Hlavní obsah

Dormobile je legendou mezi britskými obytnými vozy

Foto: Tomáš Hyan

Dormobile z roku 1965 na podvozku BMC Austin/Morris J4

16. 6. 2021

Nárůst cen materiálů a větší konkurence, ale především moderní služby cestovních kanceláří vedly v roce 1994 k zániku britské legendy Dormobile – obytného automobilu s typickou podélně výklopnou nástavbou, zvanou „harmonika“, který se dříve těšil obrovské popularitě. Jak se dnes stalo zvykem, historie se opakuje, a tak znovuzrozená firma Dormobile Ltd. z jihoanglického Lyndhurstu (Hampshire) navázala na výrobu karosárny Martin Walter Ltd. ze známého přístavního města Folkestone (Kent). Věnuje se nyní především opravám a renovacím starších obytných vozů Dormobile, na zakázku je však schopna znovu vyrobit zcela nový Dormobile na rozšířenou paletu podvozků Ford Transit, Volkswagen T6, Land Rover Defender, ale i na ruský UAZ 4×4, známou Buchanku.

Článek

Dormire je přece spáti…

Z latinského „dormire“ vzniklo italské slovo pro spaní, stejný význam má i příbuzné „dormir“ ve francouzštině, španělštině a portugalštině. Volba značky Dormobile, složené z „dormire“ a „mobility“ je tedy vcelku logická, nevznikla však dříve než v roce 1952, kdy firma Martin Walter Ltd. postavila první obytný automobil nové generace na základě minibusu a dodávkového automobilu Bedford typu CA. K obytnému vozu totiž byl jen krůček od jiných úprav, známých coby Two-Cars-In-One (tedy dva vozy v jednom) od roku 1935. Tehdy karosárna Martin Walter Ltd. z Folkestone uvedla rychlou přestavbu osobních automobilů, známou coby Utilecon, která během třiceti sekund dovolovala sklopení dvou nebo tří řad sedadel a proměnila čtyř- až sedmisedadlový vůz na dodávku s rovnou plochou pro přepravu nákladů, či alternativně pro spaní.

Foto: Tomáš Hyan

Univerzální Martin Walter Utilecon byl předchůdcem obytného Dormobilu

Karoserie Utilecon All Purpose Body se ujala také rychle, karosárna nabízela modely A (standardní kombi Utilecon), modely B (bez bočních oken kromě těch vpředu, vytvořené z panelových dodávek), modely C (prosklené, ale nákladní se sedadly jen pro řidiče a spolujezdce) a modely D (sanitky s jedním nosítkem, nebo se sedadly). Základem byly dodávkové vozy Panel Vans 5/6 cwt a 10/12 cwt, jejichž karoserie dostaly okna i vzadu a variabilní interiér. Klienti mohli vybírat ze značek Austin, Bedford, Ford a Morris.

Podnikatelem od roku 1773

Z dnešního pohledu je neuvěřitelné, že dříve firmy poskytovaly kvalitní služby třeba i 200 let, zatímco v dnešní době mají často jepičí život. Martin Walter už v roce 1773 zahájil výrobu řemenů a koňských postrojů, následovaných kočáry a od roku 1933 se jeho firma pustila do výroby karoserií, ovšem už tehdy zvláštního provedení. Vždy šlo o možnost změny z jednoho druhu na jiný, a to na jediném voze. Po spojení s další karosárnou Abbey Coach Works Ltd. z Londýna vznikla řada karoserií Wingham (podnik se krátce nazýval Wingham Martin Walter Ltd.), zejména Wingham Cabriolet, který se za deset sekund proměnil z uzavřeného na otevřený osobní automobil (tedy „Saloon to Tourer at A Touch“). Konverze byla k dispozici pro Vauxhally, Daimlery a Lanchestery, možná i pro jiné značky za příplatek (např. Hillman). To však už v závodě na Cheriton Road ve Folkestone běžela výroba univerzálních karoserií Utilecon, které se během let staly základem obytných vozů.

