Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Ford Mustang s motorem uprostřed? Tohle auto mohlo existovat

Foto: Ford Perfomance

Kdyby se Mustang skutečně vyrobil s motorem uprostřed, nejspíš by to změnilo automobilové dějiny

14. 4. 2020

Ikonický Ford Mustang první generace s motorem uprostřed? To není vtip, to je realita! Ford zveřejnil čtyři fotografie i část příběhu, teď se k němu pokouší najít jakékoliv informace. Koncept z šedesátých let šokoval lidi ze samotné automobilky - pět let se k němu pokoušejí sehnat nějaké detaily, ale marně.

Článek

Myšlenka auta s motorem uprostřed nebyla nijak revoluční, motor uprostřed měl i vůbec úplně první automobil světa z roku 1885. Jenže v šedesátých letech minulého století se vozy s motorem uprostřed staly módou, vše pak završil příjezd Lamborghini Miura v roce 1966, které lze označit za první supersport s motorem uprostřed. Přitom Miura nemusela být první - tuhle koncepci mohl mít už Chevrolet Corvette první generace z roku 1959 a pak už i druhá generace, která přišla v roce 1964.

U obou vozů jsou totiž dochované technické plány i prototypy, ale nakonec byla upřednostněna klasická koncepce, údajně kvůli snazší ovladatelnosti. První Corvetta s motorem uprostřed se tak nakonec objevila až po sedmi generacích a šestašedesáti letech, a jak si nejspíš dobře pamatujete, její příjezd vzbudil řádný poprask.

Foto: Chevrolet

Toto je koncept první generace Corvetty s motorem uprostřed

A umíte si představit, že by se objevil Ford Mustang s motorem uprostřed? To by se teprve řešilo! Jenže tenhle nápad není tak bláznivý, jak byste si možná mohli myslet. Společnost Ford Performance totiž zveřejnila čtyři fotografie, ze kterých je jasně patrné, že v šedesátých letech se myšlenkou Mustangu s motorem uprostřed u Fordu zcela vážně zabývali. Nezůstalo jen u myšlenek, ale došlo i na výrobu minimálně jednoho prototypu. Problém je ale v tom, že kromě těchto čtyř fotografií nemá Ford vůbec nic. Žádné plány, žádné výkazy, žádné zápisy v archivu.

Foto: Ford Perfomance

Podle fotek to vypadá, že prototyp mohl klidně fungovat

Společnost přiznává, že tyto čtyři fotografie byly nalezeny před pěti lety a od té doby se snaží zjistit historii konkrétního automobilu. Bývalý šéf Ford Archive Dan Weber se spojil s Johnem Clorem, bývalým novinářem a šéfem vývojového oddělení Fordu, který je považován za otce Mustangu, ale jeho odpověď ho nepotěšila.

„Páni! Neskutečné! Nikdy jsem tyhle fotky neviděl a ani cokoli, co by je připomínalo… Skoro to vypadá, že by mohlo jít o součást předchozího projektu Allegro, který měl na starost Eugene Bordinat. Vsadím se, že to bude vědět buď Hal Sperlich nebo Gale Halderman. Vadilo by ti, kdybych jim ukázal tyto fotografie a zeptal se, jestli si na to pamatují? Koneckonců byli oba v té době v Design studiu.“ Zněla podle oficiálního webu Fordu odpověď Clora.

Podobně neúspěšný byl s dotazem i u Johna Clinardeho, který měl u Fordu na starosti public relations a marketing. „Nikdy jsem to neviděl a ani o tom neslyšel. Bohužel. Ukázal jsem to Gregovi Huttingovi, veteránskému designérovi ve studiu Irvine. Místo identifikoval jako „mezinárodní studio“ v Dearbornu, ale ani on to auto nezná!“

Foto: Ford Perfomance

Problém je, že k projektu neexistuje žádná technická dokumentace ani zápisy v archivu

Dva nejpovolanější lidé, kteří by tedy měli vědět všechno, nebyli schopni poskytnout žádné informace a ani další Weberovo hledání nemělo úspěch. „Jediné, co tedy máme, je místo, kde byly fotky s největší pravděpodobností pořízeny,“ krčí Weber rameny. „Oslovil jsem pamětníky z tehdejšího vývoje, ale ani oni nevěděli. Gal Halderman, šéfdesignér Mustangu, si dokonce myslí, že mohlo jít o jiný projekt.“

Foto: Ford Perfomance

A nevzpomínají si na něj ani lidé, kteří přitom mohli být u jeho vývoje

John Clor se také pustil do pátrání, sešel se s lidmi, kteří měli na starost vývoj Fordu GT40, ale ani tady neslavil úspěch. Na Mustang s motorem uprostřed si zkrátka nikdo nepamatuje.

Důvod, proč Ford ty čtyři fotky zveřejnil, je tedy jasný. Hledají se jakékoliv informace. Dokonce je vypsána zvláštní odměna za poskytnutí relevantních informací k celému projektu, které by Fordu pomohly zaplnit jedno hodně zajímavé bílé místo v jeho archivu. Takže kdyby náhodou… Napište na mail clubhub@ford.com a pak nám dejte vědět, co byla ta speciální odměna.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.