Článek
V rozhorovu pro iDnes.cz se na téma budoucnosti Fabie výrazněji rozpovídal Christian Strube, šéf vývoje celé škodovky. A my si z jeho vyjádření půjčujeme jedno téma na krátké zamyšlení. Zní senzacechtivě, ale ve skutečnosti dává minimálně ekonomický smysl. Strube totiž naznačil, že Škoda Fabie by se v příští generaci mohla obejít bez provedení kombi. Tím mimochodem potvrdil, že absence kombíku při představení nového Seatu Ibiza nebyla náhodou. Fabia totiž bude stát na stejné platformě (v podstatě půjde o dvojče), a tak jí hrozí podobný osud. Už tehdy jsme se nad tím pozastavovali, protože nejmenší kombík od Seatu byl oblíbeným zbožím, které si kupovaly do fleetu zejména malé a střední firmy. O Fabii to platí v bleděmodrém, její největší devízou byl právě prostorný zavazadlový prostor, který trumfnul objemově i rozměrově o třídu vyšší (a dražší) hatchbacky.
S tímhle Simply Clever řešením je ale, zdá se, konec. U Seatu jsme dostali odpověď poměrně rychle a mělo nám dojít, že škodovka ji opíše bez výjimky. Oba kombíky totiž v portfoliu značky nahradí crossovery na bázi Fabie a Ibizy. U Seatu už dokonce víme, že se malé SUV bude jmenovat Arona. U Škody se zatím čeká, ostatně teprve před pár dny jsme poprvé viděli Karoqa, takže na další model, který bude buď začínat káčkem nebo končit kvéčkem, si ještě počkáme.
Záměr je zcela jasný - na crossoveru vydělá automobilka víc peněz. Zatímco kombík je jen příplatkovou verzí hatchbacku, crossover je úplně novým modelem, který může být o desítky tisíc dražší a s patřičnou výbavou se dostane cenově na úroveň Octavie nebo Leonu. Navíc do něj lze snáze zapracovat hybridní či elektrický pohon a propagovat ho lze přes vyšší bezpečnost (jakkoliv je to často mýtus), pohodlnější nastupování, vyšší posaz apod.
Otázkou ovšem je, jak velkou ránu dostane zavazadlový prostor. Malé crossovery pravděpodobně zůstanou předokolkami, takže nehrozí, že by cenné litry ubral pohon všech kol, ale u těchto hatchbacků na chůdách často zjistíte, že kvůli minimálním převisům jsou kufry spíše do výšky než do délky a s naložením několika zavazadel nebo delších předmětů je bez sklopení sedaček vždy problém. Češi jsou kombíková velmoc, a proto si myslíme, že tohle opatření bude velmi nepopulární. Zároveň se ale v rozhovoru mluví o tom, že škodovka přestane vyrábět Rapid v liftbacku a ponechá jen provedení Spaceback. Tím by do jeho náruče vehnala právě bývalé zákazníky kombíku a zabila tak dvě mouchy jednou ranou.
Tak jsme sami zvědaví, jak to nakonec bude. Ale znáte to: na každém šprochu, pravdy trochu.