Hlavní obsah

Opel představil Grandland X Hybrid4, své první hybridní SUV

Foto: Opel
14. 5. 2019

Na fakt, že právě teď zažíváme velkou automobilovou revoluci, která nás zavedla do doby hybridní a elektrické, už jsme si asi všichni zvykli. Postupně se k ní přidávají prakticky všechny automobilky a není se tak co divit, že svou troškou do mlýna přispěl i Opel, společně s koncernem PSA.

Článek

Když v roce 2017 koupil francouzský koncern PSA německou značku Opel, hodně lidí si klepalo na čelo a nevěřilo tomu, že toto spojení může někdy fungovat. Skočme ale do letošního roku a rychle zjistíme, že to spojení bylo velmi dobrým krokem, zejména pak pro Opel, když po několika letech hlásí černá čísla a libuje si, že prodeje stoupají. I díky tomu se Opel mohl pustit do vývoje hybridní soustavy, s níž zvládne dodržet náročné emisní limity, které úřady neustále zpřísňují. A mimochodem, není jediný. Hybridní či rovnou elektrickou cestou se vydávají i takoví velikáni jako Ferrari, Lamborghini nebo Aston Martin.

Pro vstup mezi hybridy si Opel logicky vybral SUV, tedy model, po kterém je v současné době mezi zákazníky velká poptávka. Grandland X Hybrid4 kombinuje benzinový přeplňovaný agregát o objemu 1,6 litru s výkonem 200 koní a dvojici elektromotorů o výkonu 109 koní. Celkový výkon pohonného ústrojí je 300 koní, což je více než slušné. Spalovací motor pohání vůz ve středních a vyšších rychlostech, elektromotory zajišťují krátkodobý pohon v nízkých rychlostech. Ty pak pracují s bateriemi o výkonu 13,2 kWh, což řidiči umožní ujet výhradně na elektřinu až 50 kilometrů, tedy 50 kilometrů s nulovými emisemi. Celkové emise auta pak jsou 49 gramů na jeden ujetý kilometr, což znamená, že novinka splňuje i ty limity, které například v Londýně omezí vjezd některým vozidlům do centra, a to už od roku 2021.

Foto: Opel

Hybridní Grandland X bude mít elektrický pohon všech čtyř kol

Grandland X Hybrid4 pracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou. S tou primárně spolupracuje elektromotor umístěný vpředu. Druhý elektromotor, jenž je umístěný u zadní nápravy, je vybaven diferenciálem, který v případě potřeby řidiči nabídne pohon všech kol. Jinak zabírá hlavně přední náprava. Samozřejmostí je použití rekuperace elektrické energie při brzdění a její následné použití například při akceleraci.

Nový hybrid, jako první uvedený ve Velké Británii pod označením Vauxhall (britské označení automobilky Opel), nabídne čtyři jízdní režimy, a sice čistě elektrický, hybridní, pohon všech kol a Sport. První dva jmenované jsou určeny k nízkoemisní jízdě, přičemž hybridní jízdní režim pracuje co možná nejúčinněji s elektřinou a spalovacím motorem. Pohon všech kol by měl řidiči dopřát jistotu i mimo asfaltové silnice a naopak Sport přesune elektrickou energii k dosažení vyššího výkonu.

Opel, respektive Vauxhall, si pro zákazníky do integrované navigace auta připravil mapové podklady s až 85 000 dobíjecími stanicemi rozmístěnými po celé Evropě. Automobilka tvrdí, že nabití do plného stavu by v případě použití dobíjecí stanice s výkonem 7,4 kW mělo zabrat méně než dvě hodiny. Ve Velké Británii startuje cena novinky na 22 490 liber, tedy v přepočtu 670 202 Kč. Zatím nevíme, kdy se hybridního Grandlandu X dočkáme na českém trhu a kolik bude stát, ale víme, že se stejnou technologií následně přijdou i jeho koncernoví sourozenci v podobě Citroënu C5 Aircross PHEV, Peugeot 3008 Hybrid4 a také DS 7 Crossback E-Tense. Jejich konkurenty pak budou MINI Countryman Cooper S E All4, Mitsubishi Outlander PHEV nebo třeba Kia Niro PHEV. Opel pak také potvrdil, že  v nejbližších 20 měsících uvede na trh hned čtyři verze nových modelů s plně elektrickým pohonem. Bude to Corsa nové generace, Zafira Life, Vivaro nové generace v užitkové verzi a nástupce modelu Mokka X.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama