Hlavní obsah

Recenze videohry Forza Horizon 3

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Svět mainstreamových automobilových videoher je rozdělený na dvě pomyslné půlky. Pokud máte Playstation, hrajete Gran Turismo, pokud máte Xbox, hrajete Forzu. A protože Gran Turismo 7 zase odložili, derby se letos nekoná a opět vyhrává na body Forza, tentokrát s třetím dílem série Horizon.

Článek

Turn 10 to má pod taktovkou Microsoftu moc dobře rozjeté. Každý rok vydává novou hru. Loni to byla okruhová Forza Motorsport 6, letos je to v režii Playground Games Forza Horizon 3. Zatímco okruhovka se zaměřuje spíš na realistické ztvárnění závodů na uzavřených tratích, série Horizon vám nabízí otevřený svět, ve kterém si můžete krásně zablbnout a dělat si doslova, co se vám zlíbí. Realita je tu na vedlejší koleji, ačkoliv mají hry společný jízdní model a auta se tedy opravdu chovají jako auta - v Horizonu je ale trochu snažší s nimi vyvádět psí kusy, takže se do hry rychle dostanete i ve chvíli, kdy vás hardcore simulátory zas tak moc nebaví. Hlavně ale máte k dispozici stovky nádherných nových i starých aut.

První Forza Horizon se odehrávala v Coloradu, druhá na Azurovém pobřeží a ve trojce opět změníme světadíl, protože se tentokrát jede do Austrálie. Jezdí se tu vlevo, ale to je tak jediné, na co si budete muset zvykat. I tady se koná další z autových festivalů plných závodění a machrování před roštěnkami, tentokrát napříč silnicemi, ale i pouští nebo pralesy. Offroadová vozítka si tu zaslouží víc pozornosti než kdy dřív, ale přes louku si to můžete hasit i v Lamborghini Centenario - tahle hra vám prostě splní všechny tajné sny, aniž by vás trestala realistickým poškozením kdykoliv sjedete z prvotřídního asfaltu. S libovolným autem tu můžete vjet kamkoliv a navíc ho můžete i donekonečna tunit. Vždycky vás štvalo, že třeba Ford Fiesta má i ve verzi ST "jen" 200 koní? Pokud máte dost herních kreditů, můžete ji vyhnat až na 1000 koní a pohon všech čtyř kol - bude pak ještě rychlejší než její ďábelská sestřička z WRC. A podobné pokusy tu můžete provádět na všech autech a dokonce je pak prodávat ostatním hráčům.

V základní nabídce je skoro 400 aut a další přibudou během následujících měsíců jako bonusové datadisky. Jsou tu supersporty, raritní veteráni, se kterými se v reálu sběratelé sotva odváží z garáže, obří offroadové trucky, hbité buginy, závodní speciály a taky spousta vraků, které můžete nacházet ve stodolách a nechat je zrenovovat. Díky online aukcím (viz výše) je ale počet aut takřka neomezený, protože tuningem a grafikou zevnějšku lze auto proměnit k nepoznání. Auta si kupujete za kredity nebo si je můžete vytočit na kole štěstí, které přichází pokaždé, když svým úsilím v závodech postoupíte o level výš. A to se děje každou chvíli, takže se vám vozový park bude utěšeně rozrůstat. Jsme v Austrálii, takže si dosyta užijete Holdenů. Fordů Falcon, nejrůznějších pick-upů (ute), ale samozřejmě nesmí chybět supersportovní smetánka, včetně nejnovějších Fordů, se kterými vývojáři úzce spolupracují.

Na druhou stranu záhadně chybí Volkswagen (že by trest za Dieselgate) a jako obvykle také Porsche, na které má exkluzivní práva Electronic Arts. Jinak by však svoje choutky měli uspokojit úplně všichni, je tu dokonce i tříkolkový Reliant Robin nebo BMW Isseta.

V prvních dvou dílech hry jste byli pouhým pasivním účastníkem obřího festivalu a vaším cílem bylo ho vyhrát. Trojka přináší opačný pohled. Nyní festival pořádáte a máte tedy všechno pod kontrolou. Pocit ze hry je úplně jiný, protože schopné online závodníky (v případě offline hry jejich drivatary - virtuální roboty, jejichž schopnosti vycházejí z kvalit online živých hráčů) se snažíte na mapě lanařit, aby váš festival reprezentovali. Závodíte samozřejmě i vy, v rámci propagačních turnajů, exhibic a neoficiálních pouličních závodů. Cílem je mít ten nejlepší tým, ale zároveň správně zvolit lokace pro festivalové základny, dobře zvolit DJ, který bude na akcích hrát apod. V některých případech je volba spíš iluzí, ale např. závody si můžete sami na mapě nakreslit, zvolit které vozy se jich mohou účastnit a jaká bude odměna. Celou hru si tak můžete naformátovat a naplánovat podle svého gusta. Záleží jen na vás, kolik úsilí do toho vložíte. Klidně můžete místo svých nápadů dát šanci stovkám závodů, které stvořila online komunita.

Právě online hraní je pro Forzu Horizon 3 zcela zásadní oblastí. Nejen že váš festival budou navštěvovat jiní hráči a vaše virtuální já (drivatar) vám bude vydělávat v době vaší nepřítomnosti v závodech s ostatními, ale můžete nakupovat a prodávat auta v aukcích, sbírat desátky z provozování vašich závodů a tratí, nebo provozovat vlastní klub s přáteli a hrát dokonce kariérní mód hezky pohromadě. Cokoliv co uděláte v online hře se totiž počítá i do vaší sólové kariéry. A to vás donutí být online v podstatě neustále.

Už jsem se zmínil, že Forza Horizon 3 skvěle vypadá? Světelné efekty a cákající voda dělají z téhle hry opravdu nádhernou podívanou a detailní modely aut jsou už jen třešinkou na dortu. Na modernějším Xbox One S si navíc hru můžete na televizích, které to podporují, pustit hru s podporou HDR, tedy v módu vyššího dynamického rozsahu barev. To znamená, že bílá bude bělejší, černá černější a to sluníčko bude skutečně z obrazovky prosvítat až k vám do obýváku a třeba přechody ze tmy do světla - když např. vyjíždíte z tunelu - budou vypadat extrémně realisticky. Forza Horizon 3 je jednou z prvních, které tuto technologii na novém Xboxu nabízejí. A brzy přibudou další.

Forza Horizon 3 je zas o pořádný kus dál - technicky i myšlenkově. Nejde o hardcore závodění, spíš o relaxaci a radost z budování velkého vozového parku a kochání se krajinou. Závodění s ostatními hráči je ale mimořádně návykové a časem se přistihnete, že u téhle oddechovky trávíte čím dál tím víc času. Jízdní model, i s vypnutými asistencemi, je sice jednoduchý a promine ledacos, ale auta rozhodně nedají svou kůži zadarmo a začátečník se tu naučí dost věcí. Profík si naopak odpočine a cedit pot a krev může jinde... Horizon je hlavně o zábavě a radosti z ježdění. A obojí nabízí měrou vrchovatou.

Načítám