Hlavní obsah

Povinné ručení zdražilo o 4 % a jeho cena bude růst i dál

Foto: Robert Crum / Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cena zákonného povinného ručení s každým rokem vytrvale roste a podle vývoje situace se to v ani v blízké budoucnosti nezmění. Ani současný pozvolný nárůst cen totiž nedokáže kompenzovat rapidní zvyšování objemu vyplacených odškodnění. Pojišťovny však zároveň hledají cesty, jak penalizovat rizikové skupiny, a naopak nižší cenou odměňovat řidiče, kteří jezdí bezpečně.

Článek

S neustále rostoucím počtem aut na našich silnicích (každý rok jich je o 3 až 4 % více) roste každoročně také počet nehod, jejichž škody jsou placené z povinného ručení provozovatelů aut. Letos by podle odhadů České kanceláře pojistitelů mělo jít o 285 tisíc případů, což je o 15 % víc než před pouhými pěti lety. Finanční nárůst odškodnění však představuje nárůst až o 49 % za posledních pět let. Nárůst ceny pojistného pro letošní rok přitom představuje 4,1 % s průměrnou cenou 2 969 Kč.

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinné pro každého majitele silničního vozidla provozovaného na pozemních komunikacích. Pokrývá se z něj případná škoda, kterou majitel svým vozidlem při havárii způsobí třetím osobám ať už na majetku, nebo i na zdraví.

Meziročně pak Česká kancelář pojistitelů eviduje nárůst odškodnění za majetkové škody ve výši 7 % (zvýšení komplexity moderních automobilů má za následek nárůst cen náhradních dílů a cenu servisních úkonů – průměrná cena opravy se z 28 tisíc v roce 2011 zvýšila na aktuálních 45 tisíc) a v případě újmy na zdraví dokonce o 8 % (počet případů je v zásadě konstantní, ale zvyšuje se objem odškodnění v důsledku navyšování cen za lékařskou péči i kvůli valorizaci mezd – průměrná újma na zdraví činí 420 tisíc). Když tato dvě čísla srovnáte s meziročním nárůstem cen pojistného o 4 %, nemůže vám to vyjít.

A nevychází to ani pojišťovnám – rozdíl mezi náklady a příjmy se s každým rokem ještě více zvětšuje, takže v budoucnu můžeme očekávat další nárůst cen pojistného. O kolik? To už závisí na samotné pojišťovně a jejích složitých matematických modelech propočtu cen pojistného.

Jak neplatit povinné ručení zbytečně: při prodeji vozidla nezapomeňte neprodleně provést v Registru vozidel převod na nového vlastníka, zbavíte se tak odpovědnosti za platbu povinného ručení, ale i případné nehody nebo pokuty nového vlastníka. Je to ve vašem vlastním zájmu.

Pojišťovny si však zároveň uvědomují určitou disproporcionalitu – většina řidičů jezdí spořádaně a problémy způsobuje menší skupina těch méně zodpovědných. Konkrétně například z 5,5 milionu osobních aut skupina zhruba 500 tisíc má nehody opakovaně nebo není vůbec pojištěná (nepojištěných je odhadem 140 tisíc). Ti pak vytvářejí ztrátu (rozdíl mezi vybranými poplatky a vyplacenými odškodněními) ve výši 18 %.

Podobné rizikové skupiny najdeme i u fleetových vozidel (ztráta 7 % na 580 tisíc aut) a nákladních aut (ztráta 10 % na 120 tisíc aut) – dohromady pak tyto tři skupiny vytvoří technickou ztrátu ve výši 700 milionů korun. Samostatnou kapitolou jsou mladí řidiči do věku 30 let, jejichž nehodovost výrazně překračuje běžný průměr 3,6 % (36 řidičů z 1 000 každý rok nabourá) – 18letí řidiči s mokrým řidičákem mají dokonce až 20% pravděpodobnost, že havarují.

Linka pomoci řidičům „1224“ funguje už 5 let a za tu dobu pomohla 683 tisícům lidí (denně vyřizuje 659 hovorů). Při nehodě volejte rovnou je, operátor vás propojí na vaši pojišťovnu, která vám poskytne kvalifikovanou pomoc v rámci vaší pojistné smlouvy. Vyhnete se tak problémům a vysokým nákladům u případných „lovců nehod“.

To se samozřejmě odráží na vyšších cenách povinného ručení. Jeho výše už se totiž nepočítá pouze podle skupiny zdvihového objemu vozidla, do výpočtu vstupuje celá řada proměnných – věk a bydliště pojistníka, výkon motoru, druh vozidla, způsob jeho užití nebo minulá škodní historie (bonusy a malusy). Do budoucna by se mohl zohledňovat například i roční nájezd kilometrů, frekvence a rozsah přestupků nebo palubní systémy jízdní asistence.

I přes rostoucí ceny povinného ručení by tedy zodpovědní řidiči jezdící bezpečně měli být odměňování nižší cenou pojistného. Přejeme vám tedy hodně kilometrů bez nehod.

Stali jste se již někdy přímými účastníky dopravní nehody?
ANO, jednou jsem již boural
22,2 %
ANO, boural jsem víckrát
9,7 %
ANO, byl jsem obětí
25,9 %
NE, nehody se mi vyhýbají
42,2 %
Celkem hlasovalo 721 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám