Hlavní obsah

Oslava 40 let Mazdy RX-7 má hořkosladkou příchuť

Foto: Mazda

Mazda RX-7 FD

Je tomu 40 let, co se na světě objevila první Mazda RX-7. Vůbec nejúspěšnější model, poháněný nekonvenčním Wankelovým motorem zplodil celkem tři generace a nakonec dostal i nástupce v podobě RX-8. Ten se ale stal vůbec posledním sériově vyráběným wankelem světa.

Článek

Právě RX-7, vyráběné ve třech generacích mezi lety 1978 a 2002, vzniklo bezkonkurenčně nejvíc kusů. Celkově vyrobila japonská Mazda něco přes milion vozů s Wankelem a asi 850 000 z nich jsou sportovní kupé RX-7.

Zajímavý a vrtošivý agregát

O Wankelově motoru už bylo napsáno mnoho, ale pro úplnost alespoň malá rekapitulace. Zapomeňte na klasické písty, chodící ve vložkách válců nahoru a dolů. Wankel má spalovací komory (housingy) oválného tvaru, ve kterých se excentricky otáčí trojúhelníkový rotor. Za jednu otáčku má rotor celkem tři komprese, takže třikrát zažehne. Každá Mazda RX-7 je dvourotorová, vybavená buď atmosférickým plněním, případně turbodmychadlem.

Foto: Mazda

Wankelův motor

Výhoda Wankelova motoru tkví především v kompaktnosti a konstrukční jednoduchosti. Oproti konvenčnímu pístovému motoru má minimum pohyblivých dílů, protože třeba vůbec nedisponuje rozvody. Celkový objem spalovacích komor se pohybuje od 1,1 do 1,3 litru, ale konstrukce umožňuje z tak malého motoru hravě vytáhnout velmi vysoký výkon, odpovídající nepoměrně větším čtyřválcům nebo šestiválcům.

Bohužel má však wankel také svá specifika a vrtochy. Nejslabším článkem motoru a důvodem jeho chronické nespolehlivosti jsou „stírátka“ těsnící jednotlivé vrcholy trojúhelníkového rotoru – takzvané „apex seals“. Tato stírátka jsou ve stálém kontaktu se stěnou spalovací komory a časem se opotřebují, což znamená pokles komprese. Nevýhodou je také velmi vysoká spotřeba.

Tři legendy a nedoceněný nástupce

Všechny tři generace svojí RX-7 vytáhlo britské zastoupení Mazdy na letiště za účelem vytvoření oslavného videa ke kulatému čtyřicátému výročí. A nutno uznat, že to trojici sportovních kupé s mrkačkami vyloženě sluší.

Jako vůbec první přišla v roce 1978 generace označovaná FB. Malé kupé sice mělo v základních verzích jen něco přes 100 koní, ale zároveň ve své době vážilo okolo tuny, takže si i se skromným výkonem slušně vystačilo.

Generace druhá, představená roku 1986, dostala mírně elegantnější a zakulacený vzhled, verzi kabriolet, ale i výkonnější motory. Zásadní byl příchod turbodmychadel, popohánějících malý Wankel do výkonů přes 200 koní. Na druhou stranu však byla druhá generace oproti předchůdci přibližně o 300 kilogramů těžší.

Jednoznačně nejznámější RX-7 a jedním z nejhezčích sporťáků od Mazdy celkově je ovšem poslední generace FD. Nízké kupé s elegantní siluetou a vystrčenými blatníky získalo v roce 1992 tehdy nevídaný systém sekvenčního twin-turbo přeplňování. Hmotnost se oproti FC opět drobně snížila, zato výkon letěl nahoru nevídaně. Už základní verze pro Evropu disponovala výkonem přes 230 koní a vrcholná provedení se šplhala k 280 koním.

V roce 2002 však etapa RX-7 skončila a nastal čas lehce kontroverzní RX-8. Mazda opět sáhla po atmosférickém wankelu, tentokrát však s výkonem 190 nebo 230 koní. Specialitou jsou také zadní dveře, otevírané proti směru jízdy a umožňující přístup na zadní sedadla. RX-8 nicméně popularity předchůdce nikdy nedosáhla, a tak se v roce 2012 po wankelu definitivně slehla zem.

Prakticky od té doby se vedou rozsáhlé diskuze na téma jeho návratu. Mazda sice během let představila pár zajímavých konceptů, nesoucích písmena „RX“ ve svém názvu, jenže na sériovou produkci nikdy nedošlo. Je docela jisté, že dalšího sportovního kupé, poháněného pouze Wankelovým motorem, se v nadcházejících letech určitě nedočkáme. Pokud se v dohledné době vrátí, bude to v roli malého generátoru, prodlužujícího dojezd u elektromobilu. Právě do téhle role se totiž rotační agregát hodí pro svou kompaktnost a kultivovanost.

Z nového videa Mazdy, slavícího 40 let od vzniku první RX-7, máme tedy bezesporu radost. Na druhou stranu je však škoda, že zajímavé a neotřelé pohonné jednotky skončily v propadlišti dějin.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.