Hlavní obsah

Reportáže: Lotus Exige Cup 430 Type 25 – Jedinečný jako Jim Clark

Foto: Jiří Čermák

Lotus Exige Cup 430 Type 25 - číslo 8 limitované série a u nás v ČR!

A objevil se přímo u nás v České republice! Byli jsme se podívat, usedli jsme, nastartovali a nechtěli z něj vylézt…

Článek

Běžně se představení automobilové novinky obejde bez přehnaných emocí. Novináři naleznou tiskový balíček na příslušné webové stránce automobilky. Prohlédnou si fotografie, text popisující zejména technické finesy a šifru marketingového oddělení. A ten přetaví v souvislý, příjemně čtivý článek plný vzletných souvětí.

Foto: Jiří Čermák

Pod rudým víkem se ukrývá mezichladič a kompresor Edelbrock

Dnes neudělám nic takového. Podívejte se na obrázky od našeho skvělého fotografa Jirky. Připravte si kávu podle své chuti. A pusťte si nějakou příjemnou hudbu. Nebo mám ještě lepší nápad. Jděte se na Exige podívat do showroomu českého zastoupení Lotusu v Horních Počernicích. Nespustíte z něj oči a výbornou kávu vám tady připraví zatím bez vstupenky.

Lotus Exige platil vždycky za podstatu ryzího sportovního vozu. Byl nízký, subtilní s decentním hrbem a žaluzií místo malého okenního průzoru, který najdete na modelu Elise. Stejně skrz něj není pořádně dozadu vidět. Což je jedno, jelikož celá karbonová záď je úžasná.

Foto: Jiří Čermák

Karbonová žaluzie je pastvou pro oči

Exige se během času vyvíjí. Auto je na trhu již více než patnáct let. A s každým novým modelem a úpravou zraje tím správným způsobem. Je elektrizující jako písnička Endorphin od Easton Ellises. Pusťte si ji k prohlížení fotografií. Strávíte tím jen pět minut času a utečou zatraceně rychle! Když před téměř deseti lety přišla na trh Evora, přinesla s sebou větší rozměry, větší vnitřní prostor, byla na poměry Lotusu neskonale luxusní a zejména – za vašimi zády jí tepalo šestiválcové srdce od Toyoty. A to se navíc dalo velmi efektivně přeplňovat kompresorem Edelbrock s mezichladičem stlačeného vzduchu.

Foto: Jiří Čermák

Exige 430 Cup není dětská hračka, motor umí auto zrychlit za 3.2 sekund!

Exige části Evory využívá. Proto je vzadu daleko širší než Elise a původní Exige, její silueta připomíná sportovní auto v jeho nejfantastičtějších proporcích a je z ní cítit rychlost a adrenalin. Výkon postupně vzrůstal z 350 koní na současných 430 koní. Podstatné je, že ona výkonová porce znamená současně přes 400 koní na tunu. Tímhle údajem se už nemůže pochlubit lecjaké auto. Já si do ní mohl zatím jen nasednout. Zjistil jsem, že hliníková podlahová plošina je v zásadě stále stejná jako v mé žluté Elise, že rozmístění pedálů a poloha volantu jsou přinejmenším podobné. A že v ní budete používat stejné blinkry, které pamatují snad ještě béčkovou Corsu.

Foto: Jiří Čermák

Vůbec z něj nechci vystupovat...

To důležité je něco jiného. Na boku je nápis Type 25 odkazující na slavnou formuli 1 létajícího Skota Jima Clarka. Lotus 25 dominoval sezóně 1963. Byl neskutečně úspěšný a jeho vývoj dosáhl v té době nejdál. Byl vyroben z hliníkového šasi, které tvořilo monokok a současně nosnou strukturu monopostu. Vzdáleně koncept připomíná vývoj Lotusu Elise/Exige, na který se rozhodně v detailech podíváme někdy příště.

Foto: Jiří Čermák

Duch závodního týmu Lotus ožívá přesně v téhle edici

Po bocích vedle sedadla řidiče konstruktér umístil nádrže. To nebylo skvělé řešení pro bezpečí Jima Clarka v kokpitu, ale mělo své výhody v rozložení hmotnosti formule. A tehdy se výkonu a rychlosti obětovalo všechno. A Jim Clark byl nejtalentovanějším závodníkem vůbec. To jsem si nevymyslel, to o něm řekl kdysi dávno Juan Manuel Fangio. Lotus 25 řídil na okruhu v Silverstone létající Skot současnosti, možná jen trošku pomalejší – David Coulthard. Na to se musíte podívat!

Limitovaná Exige 430 Cup Type 25 se dá popsat dle její specifikace. Mohl bych napsat, že má i tempomat a stabilizaci nastavitelnou v šesti krocích. Že budou úžasné červeně lakované brzdové třmeny od AP Racing fantasticky fungovat, je jasné už z obrázků. A lehká kola s leštěným límcem jsou boží. Odpružení obstarávají pružiny Eibach a nastavitelné tlumiče Nitron.

Až na ty Nitrony a kola je Exige Type 25 velmi podobná nelimitovanému modelu 430 Cup. S malým, ale podstatným rozdílem. Vyrobilo se jich jen 25 – polovina v „old english white“ a polovina v závodní „Lotus racing green“. A jedna tím pádem zbyde a ta má zůstat Lotusu. Vlastně jsem zaslechl, že prý měla zůstat synovi Colina Chapmana na památku. Při vývoji téhle edice se osobně angažoval. Nakonec osud tomu chtěl jinak a nějak se povedlo i ten poslední kus získat pro natěšeného zákazníka. A proto je zelená kráska tady, konkrétně s číslem 8 z 13 kusů v této barevné kombinaci. Doufám, že s ní majitel bude jezdit a nezavře ji do humidoru jako nějaké vzácné doutníky. Mezi domovní artefakty si může schovat výtisk knihy Jim Clark: Tribute to a Champion od Erica Dymocka podepsanou Clivem Chapmanem a Bobem Dancem, hlavním Clarkovým mechanikem v době největší slávy formule 1. Kniha je součástí každého vozu a ke čtení si může právě vychutnat onen doutník.

Foto: Jiří Čermák

Jen otevřít garáž, nastartovat a vyjíždět nádrž za nádrží...

A já věřím, že tahle Exige jezdit bude. Když ji totiž nastartujete, naskočí vám husí kůže, titanový výfuk se rozvibruje, já přivřu oči a vidím závodní trať a Clarkovu formuli, jak burácí z boxové uličky směrem na volný okruh. Kdo miluje auta, závody a vše okolo, tuhle Exige nenechá stát přikrytou v garáži. A víte, proč si myslím, že se s ní bude jezdit? Na poměry takto limitovaných a vzácných vozů Lotus nalepil velmi vstřícnou cenovku. V přepočtu za 3,7 milionu korun s daní onen šťastlivec získal exkluzivitu, funkčnost opravdového sportovního vozu a velký kus vzrušující historie závodního týmu Lotus.

Foto: Jiří Čermák

...a pak jen poslouchat praskání chladnoucích výfuků, vychutnat si dobré espresso a jen tak zírat na tu nádheru

A mně už se jen chce říct na závěr. Kolego, ať jsi kdo jsi, nechť máš doma sbírku sportovních klasik nedozírné hodnoty nebo je zelená Exige Cup 430 Type 25 tvoje první ryzí sportovní auto – raduj se a užívej!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama