Hlavní obsah

Fiat Abarth 2000 Scorpione – koncept, který zastínil Ferrari

Foto: Archiv Garáž.cz

Myslíte si, že krásné sportovní auto může v Itálii postavit jen někdo z trojice Ferrari, Maserati nebo Lamborghini? Tak to asi neznáte tenhle koncept od Abarthu z konce 60. let, který nadchnul veřejnost.

Článek

Bruselský autosalon 1969 byl dějištěm premiéry sportovního konceptu Fiat Abarth 2000 Scorpione. Vzhledem k věku je to spíš retro vzpomínka, ale tehdy to byl silně futuristický koncept. Holt z budoucnosti, do které jsme dodnes nedokráčeli.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod karoserií se ukrýval řadový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 220 koní, který byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Všechno to šlo jen na zadní kola, takže se lehoučké, jen 670 kg těžké kupé, dostalo na 281 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Karoserie od studia Pininfarina vypadá dodnes absolutně fantasticky. Dnes máme pomalu půlstoletí od uvedení konceptu a jeho spektakulární tvary mi stále berou dech. Jako základ podvozku posloužilo šasi z Abarthu 2000 Sport Spider SE. Jenže pak se do práce pustil kouzelník Pininfarina a přeměnil tenhle kus techniky na jedno ze svých mistrovských děl.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přední sklo přesahuje do boků absolutně bez A-sloupků, aby měl řidič dokonalý 180° výhled. Nehyzdila mu jej ani žádná vysoká kapota. Pod špičatou přídí se ve střední části nacházel vyklápěcí panel se šesti světlomety (podobně, jako měl jiný koncept Škoda 724, než byl přestavěn na Ferata). Zadní část ale vypadá skoro nedokončeně, je to však záměr, abyste mohli obdivovat nádherný motor.

Foto: Archiv Garáž.cz

A možná byste podle té dramatické karoserie čekali alespoň osmiválec s řádným objemem, pokud ne rovnou italský dvanáctiválec. Jenže chyba lávky, je tady dvoulitrový čtyřválec Fiat Abarth s výkonem 220 koní. Na tehdejší dobu šlo ale o skvělý a výkonný motor.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak z předchozích řádků vyplívá, tento koncept byl (a nejspíš stále je) plně funkční. Koncern Fiat na něj nijak nezanevřel a vozí jej i dnes ukazovat na akce, třeba na Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Tam návštěvníky potěšil nejen úchvatný vzhled konceptu, ale také strhující zvuk linoucí se z výfuků. Abarth tam má právem nač být pyšný, i když mu auto vlastně nepatří. Koupil jej totiž japonský architekt Shiro Kosaka pod podmínkou, že jej bude vystavovat v muzeu. Od roku 1992 si tak Scorpione můžete vždy, když jej zrovna Fiat nechce prezentovat na nějaké výstavě, prohlédnout v Gallery Abarth u jezera Yamanaka.

Reklama

Načítám