Hlavní obsah

Testy: První pokus vyšel, byla to totiž sázka na jistotu

Foto: Jakub Deml
26. 7. 2018

Renault vstoupil do úplně nové automobilové třídy. A udělal to tím nejjednodušším možným způsobem - použil k tomu Nissan Navara.

Článek

Takže tady máme Nissan Navara, který se jmenuje Renault Alaskan, nebo Mercedes-Benz třídy X, pokaždé v trochu jiném balení, ale ve své podstatě úplně stejná auta. A jestli sledujete automobilové dění, pak nepochybně moc dobře víte, že Navara má excelentní jízdní vlastnosti, na pick-up určitě. A všechna ta tři auta jsou si hodně podobná, ale každé si jede trochu jinou politiku. Zatímco Navara se soustředí na klasické trhy, tak Renault Alaskan míří výš a Mercedes třídy X samozřejmě úplně nahoru. Jinými slovy, dělníci v lese nechť si dál jezdí osvědčeným Nissanem Navara, Alaskan je střední třída a mercedes je zkrátka mercedes, v Česku to nespíš trhák nebude, ale ve světě by to mohlo být jinak.

Fakt je to jen jiná Navara?

Vážně, nekecáme, nemáme důvod. Odmyslete si přední masku a dívejte se pozorně, uvidíte to v každém detailu. Alaskan si ale koupíte jen jako čtyřdvéřové provedení Double Cab, tedy s kratší korbou, ale zadními sedadly. Navaru přitom můžete mít jako dvousedadlovou, nebo čtyřsedadlovou s jedním párem dveří, nebo stejně jako Alaskan. Každému co je po chuti. Všechna tři auta ale využívají stejný technický základ, takže naftový čtyřválec 2,3 l ve dvou výkonových provedeních, lichoběžníky vpředu a chytře vyřešenou zadní tuhou nápravu, která je kombinována ne s běžnými listovými pery, ale s vinutými pružinami. Právě posledně zmíněné je klíč k výborným jízdním vlastnostem.

Foto: Jakub Deml

K výborným jízdním vlastnostem? To myslíte vážně?

Ve třídě pickupů naprosto vážně. Všechna tři auta mají nadprůměrně dobré jízdní vlastnosti, přitom v případě Alaskanu se bavíme o tom, že auto uveze tunu nákladu, nebo za něj můžete zapřáhnout až 3,5 tuny těžký přívěs. Neduhem podobných aut je neustálé pohupování, které speciálně z jízdy po českých dálnicích dělá peklo, ale v tomto případě se vlastně nic neděje. Vlastně se řídí stejně dobře jako většina velkých SUV, jen jízdní projev je trochu hrubší, ale za ta může hlavně čtyřválec.

Jenže ten má kromě VW Amarok každý pick-up…

Ano, to má. U Alaskanu vám určitě doporučuji silnější provedení s výkonem 190 koní, které si s autem poradí o poznání lépe než 163koňová verze. Rozdíl je i v točivém momentu 403 N.m vs. 450 N.m. A přestože je v nabídce i manuální převodovka, vy určitě potřebujete automat. Lépe se hodí k celkovému charakteru auta, oceníte ho při tahání přívěsu a sedm rychlostí automatu je při jízdě prostě znát. No a samozřejmě, že je lepší i v terénu…

Zatímco běžně budete Alaskan používat s pohonem jen zadních kol, pak po přepnutí otočného ovladače do polohy 4H rázem máte čtyřkolku. Ale pozor, jen pro použití na kluzkém povrchu. A kdybyste náhodou potřebovali, tak můžete zamknout zadní diferenciál a riskovat, že uvíznete v tak těžkém terénu, že vás z něj dostane snad jen traktor.

A co interiér? 

Od Navary se liší jen znakem na volantu. Cože je ale dobře, protože kabina nissanu je docela fajn místo k životu. I na zadních sedadlech je dost místa a nebýt kratších podsedáků a zbytečně kolmých opěradel, klidně bychom se mohli bavit o tom, že je stejně pohodlná jako u každého druhého rodinného auta. Jen se hůř nastupuje - musíte zvedat nohy, jaké to překvapení. Zato vepředu je to bez připomínek. Elektricky stavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač s velkým displejem (a s parkovací kamerou s mizerným rozlišením), dvouzónová klimatizace, volant v kůži Nappa, panoramatickou střechu… Zavazadla si hodíte na korbu, moc se nám líbí nástavba, kterou si k Alaskanu můžete objednat rovnou.

Takže Navaru, nebo Alaskan?

Protože jsou všechna tři auta defacto stejná, tak technicky v tom rozdíly moc nehledejte. Ale podívejte se do ceníku, to budete překvapeni. Alaskan je o kus dražší než stejně vybavený Nissan, ale čím lepší výbavu si poručíte, tím víc se rozdíly stírají. Každopádně platí, že dobře jezdí, je schopný v terénu, utáhne 3,5 tuny a má slušnou výbavu. Jestli je vám ale bližší jen dvoumístné provedení a větší korba, pak musíte k dealerovi Nissanu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama