Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Nejošklivější auto: Nejošklivější auto, které jsme dnes našli na internetu II.

Foto: Fuldamobil

Fuldamobil N

16. 12. 2018

Brouzdat bezcílně po internetu, to je jako poznávat svět z pohodlí vyhřátého bytu a rozvalený v kancelářské židli. Můžete navštívit nádherná místa, seznámit se s úžasnými lidmi, poznat dosud nepoznané… Ale jindy, jindy narazíte jen na samé fake news, internetové diskutéry, porno se zvířaty nebo třeba tenhle podivný Fuldamobil. Vítejte v dalším díle našeho seriálu o nejošklivějších autech.

Článek

Poválečné Německo nutně potřebovalo laciná auta. Nic velkého – stačí, aby to jelo jako motorka, ale nepršelo do toho a nemohli jste z toho spadnout pokaždé, když jste zastavili. Takže kabina pro dva členy posádky, dvě kola vpředu a jedno vzadu, motocyklový motor – ten recept je až nepříjemně povědomý. Proslavila ho přece Isetta a Messerschmitt KR200, o českém Velorexu ani nemluvě. Jenže problém je v tom, že nebyli zdaleka první…

Průkopníci tříkolových mikroaut
MODELVÝROBA
Fuldamobil1950 - 1969
Velorex1951 - 1971
Isetta1953 - 1962
Messerschmitt1955 - 1964

S tímto konceptem totiž přišel hned po válce novinář Norbert Stevenson, který i bez technického vzdělání dokázal navrhnout celé auto. Jediné, co mu chybělo, byly peníze – a ty mu poskytl průmyslník Karl Schmitt, inženýr, velkoobchodník firmy Bosch a průmyslník, který sídlil ve městě Fulda. A tak se zrodil Fuldamobil.

První prototypy vyjely na silnice v roce 1949, sériová výroba začala v únoru 1951 a skočila až v roce 1969 (došlo i na licenční výrobu pod jinými značkami). Fuldamobil za tu dobu prošel dlouhou a rozsáhlou evolucí – začínalo se s karoserií kombinující překližku a látku, rychle ale přešli k rovným hliníkovým plechům, které následně zaoblili, a poslední verze využívaly sklolaminát. S motory se celou dobu žonglovalo (dvoutakty od 175 do 360 cm3), výkon se pohyboval někde kolem 10 koní, maximálka dosahovala až 80 km/h a hmotnost se pohybovala mezi 300 a 400 kg podle verze (došlo i na 2+2 modely a některé verze měly vzadu dvě kola těsně u sebe, což pomáhalo stabilitě). Za dlouhých 18 let výroby však vznikly řádově jednotky tisíc kusů.

Svou roli v tom nepochybně sehrál i fakt, že Fuldamobil nikdy nepobral moc krásy. První verze připomínaly tehdejší dětské kočárky (byť má jisté art deco kouzlo), pozdější bublinovité verze na malinkatých kolečkách vypadaly jako něco, co ukáplo sfinze z nosu (zvlášť v té zelené). Ale upřímně, nedokážeme ho s čistým srdcem odsoudit jako vyloženě ohavné auto. Ačkoliv si zároveň nejsme jistí, že bychom chtěli být na ulici viděni za jeho volantem…

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.