Hlavní obsah

Elektrifikace NASCAR se blíží. Poslední bašta V8 se zazelená

Foto: Chevrolet

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Motorsport se tradičně objevuje na žebříčcích deseti nejsledovanějších sportů ve Spojených státech amerických, přičemž automobilové závodění každoročně sleduje více než 15 milionů Američanů a polovina z nich sleduje národní šampionát sériových vozů NASCAR. Nejoblíbenější závodní disciplína v Americe se však již brzy změní ve jménu elektrifikace, a to se nebude líbit všem.

Článek

Hřmící osmiválcová monstra závodící v rychlostech přesahujících 300 kilometrů v hodině pravidelně přitahují zájem milionů diváků a fanoušků, z nichž mnozí dokonce cestují z jednoho závodního oválu na další ve svých obytných vozech, aby poté opět mohli sedět na jejich střechách a s plechovkou piva v ruce fandit svým oblíbeným závodníkům.

V domácí Americe si NASCAR získal popularitu zejména kvůli extrémním rychlostem, nebezpečí a nevyhnutelným velkým bouračkám, ale obrovským lákadlem jsou také oblíbené technologie závodních aut. Ty sice nejsou tak zastaralé, jak mohou vypadat, ale občas vypadají starší než ty, co my Evropané známe například ze šampionátů Formule 1 nebo WRC.

Foto: Ford

Nová generace závodních speciálů NASCAR má více připomínat běžné produkční modely, z jejichž designu závoďáky vychází

Víte, že moderní vstřikování paliva se v šampionátu NASCAR objevilo až v roce 2012? Ještě v předcházející sezoně všechny závodící týmy krmily své nadupané osmiválce skrze jednodušší karburátory. S novými Next Gen závodními vozy pak v příštím roce bude žhavou novinkou sekvenční převodovka, protože ještě letos jsou vozy vybaveny manuálem s původem v převodovce z roku 1930. Beze srandy.

Jistá technická zastaralost závodů sériových vozů se Američanům líbí, ale z nejnovějších informací nebudou mít radost. Už přechod z manuálních na sekvenční převodovky v Next Gen vozech má spoustu odpůrců a nyní se vedení šampionátu rozhodlo, že po vzoru ostatních vrcholových disciplín motorsportu zahájí přípravy zavedení elektrifikace, a to již brzy.

Foto: NASCAR Whelen Euro Series / Stephane Azemard

Evropský šampionát NASCAR Whelen Series již zavítal i na náš mostecký okruh

Oficiálních informací je zatím jen minimum, ale prezident šampionátu Steve Phelps na letošní konferenci 2021 World Congress of Sports oznámil, že NASCAR zavede hybridní pohony již od roku 2024. Elektrifikaci sériových vozů přitom oddálila pandemie Covid-19, stejně jako o jeden rok posunula uvedení nových Next Gen speciálů pro vrcholný pohár Cup Series. John Probst, ředitel NASCAR pro závodní inovace, totiž dříve plánoval zavedení hybridních pohonů už v roce 2022.

Purističtí fanoušci jistě nemají radost, ale elektrifikace se stává běžnou technologií v motorsportu. V amerických soutěžích nebude chybět ani v závodech monopostů IndyCar, a dokonce také drag racingová asociace NHRA uvedla, že vytvoří speciální kategorii pro závodění elektrických vozů ve čtvrtmílových i delších sprintech. Motorsport se mění a NASCAR s ním. Poslední bašta motorů V8 padá, konec světa se blíží.

Reklama

Načítám