Hlavní obsah

Vrátí se dávno zapomenutá kategorie levných aut, která se vyráběla i v Česku? Rozhodnutí teď stojí na EU

Foto: TPCA Kolín

Škoda Citigo, VW Up nebo trojlístek z Kolína. Ještě nedávno byl segment malých městských aut silným konkurenčním prostředím, dnes byste jeho zástupce napočítali na prstech jedné ruky. Brzy by se to však mohlo změnit.

Článek

V Bruselu se stále intenzivněji hovoří o zrušení zákazu prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Není to však jediné automobilové téma, které mají zákonodárci na stole. Kromě jiného se zvažuje i přepracování pravidel pro kategorii malých elektrických aut, která by mohla být technologicky jednodušší a tudíž dostupnější. To má motivovat tradiční evropské automobilky pro návrat do tohoto segmentu. Zájem už vyjádřil například Peugeot.

Detaily nových regulí se teprve finalizují, ale hovoří se o snížení nákladů pomocí jednodušší legislativy a menších nároků na povinné technologie a asistenty, kterými dnes moderní vozy musejí disponovat.

Pokud dohoda klapne, jako jedna z prvních by se do staronové kategorie městských „supermini“ ráda vrátila značka Peugeot. „V minulosti tu byla 108, 107 a 106. V ne tak vzdálené historii jsme v segmentu A prodali přes milion aut. Pokud se objeví tato nová kategorie, která nám umožní vyrábět menší vozy se ziskem, pak se tu samozřejmě najde prostor pro Peugeot,“ uvedl generální ředitel automobilky Alain Favey.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nejmenším modelem v nabídce Peugeotu je model 208. Ještě menší kousek se automobilce nevyplatí vyrábět. Zatím…

Posledním zástupcem francouzské značky v této kategorii byl Peugeot 108 vyráběný v Kolíně společně se sourozeneckými modely Toyota Aygo a Citroën C1. Zatímco cé-jednička se před pár lety rovněž rozloučila, Aygo se proměnilo v robustnější crossover.

Pokud by se Peugeot do segmentu skutečně vrátil, sourozenci z koncernu Stellantis by na sebe určitě nenechali dlouho čekat. V tomto kontextu se spekuluje i o možném nástupci legendární „kachny“ - Citroënu 2CV

Foto: Shutterstock/StevenK

Chystá se návrat ikony v podobně malého levného elektroauta?

Favey však zatím zůstává opatrný. „Současná tržní situace stavbu a prodej malých aut neumožňuje. Bezpečnostní prvky, asistenční systémy… to všechno dává smysl. Ale je třeba si uvědomit, že za to všechno lidé platí. A potom se nemůžeme divit, že je evropský trh o tři miliony aut ročně nižší než před covidem,“ dodává Favey.

Zvolnění regulí pro malé městské elektromobily je...
...skvělý krok! Auta to zlevní.
93,8 %
...nesmysl. Pravidla platí pro všechny!
6,2 %
Celkem hlasovalo 323 čtenářů.
Načítám