Hlavní obsah

Do Mostu dorazily historické formule

Foto: Archiv Garáž.cz
13. 5. 2017

Na centrální mostecké 1. náměstí se v pátek odpoledne sjely historické vozy velkých cen z let 1930 až 1965, jež doplnili tuzemští jezdci s továrními speciály i s vozy individuálních konstrukcí.

Článek

Fanouškům se tak při spanilé jízdě městem představili aktéři závodu The Most Historic Grand Prix, který o víkendu 13. a 14. května hostí v premiéře mostecký autodrom. Diváci tak mohli obdivovat formuli MG K3 z roku 1934 pilotovanou Johnem Gillettem z Austrálie, Cooper T 45 z roku 1958, o dva roky mladší Cooper T 53 či Lotus 18 z roku 1961 s Britem Peterem Horsmanem za volantem. O nic menší obdiv ale nevzbudila ani technika prezentovaná našimi jezdci zvučných jmen, účastníky jízdy pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy. Luděk Kopecký přivezl do Mostu formuli MTX 1-05 z roku 1980, Jaroslav Malý o pět let starší MTX 1-02.

Foto: Archiv Garáž.cz

„Jsem moc rád, že jste dorazili v tak hojném počtu, atmosféra je skvělá. Zvu vás všechny na víkend k nám. Adrenalinové zážitky závodního i doprovodného programu opravdu stojí za to,“ oslovil návštěvníky zaplněného náměstí generální ředitel společnosti AUTODROM MOST Jiří Volovecký. Diváky pozdravil také vítěz legendárního závodu 24hodin Le Mans z roku 1977 a sportovní komisař The Most Historik Grand Prix Jürgen Barth či viceprezident Autoklubu ČR František Čečil. Dvojnásobný mistr Evropy v závodech historických aut do vrchu si v Mostě také zazávodí právě v jízdě pravidelnosti. Startovní pole ozdobí bílým vozem Hakar. Jde o vskutku originální techniku. Existuje totiž jen jeden exemplář, v roce 1950 jej postavil v Hradci Králové Alois Rieger se synem Vojtěchem, jenž se stal později legendou československých rally jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zhruba hodinový program na náměstí moderoval Petr Říbal, který také obstaral hudební doprovod. Zájem vzbudila i soutěž o deset vstupenek na závodní víkend, soutěže pro děti o ceny a také autogramiáda jezdců. Nechyběl ani humor. „Plnou nádrží benzínu,“ odpověděl například jeden z výherců vstupenky na dotaz moderátora, jak zdvojnásobí hodnotu vozu Trabant. The Most Historic Grand Prix sestává z několika sérií, hlavní je FIA Lurani Trophy pro vozy formule Junior z padesátých a šedesátých let. Jejich jezdci bojují o titul mistra Evropy. Dále se v samostatném závodě představí vozy Historic Grand Prix Cars Association, jež se zúčastňovaly se velkých cen v letech 1930 - 1960 a od roku 1961 do roku 1965.

Foto: Archiv Garáž.cz

Britské vozy Grand Turismo potěší oko diváka v závodě Triumph Competition and British HTGT. Ve startovním poli jsou zastoupeny známé GT vozy značek MG, Morgan, Triumph, Lotus a další. Závod o Pohár ADAC HAIGO zahrnuje souboje formulových i cestovních vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, a to formule Easter, Mondial a cestovní vozy značek Škoda, VAZ Žiguli, Melkus či Trabant. Bohatý program závodního víkendu doplní již výše zmíněná jízda pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy. Pořadatelé si dali záležet i na doprovodném programu pro celé rodiny. Vedle akrobatického vystoupení skvělého pilota a účastníka světového šampionátu Red Bull Air Race Master Class Petra Kopfsteina nabídnou řadu dětských atrakcí se soutěžemi o ceny, vyhlídkové lety vrtulníkem či autogramiádu osobností motoristického sportu.

Reklama