Hlavní obsah

Proč každý den stojíme před Prahou v kolonách, když tady třetí pruh je? Zjistili jsme, proč se nesmí využívat

Foto: ŘSD

Je už takovým denním chlebem, že se na dálnici D11 před Prahou srocuje kolona aut, která pomalým tempem poskakuje kupředu. Řidiči však po levé straně míjí zašrafovanou oblast, co by šla krásně použít jako pruh. Proč tomu tak není? Zapátrali jsme a tuhle záhadu odhalili.

Článek

Dálnice D11 a její okolí mají pár záhad. Tou nejznámější je asi zřícenina kaple Povýšení sv. Kříže, ke které se vážou pověsti o sabatech čarodějnic a další události, které stavbu označují za prokletou.

Běžný motorista ale řeší záhadu jinde, konkrétně ve směru na Prahu za sjezdem na Úvaly a Brandýs nad Labem okolo obce Nehvizdy. Tam totiž každý den vyvstávají dvě otázky, a to „proč to tady zase stojí?“ a „proč tady nejsou tři pruhy?“.

Je totiž skutečností, že když od předmětného sjezdu/nájezdu poskakujete směr hlavní město, tak po levé straně je dostatečně široký pruh, jen je zašrafovaný a oficiálně nepoužitelný. Pokud byste jej přece jen použili, je za to bloková pokuta na místě do 1 500 Kč.

Foto: Mapy.com

Proč nemůžeme jezdit třemi pruhy? Ten vlevo je přece dost široký…

Takže proč, proč, proč? Kontaktovali jsme Ředitelství silnic a dálnic, kde se nám ochotně věnoval (děkujeme!) Jan Rýdl z tiskového oddělení. A odpověď je vlastně prostá. „Protože bychom v Praze narazili do zdi.“ Tedy obrazně řečeno.

Finální úsek D11 před Prahou a počáteční úsek směr z Prahy byl po opravě realizované v minulých letech skutečně zamýšlen v režimu 3+3 pruhy. Jenže když mělo dojít ke kolaudaci třech a třech pruhů, tak zatímco ve směru z Prahy část rozšíření můžeme užívat jakožto dlouhý odbočovací pruh, ve směru do Prahy se jen koukáme na šrafování.

Kolaudace neprošla z důvodu nízké kapacity stavby SOKP 510, což je zkratka pro silniční okruh kolem Prahy, konkrétně pro dálniční úsek D0 s kódem 510, který se nachází mezi Satalicemi, Černým mostem a Běchovicemi.

Foto: Mapy.com

Už teď tento úsek (SOKP 510) pražského okruhu nedostačuje. Abychom mohli od Nehvizd frčet třemi pruhy, musí dojít k navýšení kapacity úseku a k rozšíření okruhu k D1 (SOKP 511), na čemž se aktuálně pracuje.

Totiž ve chvíli, pokud by Ředitelství silnic a dálnic dostalo zelenou a tři pruhy ve směru do Prahy od Nevhizd pustilo, tak před napojením na pražský okruh by došlo k onomu obraznému nárazu do zdi.

Lidově řečeno by se na místě udělal ještě větší špunt (ještě významněji zhoustla doprava), protože kapacita těchto silnici už teď nedostačuje, natož aby se do místa sjížděla doprava ze třech pruhů.

Foto: ŘSD

Neméně důležitá je výstavba SOKP 511 Běchovice směrem D1. Hotovo bude snad 2027 či 2028.

Řešení je ovšem na dohled, podle Jana Rýdla je reálné zprovoznění tohoto úseku provázáno s dokončením staveb v tomto uzlu, zejména aktuálně realizovaných SOKP 511 Běchovice – D1, Přeložka I/12 Běchovice – Úvaly a také chystaného zkapacitnění SOKP 510.

Takže jak bude pražský okruh na východě posílen, budeme od Nehvizd (ale i směrem k nim) jezdit třemi pruhy a snad i méně postávat v kolonách. Optimistický odhad je rok 2027, ten reálnější do poloviny roku 2028.

Související témata:
Dálnice D11
Načítám