Hlavní obsah

Drsňák od Mercedesu na elektřinu: Geniální nápad, nebo naprostý nesmysl?

Foto: Mercedes-Benz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Mercedes právě představil novou verzi svého legendárního „géčka“, drsného teréňáku s puncem prémiového komfortu. Jenže tuhle novinku nebudou nadšení off-roadisté vítat s otevřenou náručí – místo spalováku ho totiž pohání elektřina…

Článek

To je ale nesmysl, co? Elektrický off-road zní prostě absurdně – bez uzávěrek diferenciálů a redukční převodovky se v terénu přece nikam nedohrabete. A kde v divočině budete hledat zásuvku…? Jenže ono to smysl dává, zvlášť pro slavný Geländewagen.

Třída G už totiž dávno není expedičním speciálem ani nástrojem terénních nadšenců, na to je moc luxusní a drahý. Daleko častěji vůz uvidíte promenovat se v centrech měst za burácení V8 od AMG z jeho čtyř výfuků – což tamním obyvatelům není právě po chuti.

Tichoučká a bezemisní elektrická verze tak svým průjezdem způsobí mnohem méně rozruchu a k majitelům nebude přitahovat vlnu nevraživých pohledů. Přitom má brutální výkon 587 koní (o dva více než mocné G63 AMG) a na stovku vystřelí za pouhých 4,7 sekundy (o čtyři desetinky pomaleji než G63), takže rozhodně nejde o žádného městského loudu.

Foto: Mercedes-Benz

Stovka za 4,7 sekundy? To je hodně dobré… zvlášť na třítunové SUV!

A když se rozhodnete vyrazit do terénu, taky vás nezklame, protože u Mercedesu ho dostávali do plné formy jako kterékoliv jiné „géčko“: Světlá výška činí 250 mm, přední (32°) a zadní nájezdový úhel (30,7°) spolu s přejezdovým úhlem (20,3°) jsou tak prakticky shodné v normálním „géčkem“, zvládá boční náklon 35° a stoupavost 100 % (45°), brodit dokáže dokonce až 850 mm ve vodě i bahně.

Navíc disponuje masivním točivým momentem 1 164 Nm, který vás vytáhne z každé terénní šlamastyky (pokud budete mít správné gumy) – a je naprosto precizně dávkovatelný i bez mechanických uzávěrek diferenciálů. Elektrické „géčko“ má totiž jeden elektromotor na každém kole a elektronika (pomocí virtuálních uzávěrek a torque vectoringu) dokáže automaticky přesně ovládat jejich výkon tak, aby zatížila kola s největší trakcí a ostatní zbytečně neprotáčela. Každý elektromotor má navíc vlastní dvoustupňovou převodovku pro redukovaný převod.

Foto: Mercedes-Benz

Vládce terénu? To si piště – dokonce i v elektrické verzi.

Funguje to vážně geniálně a v terénu to přidává dávku sebejistoty za volantem díky pocitu dokonalé kontroly a menší setrvačnosti celého pohonného ústrojí. Také to přispívá obratnosti, máte k dispozici dokonce i funkci otáčení na místě ve stylu tanku, která není dobrá jen pro oslňování kamarádů a fanoušků na instagramu.

Omezením je samozřejmě dojezd. Baterie o kapacitě 116 kWh umožní ujet na jedno nabití až 473 km, nabíjet ji pak můžete výkonem až 200 kW – ale takové v divočině skutečně nejsou. Jenže tam tahle auta stejně nikdy neuvidíte…

Bezpečnost především

Baterie je zespoda chráněná 26 mm tlustým panelem z pokročilé směsi materiálů zahrnující i karbon a připevněným k žebřinovému rámu pomocí 50 ocelových šroubů, takže se o její poškození bát nemusíte.

Elektrické „géčko“ totiž není určené pro dobrodruhy, ale pro ty, co tráví většinu času v civilizaci a jen občas pocítí touhu odskočit si za dobrodružstvím mimo asfalt, aby se zase brzy vrátili do bezpečné náruče městské aglomerace.

Nejzvláštnější na tomhle autě tak je jeho jméno – čekali jsme dlouho avizovaný název EQG, ale nakonec jsme dostali prosté G 580 „s technologií EQ“. Mercedes se tak asi snaží naznačit, že ani s elektrickým pohonem „géčko“ nevyměklo a pořád v jádru zůstává terénním drsňákem. A to je moc dobře!

Načítám