Hlavní obsah

Evropské auto roku 1969: Peugeot 504

Foto: Peugeot

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Historie prestižní soutěže European Car of the Year se blíží šesti desetiletím a francouzský Peugeot v tomto dlouhém období získal celkem 6 absolutních vítězství a 10 druhých a třetích míst, s nimiž patří k nejúspěšnějším automobilkám. Úplně prvním úspěchem Peugeotu v soutěži bylo vítězství v ročníku 1969, kterého dosáhl s legendárním Peugeot 504, přezdívaným „Africa’s workhorse“ (africký pracovní kůň).

Článek

Peugeot 504 byl představen veřejnosti na autosalonu v Paříži v září 1968 coby nová vlajková loď automobilky. Odhalení nejnovějšího Peugeotu bylo původně naplánováno na červen, ale kvůli politickým nepokojům ve Francii bylo na poslední chvíli odloženo. „Francouzský mercedes“ okamžitě zaujal veřejnost i novináře spojením elegantní karoserie od Pininfariny, silného motoru a komfortních jízdních vlastností.

Odborné motoristické novináře Peugeot 504 zaujal natolik, že jej zvolili jedním ze tří finalistů soutěže Evropské auto roku 1969. „Pětsetčtyřka“ v soutěži získala celkem 119 bodů a s přehledem zvítězila nad konkurenčním BMW 2500/2800 (77 bodů) a Alfou Romeo 1750 Berlina (76 bodů). Souboj o druhé místo byl velmi vyrovnaný, ale Peugeot 504 získal zlatou medaili s velkým náskokem.

Foto: BMW

BMW 2500/2800 spadalo do nové rodiny luxusních sedanů New Six

Ve finálovém souboji komise nejvíce ocenila styling karoserie, kvalitu zpracování, sílu pod kapotou, pohodlí, jízdní vlastnosti, výhled z interiéru a celkové sladění všeho dohromady. Už v době uvedení na trh byl Peugeot 504 jedním z mála francouzských aut, která byla přirovnávána k povedenějším německým vozům. Pozitivním přijetím veřejností a slavnostním oceněním novináři však životní cyklus úspěšného Peugeotu teprve začínal.

Peugeot 504 se rychle rozšířil po celém světě a mimo Francii se vyráběl také v Argentině, Austrálii, Chile, Číně, Egyptě, Keni, Nigérii, Portugalsku, Jihoafrické republice, ve Španělsku a na Novém Zélandu a Taiwanu. V rozvojových zemích se špatnými silnicemi si jej řidiči oblíbili zejména kvůli robustní karoserii, dlouhému zdvihu zavěšení a odolnému pohonnému ústrojí s chráněným hnacím hřídelem.

Foto: Alfa Romeo

Italský šarm Alfy Romeo 1750 Berlina na vítězství nestačil

V bývalých francouzských koloniích v Africe jsou nesmrtelné Peugeoty 504 populární až do dnešních dnů. Nejčastěji je využívají místní taxikáři a své příznivce našly i praktické náklaďáčky, přičemž většinu vozů pohání odolné diesely Indenor, které se do nabídky motorizací dostaly postupem let.

Peugeot 504 se vyráběl dlouhých 41 let a celkem vzniklo přibližně 3,71 milionu exemplářů. Nigerijské zastoupení Peugeotu nabízelo konfigurátor a možnost objednání nového vozu až do května 2008 a v Číně byla produkce pick-upů ukončena v roce 2009.

Jaký z finalistů ankety by byl Vaším vítězem?
Peugeot 504
54,4 %
BMW 2500/2800
35,2 %
Alfa Romeo 1750 Berlina
10,4 %
Celkem hlasovalo 6072 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám