Hlavní obsah

Před 50 lety se zrodil nejúspěšnější závodní motor všech dob

Foto: Archiv Garáž.cz
20. 7. 2017

Jmenoval se Cosworth DFV (D - Double, protože to byl osmiválec vycházející ze čtyřválce, FV jako Four Valve, protože měl čtyři ventily na válec). V létě 1967 nikdo netušil, že jsme svědky zrodu obrovské legendy.

Článek

Na prezentaci onoho památného okamžiku si půjčujeme krátký videoklip z dokumentu Nine Days in Summer, který rozhodně doporučujeme. Je to krásný návrat do šedesátých let, kdy bylo závodění o dost jiné, než dnes. A také plné technických inovací. Když tehdy FIA odsouhlasila přesedlání na osmiválce s objemem 3 litry, musel Colin Chapman z Lotusu pro svůj tým hledat nový motor. Díky svým známostem u Fordu se dal dohromady s partou britských šikulů od Fordu. A zbytek byla historie mnohem důležitější, než si tehdy kdo dokázal představit. Motor se povedlo připravit až pro třetí závod sezóny v Zandvoortu, takže ho Graham Hill testoval někdy v květnu na domácím okruhu v Snettertonu. Sami se podívejte na video, abyste byli svědky historického okamžiku.

Cosworth DFV je totiž s přehledem nejslavnějším osmiválcem závodního světa. Hned v prvním závodě Hill získal pole position, když předjel všechny ostatní o fantastických pět desetin. V závodě musel odstoupit kvůli poruše, ale jeho stájový kolega Jim Clark se rychle probojoval dopředu a závod vyhrál. V první sezóně DFV trochu zlobily dětské nemoci, ale stejně byl k nezastavení. Clark vyhrál v sezóně další tři závody a skončil celkově třetí. V té době se Ford rozhodnul, že nabídne motor i ostatním stájím. Byl moderní, lehký, tou dobou už celkem spolehlivý a především velmi dostupný.

Foto: Archiv Garáž.cz

V letech 1969 až 1973 vyhrály vozy s tímto motorem VŠECHNY závody Formule 1 a v letech 1975 až 1983 jich vyhrály nadpoloviční většinu. Příchod pokročilé aerodynamiky v druhé polovině sedmdesátých let vyřadil ze hry italské dvanáctiválce s nízkým těžištěm a vlil Cosworthu do žil novou mízu, protože konstrukce motoru přímo nahrávala novým trendům a technologiím. Od poloviny osmdesátých let motor dominoval v sérii Formula 3000 a jeho oturbená verze kralovala americké IndyCar (Indy 500 vyhrály vozy s tímto motorem desetkrát v řadě v letech 1978 až 1987). Motor původně určený na krátké závody se dokonce ujal i v Le Mans, odkud si odnesl řadu druhých míst a celkové vítězství v letech 1975 a 1980.

Prostě velká celebrita, o které se tak často nemluví, ale která Cosworthu zajistila místo v síni slávy. Takže všechno nejlepší k padesátinám.

autowebAUTOWEBaUtOwEb