Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Dacia Duster 1,0 TCE LPG – Nejvýhodnější SUV na trhu

Foto: Jakub Deml
2. 9. 2020

Do nabídky rumunské automobilky se vrací oblíbený pohon na propan-butan, který slibuje velké provozní úspory. Jak toto soustrojí funguje pod kapotou nejprodávanějšího SUV na českém trhu, zákazníky milovaného Dusteru? Kolik peněz vám ušetří? Měli byste ho chtít?

Článek

Pohon na LPG patří k oblíbeným variantám českých řidičů. Proto jsme nemohli odolat a podívali se na zoubek tovární úpravě jednoho z nejprodávanějších aut na českém trhu.

LPG se vrací? Ono někam odešlo?

Varianta pohonu na propan-butan zmizela z nabídky spolu s atmosférickým čtyřválcem 1,6 l. V případě LPG to naštěstí bylo jen dočasné, protože se nyní vrací, i když ve spojení s jinou pohonnou jednotkou – přeplňovaným tříválcem 1,0 TCE.

Foto: Jakub Deml

Přeplňovaný tříválec Duster nijak nekazí, spíš naopak

Zase tříválec? To snad ne…

Hoďte předsudky za hlavu! Jak už jsme si ověřili v testu klasické benzinové verze, ten motor je vážně skvělý! Na poměry tříválců je tichý a kultivovaný, vibrace skoro necítíte. Navíc je dost výkonný – nabízí 100 koní a hlavně 170 Nm již od 2 000 otáček. Pokud máte zkušenosti s předchozí 1,6 l, bude vám Duster najednou připadat jako raketa! Ehm, to jsem trochu přehnal, ale faktem je, že je o poznání živější a dynamičtější, aniž byste ho museli týrat ve vrcholných otáčkách. Což samozřejmě prospívá spotřebě…

Konečně je to tu – za kolik se s ním dá jezdit?

V kombinovaném režimu v tom budete zhruba za 7 litrů propan-butanu na 100 km, což odpovídá spotřebě benzinu kolem 6 l/100 km. Nákladově jste ale trochu jinde – těch 100 km vás v benzinu bude stát zhruba 174 korun (průměrná cena 29 Kč/litr), zatímco LPG vyjde na 91 korun (průměrná cena 13 Kč/litr). To znamená provozní náklady na kilometr těsně pod magickou úrovní 1 Kč/km!

To je hodně lákavé! Jenže příplatek za LPG verzi bude určitě ranec…

Kdepak, Dacia na plyn bude oproti běžné verzi jen o 10 tisíc korun dražší. To vážně není moc – naší matematikou stačí najezdit zhruba 12 000 kilometrů a máte to zpátky, pak už vám Duster LPG bude jen vydělávat. Pokud to chcete přesněji, můžete využít sofistikovanou kalkulačku přímo na stránkách Dacie. Nezapomeňte také na to, že auta s LPG mívají na trhu ojetin vyšší zůstatkovou hodnotu.

To zní dobře. Má to nějaké nevýhody?

Předně začněme výhodami – nádrž na propan-butan je bezpečně uložena mimo prostor kabiny pod zadní částí vozu, kde obvykle bývá rezerva. To znamená, že nepřijdete o cenné místo v kufru (a s tím spojenou variabilitu zavazadlového prostoru) kvůli nádrži na palivo, jako tomu bývá u dodatečných přestaveb. Na rozdíl od nich také není nutné po 10 letech nádrž měnit, kontrola systému LPG je také zahrnuta do standardního programu údržby. Dacia navíc na své řešení poskytuje plnou záruku 3 roky nebo 100 000 km.

Foto: Jakub Deml

34litrová nádrž na LPG se ukrývá pod zadní částí vozu, takže nijak nezasahuje do objemného kufru

Z daného technického řešení však pramení i nevýhody – Duster LPG nemůžete mít s plnohodnotnou rezervou ani pohonem všech kol. Kvůli nádrži na LPG o objemu relativně skromných 34 l máte také dojezd omezený zhruba na 400 kilometrů (pak se motor přepne na benzin, na který můžete ujet dalších zhruba 800 km). Ukazatel stavu nádrže LPG je navíc docela jednoduchý, přesný dojezd se z něj nedozvíte. Ale to je už jen takové hnidopišství, protože jsme na žádné skutečné nevýhody vlastně nepřišli.

Vážně na nic?

Kdepak, Duster na LPG je stejně dobrý jako jeho benzinová verze – pohodlný, prostorný, praktický, laciný, spolehlivý a odolný. Jen na propan-butan ještě výhodnější než na benzin. Pokud tedy o Dacii Duster uvažujete, je tohle právě ta varianta, kterou byste si měli pořídit.

Ceník Dacie Duster 1,0 TCe začíná na částce 269 900 Kč v základní výbavě Access, ale rozumnější je připlatit si za vyšší výbavu Essential, která obsahuje například výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo rádio s MP3, USB nebo Bluetooth handsfree – stojí 319 900 Kč, respektive 329 900 Kč s pohonem LPG. Klimatizaci (a tempomat nebo mlhovky) dostanete až ve střední výbavě Comfort za 371 900 Kč, respektive o 10 tisíc víc za LPG verzi.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem999 cm3
Výkon74 kW (100 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment170 Nm při 2 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 5 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 327 kg
Akcelerace 0-100 km/h14,4 s (13,8 s na LPG)
Maximální rychlost172 km/h (168 km/h na LPG)
Spotřeba (kombinace)5,5 l/100 km (6,8 l LPG/100 km)
Objem palivové nádrže50 l benzinu a 34 l LPG
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 341/1 804/1 693 mm
Rozvor2 674 mm
Objem zavazadlového prostoru445 l

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.