Hlavní obsah

Řidič tvrdej chleba má, ale nemusí se proto chovat jako....

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, opět budou volby a probírají se blbosti, třeba zákaz předjíždění kamionů. Za to, že je ta myšlenka tak populární, si ovšem řidiči kamionů můžou sami!

Článek

Víte, proč jsou u nás pořád volby? Protože ještě spousta lidí nebylo nikam zvolených. A víte, jak poznáte, že další volby budou? Politici začnou vymýšlet populistické kraviny a říkat je veřejně.

Protože my jsme motoristický web, tak nás nejvíce zajímají blbosti, které vymýšlí Ťok. Ten se nyní snaží zakamuflovat pokračování zlodějny s mýtným systémem firmy Kapsch, a tak vzal na přetřes řidiče kamionů a plošný zákaz předjíždění. To je takové krásně buransky populistické téma, a jak víme, hnutí ANO právě na podobné buranské nízké pudy ve svých voličích cílí. Jakmile by totiž jejich voliči začali přemýšlet, stali by se z nich nejspíše voliči jiných stran, takže je třeba ovečky udržovat u zbytečných témat.

Teď si ale pojďme myšlenku plošného zákazu rozebrat. Ačkoliv je to jasná blbost, nastanou v životě mnoha z nás situace, kdy bychom byli všemi deseti pro. A můžou si za to sami kamioňáci! Ve chvíli, kdy totiž narazíte na nefalšovaný dobytek za volantem (bílá Scania s vlekem 3P1 1526 například), nutí vás vaše podvědomí stát se voličem ANO, kterým ve skutečnosti jako slušný člověk být nechcete.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jelikož se ale v brzku zlepšení situace nedočkáme, protože se nedá předpokládat, že by naši zákonodárci upustili od dotování rozkradených Českých drah a začali železnici využívat hlavně k tomu, co na ní funguje efektivně, tedy k přepravě nákladů, kamiony ze silnic jen tak nezmizí. Proto je potřeba, abychom bojovali se sebou samým, když potkáme nějaké to hovado.

Řidič kamionu, to nikdy nebývalo nikdy lehké povolání. Zkuste se někdy projet obyčejnou starou Avií, pak si všechny věci desetinásobně zhoršete a zjistíte, jaké bylo prohánět třeba starý erťák s Orličanem přes půl Evropy. Aby se někdo vypracoval až na mezinárodní přepravu, musel začínat s čistým kádrem, ale také prokázat, že řidičsky zvládne víc, než dovézt Roburem chleba do vedlejší vesnice. Staré nákladní vozy bývaly bez synchronů a posilovačů, takže řidič byl většinou pořádná korba. Jenže taky starý praktik, který s autem musel jezdit co nejšetrněji a nejefektivněji, nespotřebovat moc nafty, nenabourat a neplatit pokuty hochům z páté bé, jinak by o prominentní flek přišel. Když si pak ale jednou za měsíc sedl do svého embéčka, dokázal s ním jet neuvěřitelně precizně, protože všechny ty věci, které byly v náklaďáku nutností, jako správné řazení, předvídání nebo ohleduplná jízda, se v osobáku praktikují mnohem snáz. Znám pár takových zkušených mazáků, kteří dělají profesi čest.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale pak je tu ten zbytek. Může za ně doba a taky si za to můžou sami, takže je nezkoušejte moc obhajovat. Začínalo to dřív na vojně, kde udělat řidičák na náklaďák nebylo moc těžké. A pokračuje to dnes, kde jsou nákladní auta inteligentní pomalu jak váš telefon a také blbuvzdorná, protože jsou i dost drahá. Navíc autoškoly k výuce používají často malé nákladní automobily, které vás na čtyřicetitunový kolos nejspíš nepřipraví. Místo praktiků pak sedí za volantem tahače kdejaké ucho, které je ochotné přejet půl Evropy za mizernou mzdu, kterou z půlky ještě dostane načerno. Poctivého a zkušeného řidiče totiž spediční firmy zaplatit nechtějí, navíc by se jim na nařízení k porušování předpisů na tajňačku mohl vykašlat, zatímco ucho pojede vesele i o přestávce, nafixluje tacho a ještě bude porušovat předpisy, protože na dveře u spedice už klepou další zájemci o jeho místo.

