Hlavní obsah

Fotky z dovolené: Kdo dělá společnost bestii z Blackpoolu?

Foto: Archiv redakce
8. 9. 2017

Automobilová muzea nemám příliš v lásce - přijdou mi jako mauzolea, kde se lidé chodí dívat na exponáty, na které se akorát práší namísto aby vrčely na silnicích nebo okruzích. Ale na toto místo jsem šel opravdu rád a to kvůli setkání s jednou z nejvýkonnějších čytřkolých bestií své doby.

Článek

Nebudu tajit svůj obrovský obdiv k vozům značky TVR. Dost možná proto, že je opravdovým oříškem setkat se s posledními automobily tohoto výrobce v Česku. Byla to jedna z mála automobilek, u kterých jsem nadšeně sledoval nová auta, zatímco její starší výtvory mne nechávaly chladným. Typy jako Cerbera, T350, Tuscan nebo Sagaris se stále těší přízni fanoušků a při troše štěstí je můžete v Británii potkat. A jsou i cesty, jak jít štěstí naproti a potkat ne jeden, ale rovnou dva opravdu jedinečné kousky s emblémy TVR.

Foto: Archiv redakce

Ono usnadnění se jmenuje Lakeland Motor Museum, které leží v obci Backbarrow, asi hodinu a půl cesty od Manchesteru. Inventář muzea na první pohled moc nezaujme - můžete zde potkat vcelku běžné vozy britských silnic let minulých i několik zajímavých automobilů, namátkou třeba Ford Escort Mexico 1600, Bentley 4 1/4, policejní MGA, Ford Sierra Cosworth RS500 nebo Delorean DMC12. K tomu motocykly, několik mikroaut nebo Trabant T601. I v patře jsou k vidění motorky, dětská šlapací autíčka, či obstarožní hrací automaty s automobilovou tématikou. Velkou část sbírky muzea tvoří množství nejrůznějších sběratelských předmětů - cedulí, znáčků, modelů aut, apod.; expozici doplňují stylově oděné figuríny. Vlastně průměrná sbírka techniky a předmětů, kterou nepozorný apatický automobilový fanoušek proběhne ani ne za deset minut. Avšak je několik kousků, jež není radno přehlédnout.

Foto: Archiv redakce

Prvním z nich je nenápadný bleděmodrý automobil, evokující poněkud bachratější variantu Lotusu 7. Jedná se o nejstarší dochované TVR, konkrétně druhý vyrobený model značky. A ano - já jej přehlédl. Ale jen proto, že jsem byl plně fascinován vozem, kvůli kterému jsem do Lakeland Motor Museum docestoval.

Foto: Archiv redakce

TVR Cerbera Speed 12 měl být nejrychlejším a nejvýkonnějším automobilem, který kdy opustil brány továrny v Blackpoolu. Už v roce 1996 uchvátil odbornou veřejnost, když na motorshow v Birminghamu prezentoval svůj dvanáctiválcový agregát o objemu 7,7 litrů, disponující silou kolem 800 koní. To vše při váze vozu do jedné tuny. Koncept vozu čekala ještě dlouhá cesta k reálné produkční podobě, na jejíž konci v roce 2000 stanul tento červený prototyp, jako silniční verze závodního automobilu. A bohužel zůstalo jen u tohoto jediného vozu, kteří ti, co jej řídili, označili za děsivě rychlou bestii s přebytkem výkonu (prohlásil to i tehdejší majitel TVR Peter Wheeler). Mimochodem maximální rychlost byla stejná, jako u Mclarenu F1 - 240 mil/h neboli 386 km/h!

Foto: Archiv redakce

V muzeu se skrývá ještě jedna "must-to-see" záležitost. Avšak nenachází se v hlavní budově, ale ve stavbě vzdálené pár desítek metrů. Zde se můžete potkat se vzpomínkou na sira Malcoma Campbella a jeho syna Donalda v podobě replik jejich rekordních strojů - vozu Bluebird V (se kterým první jmenovaný roku 1935 ustanovil rychlostní rekord 300 mil/h) a lodí Bluebird K4 (rekord z roku 1939, dosahující téměř 142 mil/h na vodní ploše) a Bluebird K7 (rekord v roce 1964, přes 276 mil/h), ve kterém Donald Campbell nalezl smrt při snaze o navýšení rekordu na hladině nedalekého jezera Coniston.

Foto: Archiv redakce

Pokud budete mít cestu kolem muzea, tak mu určitě věnujte zastavení a svůj čas - těch £8.50 za vstup je dobrá investice. Minimálně proto, že zde můžete potkat opravdové rarity automobilové historie.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama