Hlavní obsah

Krocení hrozivých šelem od AMG na okruhu v Brně: Když stovky divokých koní baví i vyučují

Foto: Mercedes-Benz ČR / Jan Stárek, Pavol Tomaškin
4:45
4:45

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Sportovní vozy AMG mají pověst divokých hrubiánů, ale naše intenzivní sžívání na závodním okruhu v Brně ukázalo jejich poslušnou stránku. Tu však dokážete odhalit, jen když na to máte řidičské schopnosti – a ty se musí pilovat! Tak honem za volant…

Článek

Nevím, jaké máte ranní rituály, ale určitě to není usednutí do CLA 45 AMG a slalom na plný plyn. Jenže právě to nás hned zkraje kurzu čeká. Není to žádná soutěž, instruktoři jen potřebují vědět, jak na tom kdo s řízením je, a účastníky rozdělit do podobně rychlých skupin. Program je pro všechny stejný, liší se jen práce s jednotlivými řidiči – ti méně zkušení dostávají víc instrukcí a rad do života, ti zkušenější mohou jezdit volněji. Ten den za volantem AMG si užijí každopádně všichni.

Foto: Mercedes-Benz ČR / Jan Stárek, Pavol Tomaškin

Ranní slalomová rozcvička s CLA 45 AMG ukáže, kdo kam patří. Na programu to ale nic nemění, všichni si užijí spoustu zábavy a něco se i naučí.

A různých vozů AMG si vyzkoušíte fakt hodně. Okusíte brutální akceleraci hybridních monster E 53 Hybrid a GT 63 4Door (stovka za tři sekundy je vážně brutální záležitost), prověříte limity CLE 53 i C 63 při nouzovém vyhýbacím manévru (nepřejeme vám to, ale v běžném provozu by se vám nacvičené bleskové reakce mohly hodit) a otestujete obratnost CLA 45 i elektrického EQE 53 a svou zručnost ve slalomu na čas (tohle už soutěž na čas je, tak se koukejte pochlapit).

Foto: Mercedes-Benz ČR / Jan Stárek, Pavol Tomaškin

Zkusit si ostrý vyhýbací manévr na suchu a v plné rychlosti, to se vám moc často nepoštěstí. Ale mohlo by se vám to hodit…

Zlatý hřeb přijde odpoledne, kdy konečně usednete do 600koňových monster AMG GT a vyrazíte kroužit na okruh. Nemusíte se bát, ve vláčku za instruktorem si začátečníci načtou brzdné body, apexy i čistou stopu, zkušenější se zase svezou pěkně v tempu. Hlavně se ale utvrdíte v tom, že vrcholné AMG GT je možná děsivě rychlá bestie, ale také docela poslušná kočička, která ve zkušených rukou poslouchá na slovo.

Foto: Mercedes-Benz ČR / Jan Stárek, Pavol Tomaškin

Řídit AMG GT na velkém okruhu je učiněná radost. I velká řidičská výzva.

A o tom celá tahle akce primárně je – o vašich zkušených rukách. Můžete mít totiž pod kapotou stovky koní, ale pokud je neumíte zkrotit, tak si je pořádně neužijete (nemluvě o tom, že jste jednou nohou v průšvihu). V kontrolovaném prostředí okruhu a pod dohledem zkušených a trpělivých instruktorů rekrutovaných z řad špičkových závodních jezdců a skvělých učitelů rychlé jízdy, si je můžete užít naplno, vyzkoušet si jejich limity a najít ty svoje – hranice, které můžete dalším řidičským tréninkem posouvat a své schopnosti zdokonalovat.

Foto: Mercedes-Benz ČR / Jan Stárek, Pavol Tomaškin

Hlavně se při tom ale naučíte nové řidičské dovednosti.

Pro to AMG Experience vytváří spoustu prostoru – ať už v rámci podobných okruhových akcí s několika úrovněmi odbornosti (od skutečně základního rozkoukávání na uzavřených tratích přes rychlé jízdy na okruzích v Brně, Mostě a po celé Evropě až po komplexní průpravu budoucích závodníků, kteří chtějí prohánět monstra ve třídách GT4 nebo rovnou GT3), nebo zážitkových jízd po krásných silnicích a malebných evropských krajinách (třeba na Mallorce, v Toskánsku nebo Chorvatsku), klouzání na ledu v Rakousku nebo na dalekém severu či náročných terénních expedic v neobývaných končinách (třeba s G-Wagenem objevovat krásy Maroka).

Foto: Mercedes-AMG

S AMG Experience můžete třeba také vyrazit za polární kruh klouzat se na ledu.

AMG Experience

Tahle bohumilá řidičská akce začala svůj život v roce 2007 jako AMG Driving Academy s cílem zlepšit zručnost řidičů rychlíků od AMG. Od roku 2017 funguje i v ČR, od té doby už proběhlo přes 80 kurzů, z nichž vyšlo více než 2 000 absolventů. Jezdí se nejen na okruhu v Brně a v Mostě, ale i na tratích po celé Evropě. Od roku 2024 se akce změnila na AMG Experience spolu s tím, jak se rozšířil i její záběr – kromě okruhových kurzů se jezdí i na okreskách, klouzá se na ledě, nebo se podnikají terénní expedice.

Foto: Mercedes-Benz ČR / Jan Stárek, Pavol Tomaškin

Užít si AMG na plný plyn a v bezpečí uzavřeného okruhu pod dohledem zkušených intruktorů? To je skvělé, ale AMG Experience toho nabízí mnohem víc!

Možnosti jsou zkrátka (skoro) nekonečné a záleží jen na vaší odvaze. A peněžence. Základní kurz Performance totiž vyjde na cca 50 tisíc korun (kde se víc učí a nacvičuje) a pokročilý Advanced (kde se víc jezdí na okruhu v plném kalupu) na 125 tisíc. Ranec peněz (i když pro majitele AMG možná ani ne), ale věřte, že investice do posunutí vlastních řidičských schopností je ta nejlepší cesta, jak bezpečně zrychlit a víc si užívat svůj vůz (nemluvě o nižším riziku havárie). A užít si výjimečný zážitek, jenž se vám navždy vryje do paměti.

Zvlášť když vás na konci dne posadí na sedadlo pasažéra do race taxi řízeného Martinem Semerádem. Poté, co se skrz bezpečností klec gymnasticky vsoukáte do těsné skořepiny, do níž vás pevně připoutají šestibodovým pásem, vás Martin na plný plyn vystřelí do automobilového nebe. Nespoutaný osmiválec závodního AMG GT4 burácí ohlušujícím způsobem a žene auto neskutečnou rychlostí, supervýkonné brzdy vám vyrazí dech a monstrózní grip slicků vám nedovolí ho v zatáčce znovu popadnout. Navíc můžete v přímém přenosu sledovat řidičský koncert, který Martin předvádí za volantem (tedy pokud se v té bouři gravitačního přetížení vůbec zvládnete soustředit). Jo, přesně tohle bych chtěl taky jednou umět!

A jestli na konci kola nevystoupíte s rohlíkem od ucha k uchu a přesvědčením, že se ještě musíte – a chcete – řidičsky učit, pak nejste pravý řidič AMG a člen nejrychlejší rodiny světa.

Načítám