Z Utileconu je Dormobile

V roce 1955 nabídku tvořily karoserie Dormobile, Utilecon a obdobný Utilabus, jejichž společnou vlastností byla variabilita interiéru. Dormobile se ovšem staly přímo synonymem obytného vozu, první vznikly na základě oblíbeného dodávkového automobilu (minibusu) Bedford typu CA, úspěšného výrobku Vauxhall Motors (firma pro užitkové vozy používala značku Bedford a pro osobní Vauxhall, až do roku 2017 byla součástí General Motors).

Foto: Tomáš Hyan

Bedford CA, populární britský Panel Van s posuvnými dveřmi, základ obytných přestaveb

Zmíněný Bedford CA doslova zaplavil Velkou Británii, a tak i nástavby Dormobile se hodně rozšířily. Ta první ještě neměla „harmonikovou“ střechu, sedadla se prostě sklopila během jedné minuty a vytvořila dvě samostatná lůžka, případně jedno dvoulůžko, dlouhé 6 stop a 6 palců (tedy 1,98 metru). Výhodou Bedfordu CA byly boční posuvné dveře, pamatuji se, že jsme jezdili s otevřenými a v případě potřeby stačilo zabrzdit, dveře se v kolejnicích rozjely vpřed a zavřely. Bedfordy se dodávaly ve dvou délkách, krátké CAS (Short) a dlouhé CAL (Long). V roce 1957 se objevila první laminátová střecha The Side Elevating Roof, výklopná podélně do boku (ukotvená vpravo), vznikl tak první klasický Dormobile Motor Caravan, samozřejmě poprvé opět na podvozku Bedford CA.

Foto: Tomáš Hyan

Dormobile na podvozku Bedford CA se zvednutou střechou (1961)

Ikona mezi obytnými vozy

Laminátová střecha Dormobile Motor Caravan měla zpravidla dvě okna, takže po vztyčení prosvětlovala dvoulůžkový interiér nad střechou, další dvě lůžka se rozkládala dole. Dvoulůžkové a čtyřlůžkové typy Dormobile s výklopnou střechou se staly ikonou mezi obytnými automobily, postupně se rozšiřovaly na další typy dodávkových modelů Bedford CAS/CAL a nový CF, Ford Thames 400E a první Transit, Volkswagen Transporter, Commer 1500, Austin A152, Morris J4 a také terénní Land Rover Defender.

Foto: Tomáš Hyan

V nabídce Land Roveru ze šedesátých let je také Dormobile (druhý vůz zprava ve druhé řadě)

V padesátých, šedesátých a sedmdesátých letech byla firma Martin Walter Ltd. největším britským výrobcem obytných vozů, ale také hrdě zdůrazňovala, že je největším světovým producentem karoserií pro dvojí účel (Dual-Purpose Bodies). Kromě obytných typů dále vyráběla kombi, minibusy, lehké autobusy, ambulance, hasičské vozy a speciální nástavby; byla dealerem významných automobilových značek (hlavně Vauxhall/Bedford) a také protektorovala pneumatiky pro traktory. Původní prostory nestačily, a proto se ve Folkestone přestěhovala z Cheriton Road na Tile Kiln Lane. V roce 1961 měla 1 300 zaměstnanců.

Konec a renesance

Úspěšná firma se v roce 1972, tedy po 199 letech nezávislosti, stala součástí skupiny Charrington, Gardner, Lockett & Company (od 1975 Charrington Industrial Holdings) a pokračovala až do roku 1994, kdy byla továrna ve Folkestone zavřena a likvidována. Příznivci Dormobilů se s tím však nikdy nesmířili, a tak už v roce 1997 vznikla nová společnost Dormobile Ltd. o pár set kilometrů dále na pobřeží v Lyndhurstu (New Forest). Ta zahájila další servis, opravy a rekonstrukce, jež vedly až k dnešní obnově zakázkové výroby klasických obytných automobilů Dormobile.

Reklama

Sdílejte článek