Hlavní obsah

„Kouzelné“ zavěšení Bose se snad dočká sériové výroby

Foto: YouTube - ClearMotionInc

První ukázka zavěšení ClearMotion

Pamatujete to video staré jak internet sám, kde výrobce audiosystémů Bose prezentuje svoje pozoruhodné aktivní zavěšení do aut? Inovativní technologie tehdy fascinovala celý svět, ovšem komerčního úspěchu se nedočkala, neboť byl systém příliš drahý a příliš těžký. Teď to ale vypadá, že by se kýžený úspěch mohl dostavit.

Článek

Na videu z raných let nového milénia vidíme dva úplně stejné Lexusy LS. Jenže zatímco jeden je vybaven konvenčním pohodlným podvozkem, ten druhý ukrývá úchvatnou techniku od Bose. Ta sestává z lineárního elektromotoru na každém kole, řady senzorů a řídícího software.

Výsledek je neskutečný. Kola auta se na nerovnostech pohybují nahoru a dolů v plném rozsahu, zatímco karoserie zůstává dokonale klidná a v rovině ve všech osách. Totéž platí i pro zatáčení. Při slalomu, kdy se lexus na klasickém zavěšení rozhoupe, zůstává ten se zavěšením Buse naprosto „vzpřímený“ při jakémkoliv manévru. Jakýmsi zlatým hřebem prezentace Bose byl moment, kdy vůz zvládl sám o sobě přeskočit příčný práh.

Velká spousta lidí si tehdy myslela, že je systém zavěšení Bose podvrh a že se jedná o povedený kamerový trik. Jenže žádný trik to nebyl. Funkční prototyp opravdu existoval, a přestože se dočkal ohromného ohlasu od novinářů, do sériové výroby nikdy nezavítal. Jak padlo v úvodu, celý systém se ukázal jako příliš těžký a bohužel i příliš drahý. Jediné využití se nakonec našlo v odpružení sedadel řidiče v nákladních automobilech.

Jenomže nyní, po mnoha a mnoha letech se diskuze opět otevírá. Do hry vstupuje americká společnost Clearmotion, která koupila práva na řídicí software od Bose. Technicky ovšem využívá méně náročný systém vycházející z aktuální technologie adaptivních tlumičů. K nim se přidávají akcelerometry skenující povrch vozovky a opět i elektromotory schopné hýbat s kolem. Jak video (z nějakého důvodu bez zvuku) ukazuje, pětkový bavorák vybavený novým zavěšením od Clearmotion už nedrží karoserii tak dokonale rovně jako předchozí Lexus se zavěšením Bose. Ale i tak je prý úroveň komfortu a izolace od silnice na úplně nové úrovni.

Dobrou zprávou je, že Clearmotion už nyní hovoří o spuštění sériové výroby, a to dokonce v příštím roce. Už nyní prý společnost jedná s pěti velkými automobilkami (jejich názvy jsou zatím tajemstvím) o nasazení do produkčních aut. Vypadá to skvěle a my doufáme, že se tentokrát opravdu zadaří.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama