě investic ztělesňuje Bloomberg, to je Marcel Massini pro stará ferrari. Jezdí v nich, mluví o nich, spí v nich, dýchá pro ně.

Zasvěcení vám o něm řeknou, že zná do detailu historii všech ferrari, která vznikla ještě za vlády Enza Ferrariho. V oboru se pohybuje téměř třicet let a kromě encyklopedických znalostí má i obrovskou sbírku všech možných písemností a datových podkladů. Zajímá vás první majitel Ferrari Dino? Chcete vědět, proč byla na začátku Ferrari žlutá? Bojíte se, že bylo auto co se o něj zajímáte nabourané? A jak to bylo s tím jiným číslováním motoru a karoserie? Marcel Massini bude nepochybně vědět. Na celém světě není povolanější osoba, než je právě on.

Říká se, že na světě není žádná jiná automobilka, která by mohla Ferrari ohrozit, a to ani Porsche. Proč?

Myslím, že je to hlavně kvůli tomu, že Ferrari od začátku vyrábí sportovní modely. Od roku 1946 staví zajímavé, silné a drahé vozy jen pro specifickou skupinu zákazníků a na rozdíl od jiných italských značek jako Alfa Romeo, Maserati či Lamborghini nikdy nepřerušilo výrobu, nedošlo k nějakým výkyvům, stávkám či zásadním změnám vlastnictví. Je to právě konzistentnost a historie, žádné hazardování se jménem. Při vší úctě k tomu co dokázalo třeba Porsche, tak tam jsou úplně jiné hodnoty. Ferrari je od samého začátku ve formuli 1 a pořád se drží stejného receptu. Je to nejcharismatičtější jméno v automobilovém světě.

Myslíte si, že od samého začátku směřoval Enzo Ferrari značku tak, aby byla nejsilnější?

Nikdo nemá křišťálovou kouli a Enzo Ferrari byl známý tím, že se víc soustředil na závodění a na závodní auta, než na marketing. Jenže postupně se vše vyvíjelo, vznikal kult a logo se vzpínajícím se koněm zná celý svět. Ferrari právem patří mezi padesát nejhodnotnějších značek na světě.

Co tedy Enzo Ferrari udělal správně?

Commendatore Enzo Ferrari byl charismatický vůdce s obrovskými zkušenostmi a uměl si vybrat ty správné lidi. Měl znalosti, přehled a uměl z lidí dostat to nejlepší. byl to taky skvělý stratég.

Jednou jste se s ním setkal, že? Jaký byl váš dojem?

Bylo to jako setkání s králem, čekal jsem na něj víc než hodinu. Poprvé jsme se potkali v září 1981 v Maranellu, ppak o dva roky později jsem měl tu čest mu předávat svou novou knihu. Na oplátku mi věnoval tu svou "Piloti, che gente". Byl to jeden z těch dnů, co si budete pamatovat do konce života. Enzo Ferrari byl silný, vysoký muž s aristokratickým chováním. Tichý, málomluvný, trochu odměřený a pyšný na to, co dosáhl. V té době mu bylo 85 let.

Říká se, že máte informace o více než 20 tisících výrobních číslech Ferrari. A že máte největší sbírku knih, časopisů a historických archivů Ferrari na světě. Je to pravda? A jsou tedy informace tím nejcenějším co máte?

Myslím, že to všechno je pravda. Nikdy nebudete mít dostatek informací, čím víc jich máte, tím je to lepší! Hledání historie jednotlivých automobilů je jako hádanka, která nikdy nebude úplně vyřešena. Hodí se každá informace, může to být starý dopis, fotografie, výstřižek z novin, tovární dokument, kniha, vzorek kůže nebo barvy, ale i lidské vzpomínky.

Právě se prodalo Ferrari 250 GTO za astronomickou cenovku 70 milionů dolarů. Má to auto takovou cenu? A může někdy překonat hranici 100 milionů dolarů?

Jde o jedno ze tří nejdochovanějších 250 GTO vůbec. Nebylo havarované, bylo renovované s citem a opravdovými odborníky, v roce 1964 vyhrálo Tour de France a je známa celá jeho historie. Pokuď je někdo ochotný za něj dát ty peníze, pak tu hodnotu nepochybně má. A protože se jich už víc nevyrobí a protože svět je stále bohatší, tak tu hranici sto milionů jednou určitě prolomí. Lidé prostě nechtějí mít peníze v bance, tam jsou jim k ničemu. Proto investují do umění, nemovitostí, zlata a do klasických aut.

Vidíte trh s klasickými auty v Číně? Aktuálně je tam hlad hlavně po nových autech, jako jsou Ferrari 488, Lamborghini Aventador, pak všechny ty opravdu drahé vozy…

Nemáte úplně správné informace. Asijský trh se o evropskou kulturu a historii zajímá už víc jak deset let a spousta zajímavých vozů Ferrari končí právě tam, jedno jestli v rukou soukromníků nebo investičních fondů.

Pokuď byste mohl vlastnit jen jedno jedinné ferrari, které by to bylo? Vím, že máte rád 250 LM a 275 GTB/4.

Kdybych si mohl koupit opravdu jen jedno, bylo by to Ferrari 375 MM Spyder Vignale, se kterým Phil Hill a Richie Ginther závodili ve vyčerpávajícím Carrera Panamerica v roce 1954. Je to čistý sex na kolech. Má tu úžasnou ploutev a přívody vzduchu na zadních blatnících. Je to podvozek s číslem 0286 AM a auto je v jedné velké sbírce v Seattlu.

Co se týče 250 LM, tak to auto je nedoceněné, vždyť je to poslední ferrari, které vyhrálo 24 hodin Le Mans! A podobné je to i s 275 GTB/4… Považuji ho za hezčí a sofistikovanější vůz, než je 250 GTO. Pro mě je to nejlepší ferrari z šedesátých let. Je elegantní, vyvážené a skvělé na řízení.

Plánoval jste si, že získáte ve světě Ferrari tak silné jméno, jako máte nyní?

Ne. Nic takového mě nikdy dřív nenapadlo. Ale protože mě to baví a protože jsem se nebál investovat do svých vědomostí, tak se mi to tak nějak hezky sešlo. A lidé dnes utrácí za klasická ferrati opravdu veké peníze, a tak chtějí mít jistotu, že investují dobře.

autowebAUTOWEBaUtOwEb