Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Připravujeme auto na zimu: Co vše je třeba zajistit?

Foto: Pexels.com

Kdo už má za volantem nějaké zkušenosti, ten ví, že řízení vyžaduje trochu přizpůsobivosti, a to nejen vůči okolnostem, které nás na silnicích potkají. Velkou roli hraje i roční období a s ním spojené počasí. Určitě nebudete na náledí vybírat zatáčky stejně jako v parném létě a už vůbec ne jezdit v mlze či silném dešti tou stejnou rychlostí jako za krásného slunného dne.

Článek

Přírodním podmínkám se zkrátka a dobře musíme přizpůsobit, a to nejen při řízení, ale i v rámci péče o auto. Zimní období pro něj kvůli sněhu a mrazům přestavuje pravděpodobně největší zkoušku z celého roku, a proto byste ho na něj měli dobře připravit. A na jaké kroky byste neměli zapomenout?

Zimní gumy jsou základ

Určitě nechcete, abyste hned při prvním náledí, nebo až napadne první sníh, chytli pořádný smyk, a ohrozili tak sebe, ostatní pasažéry i další účastníky provozu. Právě před tím vás mají ochránit zimní gumy, tedy alespoň částečně. Jak už jsme zmínili v úvodu, podmínkám na silnici musíte přizpůsobit to, jak řídíte, nicméně s letními gumami byste byli vůči těmto nebezpečným situacím mnohem náchylnější.

V čem jsou zimní pneumatiky jiné než ty letní? V první řadě mají hlubší dezén a více drážek, díky čemuž snadněji odvádějí vodu a dobře známou sněhovou břečku, která se na silnici v zimních měsících často tvoří. Díky tomu výrazně snižují riziko vzniku aquaplaningu. Mimo to jsou vyrobené z měkčího materiálu, který odolává nízkým teplotám a lépe přilne k vozovce.

Ze zákona jsou zimní gumy povinné od 1. listopadu až do 31. března následujícího roku, a to v případě, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se do takové situace dostanete. Musí být nasazené na všech čtyřech kolech a hloubka jejich dezénu nesmí být menší než 4 milimetry – vyplatí se ji proto překontrolovat, než na auto loňské gumy nasadíte.

Co v povinné výbavě nenajdete

Nejde však pouze o zimní gumy. Existuje pár pomůcek, které se od podzimu do jara vyplatí vozit s sebou v autě, přestože nejsou součástí povinné výbavy vozidla. Patří sem především škrabka na led a smeták, se kterým po prosněžené noci relativně snadno shodíte silnou bílou pokrývku – s ní na silnici totiž vyrazit nesmíte.

Až budete auto ometat, nezapomeňte ani na střechu. Stačilo by jedno prudší brzdění a celý sněhový nános by vám sjel přímo na čelní sklo, a tak by vás výrazně ohrozil. To stejné platí i pro seškrabávání ledu – nevynechejte žádné okno, jinak byste se ochudili o potřebný výhled při couvání či parkování.

Mimo to nezapomeňte ani na kontrolu celkového stavu vozidla, tedy všech kapalin a také autobaterie. Právě ta je na silné mrazy velice náchylná, a pokud už má něco za sebou, stačila by jedna mrazivá noc na to, abyste své auto ráno nenastartovali. Raději zkontrolujte její stav předem a v případě, že už má svá léta, nebo dokonce už několikrát vypověděla službu, raději ji vyměňte za novou.

Klid v duši díky správnému pojištění

Přestože budete dělat všechno proto, abyste se vyhnuli nepříjemnostem na cestách, někdy jim i přes své snahy nezabráníte. Nemusí jít nutně o žádnou závažnou nehodu, stačí malé ťuknutí na parkovišti nebo uklouznutí na vozovce. K tomu, abyste vše zvládli bez problému, budete potřebovat řádné pojištění vozidla, které ochrání vaši peněženku.

Základem je rozhodně povinné ručení, bez kterého ze zákona nesmíte vyjet na silnici. Slouží k ochraně ostatních řidičů, kterým byste mohli způsobit škodu na zdraví či majetku. Tu za vás posléze zaplatí pojišťovna, takže nebude ohrožený váš rodinný rozpočet.

Pokud však chcete mít pokryté i škody na vašem voze, budete potřebovat takzvané havarijní pojištění. Na rozdíl od povinného ručení si ho nemusíte vyřídit, když to však uděláte, může se vztahovat nejen na dopravní nehody, ale i na škody způsobené přírodními živly, vandalismus nebo odcizení vozidla.