Snadno tak dojde k situaci, kdy se objeví nějaký dobytek (jako třeba výše zmíněná Scania s vlekem 3P1 1526) a začne ohrožovat všechny okolo. Tady byla konkétně silnice s nepřehledným horizontem a plnou čárou. Poklidně tudy jel kamion rychlostí okolo 90 km/h, za ním stejně jeden Golf a za ním zmíněný dobytek. Ten třetí v řadě se rozhodl, že nejlepší pokračování jízdy je předjížděcí manévr, takže přejel do protisměru a začal předjíždět osobní automobil a kamion rychlostí vyšší ani ne o 5 km/h. Po dlouhé chvíli byl stále na úrovni poloviny osobního auta, ale v protisměru se objevily další osobáky, které musely brzdit a nakonec úplně zastavit. Zastavit musí však i Golf, protože dobytek se nemá kam zařadit. Výsledná bilance je ohrožení pěti okolních řidičů, porušení tří předpisů a omezení čtyř dalších účastníků provozu. Pardon, ale tenhle dobytek opravdu nemá za volantem co dělat a vy poté, co vás málem vytlačí do škarpy máte chuť jim to osladit všem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na vysvětlenou od mých známých, kteří mají s kamionem zkušenosti, sem se dočkal jen takové blbé omluvy, že kamioňák chvátá domů za rodinou, a tak se nemůže vláčet za každým. Tak tohle upřímně neberu, každá práce má svoje problémy a ty nikoho neomlouvají, aby se při práci choval vůči ostatním jako prase. Silničáři chtějí být asi v zimě doma s rodinou a taky místo toho jedou sypat, saniťák by taky chtěl být doma s rodinou a přesto se snaží toho chudáka na lehátku za sebou zachránit. Takže nevidím důvod, proč bych měl omluvit řidiče kamionu. Buď má svou práci dělat pořádně, nebo má dát výpověď. Práce je dostatek a pokud nezvládá volant tiráku, může dělat rozvážku pizzy nebo řídit kakabus, pak bude s rodinou trávit času víc, ale třeba ani nechce, jen se tím argumentem brání. I když výše zmíněné hovado bych nenechal dělat nic náročnějšího, než zametat ulice, očividně při jakékoliv složitější činnosti může být svému okolí nebezpečný.Mimochodem až tenhle dobytek někoho na silnici zabije, tak si tepla domova také moc neužije.

Přesto jsem se poté, co vztek vyprchal, smířil s tím, že celoplošný zákaz předjíždění je blbost. Argumenty kamioňáků jsou jsou víceméně převlečenou chamtivostí jejich zaměstnavatelů a na u nás ani na Slovensku zatím nikdo taky hlady neumřel, protože by mu kamion nedovezl jídlo včas, i když právě to jsou argumentační perly, které kamioňáci tak rádi používají. Skutečný důvod proč nesouhlasit je však mnohem prostší, a sice že žádné nařízení podobné hovado nezastaví. Takže co by pomohlo? No jistě, třeba kdy Ťok požádal Chovance, aby začala pořádně fungovat další doposud neužitečná skupina státních zaměstnanců – dopravní policie. Ta by místo provokování řidičů a srabáckého schovávání se v civilních autech s radary a ilegálními majáky mohla raději hlídat §36 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb.: "Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy."

Foto: Archiv Garáž.cz

Sorry, milí kamioňáci, ale 99 % z vás tohle nařízení nedodržuje ani omylem. Když si k tomu přičtu vaše stolky s notebookama, čtení novin a čelní skla zaházená plyšákama, vlaječkama a jiným sajrajtem, tak už se nedivím, že tolik chytrolínů z hospod by vám to předjíždění definitivně zakázalo. Ano, je mezi vámi pár poctivých a ohleduplných, ale ti na tu většinu dobytků bohužel časem dojedou. Tedy pokud s tím nezačnou něco dělat sami. Pokud výše zmíněného řidiče Scanie znáte, zkuste mu vysvětlit, že tímhle kazí jméno všech a hlavně ohrožuje budoucnost vašeho povolání. A pokud jste snad jeho šéf, zamyslete se nad tím, zda takový člověk má vůbec sedět za volantem vašeho drahého kamionu, protože to asi není perspektivní zaměstnanec a nejspíš vám ten tirák vlastní vinou někde brzo rozstřelí. Já si z toho odnesu ponaučení, že apriori musím ke každému kamionu přistupovat tak, jako že ho řídí blbec. A když to náhodou jednou za čas bude slušný řidič, tak mi bude ctí. Že bych se snad dočkal toho, že by policie byla užitečná a nebezpečnou jízdu nezodpovědných kamionistů trestala, v to ani nedoufám.

Reklama

Načítám