Hlavní obsah

Testy: Honda Civic 1,5 VTEC Turbo – Láska na první dotyk

Foto: Jakub Deml
8. 4. 2020

Za nenápadným zevnějškem se skrývá velmi příjemné auto, které je nejen dost praktické, aby vás těšilo při každodenním používání, ale především hodně řidičské, aby vás za volantem potěšilo tím, jak vtáhne do děje a ponechává plnou kontrolu. Řídit Hondu Civic vás prostě bude bavit!

Článek

O lásce na první pohled jste už určitě slyšeli – o tom pocitu, když něčemu při prvním spatření propadnete natolik, že vám srdce poskočí a prostě to musíte mít. Možná jste to už dokonce zažili. Jenže to vám v případě Hondy Civic v umírněné verzi sedan nejspíš nehrozí. Auto je to sice pěkné, ale z jeho decentně vkusného designu se na zadek neposadíte (to až u odvážnějšího hatchbacku ideálně rovnou v nabroušené verzi Type-R). Přesto Civicu snadno podlehnete – stačí nastoupit, uvelebit se za volantem a stisknout startovací tlačítko.

Foto: Jakub Deml

Civic sedan je elegantní auto, ale možná až příliš nenápadné

Tím probere k životu přeplňovaný čtyřválec 1,5 l. I když je na volnoběh tak tichoučký, že ho sotva slyšíte, stačí ťuknout do plynu a cítíte, jak ožije. Na každý povel ochotně zareaguje a vytáčí se tak hladce, jako by snad neznal pojmy jako „vnitřní tření“ nebo „setrvačnost“. Díky turbodmychadlu má dost síly už v dolní části otáčkoměru, takže ho nemusíte nijak týrat, při dalším vytáčení vás však odmění rostoucím zátahem i zvučným nadšením pro věc. Přitom při běžném tempu sosá z nádrže pouhých šest litrů na každých sto kilometrů. Prostě další klenot od mistrů motorářů z Hondy.

Inženýrské úsilí ale neskončilo návrhem motoru, podvozek je totiž taky skvěle propracovaný. Je naladěný na houpavé pohodlí (jako správný sedan), takže všechny nerovnosti a výmoly zvládá s grácií, přitom ale nabízí dost jistoty (také díky novému víceprvkovému zavěšení zadní nápravy, které v současné generaci Civicu slaví comeback), abyste mohli letět po dálnici nebo svižně řezat okreskové zatáčky.

Civic váš přitom vtáhne do procesu řízení – sedíte totiž příjemně nízko, abyste se cítili součástí auta a vnímali rychlost, a všechny ovládací prvky jsou naladěné naprosto delikátně. Řízení je lehké a přesné, spojka vyžaduje jen drobný pohyb kotníkem, páka řazení hladce a přesně klouže kulisou, brzdy jsou úžasně citlivé a precizně dávkovatelné a za každé prošlápnutí plynu vás motor odmění další porcí zátahu a nadšeného vrčení.

Foto: Jakub Deml

Páka řadičky nemá právě ideální tvar, ale kvedlá se s ní jedna radost

To je dnes vážně neobvyklé, protože moderní motory mají často línou odezvu a neochotný zátah, aby minimalizovaly emise CO2 vypouštěné při přísných emisních testech. Většinou mají také zastřené ovládání, takže si řidič připadá spíš jako pasažér. Jenže Civic si i přes svou modernost a přístupnost zachovává ryzí řidičský charakter aut z dob dávno minulých. Díky tomu je jeho řízení učiněná radost.

Honda Civic však nezklame ani po čistě uživatelské stránce – interiér je dost prostorný pro čtyři dospěláky, kufr nabídne solidních 519 litrů prostoru, digitální přístrojovka je přehledná a celková ergonomie je velmi propracovaná. Až na infotainment. Ten se sice od minula zlepšil (nově má fyzická tlačítka pro položky menu a šikovný otočný ovladač hlasitosti místo dotykového slideru), jenže pořád je dost nepřehledný a nešikovný.

Ale žít se s tím dá, zvlášť když je zbytek auta tak povedený. Bezstarostně s ním můžete jezdit denně do práce, pro děti i po nákupech, a když pak na víkendovém výletu narazíte na hezky zakroucenou silničku, můžete si užít každou projetou zatáčku. S Hondou Civic vás prostě řízení začne zase bavit, zamilujete se od prvních metrů a s každým dalším kilometrem mu budete propadat víc a víc.

Ceník Hondy Civic sedan začíná díky akční slevě 40 tisíc korun na částce 619 900 Kč, za které dostanete vyčerpávající výbavu a silný motor. Levnější Civic Hatcback pak díky akční slevě 80 tisíc korun začíná na 429 900 Kč s motorem 1,0 Turbo. Pokud chcete ušetřit ještě víc, mrkněte po široké nabídce skladových vozů.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon134 kW (182 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment240 Nm při 1 900 - 5 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 352 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,0 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)5,5 l/100 km
Objem palivové nádrže46 l
Kola a pneumatiky215/50 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 658/1 799/1 416 mm
Rozvor2 698 mm
Objem zavazadlového prostoru519 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.