Hlavní obsah

Opel Astra Sports Tourer Turbo 1.6 - Ostrý rodinný sluha

Foto: Archiv redakce
20. 12. 2016

Astra pokračuje v tradici a představuje se světu opět i ve variantě kombi. Dočká se nová verze stejné popularity jako předchůdci? Našlápnuto k tomu má rozhodně dobře, jak jsme zjistili za volantem zatím nejsilnější verze.

Článek

Češi milují kombíky a obecně také německá auta. Takže potud má nová generace Astry (označení K) kombi výhodu. Tedy ne kombi, ale Sports Tourer. No, k těm názvům se slovem Sport bývám většinou skeptický, ale dejme jí šanci, třeba si ho obhájí. Takže si beru klíčky od testované červené krásky s přeplňovanou šestnáctistovkou a vydávám se zjistit, jestli se mi bude líbit stejně, jako před nedávnem nová Zafira.

Foto: Archiv redakce

Operativní leasing Opel Astra

Vzhledově toho Astře nemohu moc vytknout, protože se od tvarů předchozí generace nijak výrazně neodklonila. Jde spíš o detaily, nicméně jak inovovaný vzhled předních partií, tak elegantní chromová linka na C-sloupku vypadají velmi dobře. Dost možná za evolučním vzhledem stojí takřka stejné rozměry, protože prodloužení o 4 mm, snížení o 25 mm a zúžení o 5 mm je opravdu zanedbatelné. Zkracoval se ale také rozvor, konkrétně o 23 mm, což je překvapivé. Zrovna tady automobilky moc často nezkracují. Prostor vzadu tím však neutrpěl, pro dospělé je tu místa dost.

Foto: Archiv redakce

V interiéru se zjednodušovalo. Stejně jako u Zafiry, i Astra s nástupem systému Intellilink výrazně zredukovala počet tlačítek na palubce. Pod dotykovým displejem tak máte vlastně jen ovládání klimatizace a pod ním malou kapsu, kam si můžete odložit váš smartphone a krásně uvidíte na jeho displej. Byť celá tahle kapsička vypadá jako úchyt nějakého šuplíku. Nakonec ale není třeba sledovat mobil, dodávaná navigace je přehledná, celý infotainment navíc reaguje plynule a rychle.  Snad jen jedinou výtku bych měl, a sice ovládání displeje u budíků by mohlo být intuitivnější. Pokud jste v režimu rádia, funkce přepínání stanic se zduplikuje jednak na šipky na kurzoru, druhak jí máte i na speciálních šipkách vedle. A jak že opustíte toto menu a přepnete na jiné? Podle příručky prý tlačítkem MENU na páčce blinkrů. Škoda, že tam takové tlačítko není, je tam jen spouštěč automatických dálkových světel.

Foto: Archiv redakce

 Jinak ale bohaté výbavě nemám moc co vytknout, nechybí všechny dnes běžné samozřejmosti, jako kožený multifunkční volant, klimatizace, systém hlídání jízdních pruhů a mrtvého úhlu nebo snímání dopravních značek. Nepotěší absence výškově stavitelných předních pásů, trochu mi to ale vynahradil vyhřívaný volant a zadní sedadla. Velkou pochvalu ale dávám diodovým Matrix světlometům s již zmíněnou funkcí automatického zhasínání jednotlivých modulů. Systém sám vyhodnocuje jízdu v obci či polohu protijedoucího auta pomocí kamery OpelEye a zhasíná jednotlivé moduly světel samočinně, či naopak přisvěcuje do zatáček. A jelikož jsem se za celý týden nesetkal s jediným probliknutím, zřejmě funguje skvěle.

Abych ale jen nekritizoval, rozhodně můžu chválit (a doporučit) příplatková sedadla s certifikátem AGR. Já vím, zní to jako nějaký fejkový certifikát z reklamy na prací prášek od neexistujícího institutu ve Švýcarsku, ale je mi to fuk. Když se v nich dobře sedí, mají výhřev, prodlužování sedáku a možností nastavování do všech směrů a úhlů, nemohu být nespokojen. Snad jen rozsah výškového nastavování volantu mohl být ještě větší. Tím, co však bude zajímat nejvíce zájemců, je objem kufru. Astra ST nabízí 540 litrů a ani si to negooglete, Octavia má 610. Tabulkově tedy Opel stále ztrácí, ačkoliv mezigeneračně přidal 40 litrů objemu. Reálně je však kufr hranatý a symetrický, takže celý objem využijete mnohem lépe, stejně tak oceníte nízkou nakládací hranu. A po sklopení zadních opěradel (v poměru 6:4 jednoduše páčkami přímo z kufru) získáte 1630 litrů. Doporučujeme zavazadelník dovybavit paketem FlexOrganizer s háčky a kolejnicemi (příplatek 3500 kč). Páté dveře byly v našem případě otevírané elektricky, navíc se dá nastavit i výška otevření, což oceníte třeba v nízké garáži. A na rozdíl od Insignie má Astra mnohem větší vstupní otvor do zavazadelníku.

Foto: Archiv redakce

Nakonec se podíváme na jízdní charakteristiku testovaného auta. S přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou se setkávám během krátké doby podruhé a baví mě stejně, jako ve větší Zafiře. Má solidní jízdní dynamiku a vcelku optimální spotřebu. Týdenní průměr byl po nějaké té ostřejší jízdě 8,2 l/100 km, ale třeba na dálnici jsme jezdili za 5,6, po městě za 8,4 a mimo něj s lehkou nohou 5,2 l/100 km. Značná část zákazníků asi upřednostní vznětový motor, ale koupi téhle šestnáctistovky určitě nebudete litovat. Je sice trochu méně úsporná, ale zato krásně živá a hravá. Ruku v ruce s jejími výkony navíc jde i perfektní kultivovanost.

Foto: Archiv redakce

To, že se Astra trochu smrskla, je spojeno s úsporou hmotnosti. Dietou v Opelu shodili 190 kg. Z toho 80 kg úspory připadá na karoserii a 50 kg na podvozek. Ačkoliv charakterem je Astra stále spíše měkčí a trochu houpavější auto, působí dost lehce a obratně v zatáčkách. Dokonce s delším převisem i zábavněji, než řada konkurenčních kombíků. V ostrých zatáčkách mi tak ani nevadilo jméno Sports, byť bych s tímto slovem vždy šetřil spíš na sportovní modely. Řízení sice nepatří k nejcitlivějším, ale přesto máte auto snadno pod kontrolou. Díky převládajícímu zacílení na pohodlí vám však každá cesta příjemně uplyne a vy ani nebudete moc unavení. To i díky výbornému odhlučnění.

Nakonec je to tedy druhý Opel ze tří testů z poslední doby, kde jsem byl pravdu spokojený. Pokud můžete, vyhněte se modelu Mokka a raději se zaměřte na to, co této německé automobilce vždy šlo dobře.  A tím je kromě MPV Zafira rozhodně i kombíková verze Astry. Na nic si nehraje, nevnucuje vám styl ani sportovní tvrdost, naopak působí celkem normálně a odmění vás příjemnou jízdou. A chcete snad od rodinného kombi něco víc?

Technické údaje: Opel Astra Sports Tourer Turbo 1.6
Motorpřeplňovaný zážehový řadový čtyřválec
Objem1598
Výkon147 kW (200 k)/5500 ot.
Točivý moment280 N.m/1650-5000 ot.
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Maximální rychlost235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h7,7 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)8,0/4,9/6,0 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1318/567 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4720 x 1809 x 1510 mm
Rozvor2662 mm
Objem nádrže48 l
Objem zavazadelníku540/1630 l
Základní cena552 900 Kč

Dlohá Tradice Kombíků

Rodinné kombíky u Opelu mají dlouho tradici. Poprvé se objevil už u předchůce Opelu Kadett C v roce 1973. Kombíky navíc dlouho nesly označení Caravan, které Astře vydrželo až do třetí generace Astry s označením H. Nyní se Opel svezl na módní vlně a kombík označil slovy Sports Tourer.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama