Hlavní obsah

Nejošklivější auto: Nissan Autech Zagato Stelvio se věhlasné karosárně nepovedl

Foto: Dyler
2. 4. 2019

Brouzdat bezcílně po internetu, to je jako poznávat svět z pohodlí vyhřátého bytu a rozvalený v kancelářské židli. Můžete navštívit nádherná místa, seznámit se s úžasnými lidmi, poznat dosud nepoznané… Ale jindy, jindy narazíte jen na samé fake news, internetové diskutéry, porno se zvířaty nebo třeba tenhle úděsný krabicovitý Nissan přestavěný od Zagata. Vítejte v dalším díle našeho seriálu o nejošklivějších autech.

Článek

Karosárna Zagato má na kontě spoustu skvostných aut, ze kterých se automobilovému fanouškovi podlomí kolena – třeba Maserati A6, Aston Martin DB4 GT nebo Alfa Romeo Giulia TZ. V 80. letech ale vytvořila také několik modelů ve stylu automobilového brutalismu (Alfa Romeo SZ, Aston Martin V8 Zagato), které sice nejsou na první pohled vyloženě krásné, ale svou hrubou rafinovaností dokážou opravdu zaujmout a s časem jejich tvary zrají. A pak je tu tenhle Nissan Autech Stelvio AZ1, který je prostě a jednoduše hnusný…

Základem se stalo kupé Nissan Leopard (známé v Americe také jako Infiniti M30), naprosto anonymní krabice, na kterou byste mohli nalepit prakticky jakýkoliv znak, třeba Toyoty nebo Chevroletu, a nepůsobilo by to vůbec nepatřičně (snad s výjimkou Lady, tam by ten kvalitativní skok bil do očí). S tím se však návrháři od Zagata rozhodli zamést a postavili něco skutečně osobitého.

Foto: Infiniti

Anonymní tříprostorová krabice, na kterou někdo náhodou nalepil znáčky Infiniti

Ale rozhodně ne krásného. Jen se podívejte na ten opuchlý čumák s divnou nozdrou a zapadlýma očima reflektorů, na tu podivnou boční siluetu a na krabicovitou záď s nesmyslnými výdechy vzduchu na bocích. Velkoplošné poklice kol efektu nijak nepomáhají, a jestli pořád přemýšlíte, co vám na tomhle autě chybí, jsou to vnější zpětná zrcátka – ta se ze dveří přestěhovala pod nástavce na kapotě. Asi aby auto vypadalo ještě bizarněji…

Foto: Dyler

Kdo najde zpětná zrcátka, má bludišťáka

Poslední nadějí by mohl být motor, protože tuhle šílenost poháněl dvakrát přeplňovaný V6 z GT-R s výkonem 280 koní, jenže to by ho nesměli spojit se čtyřstupňovým automatem. To je jako připřáhnout jezdeckého koně k valníku. Nezachránilo to ani evokativní jméno Stelvio zvolené podle malebného italského pasu se silnicí, kterou by každý automobilový fanoušek chtěl jednou v životě zdolat. V případě Zagata AZ-1 by ho ale nejspíš raději viděl z toho srázu padat.

Dost by nás zajímalo jméno konkrétního designéra, který tohle auto navrhl, aby za to mohl tvrdě pykat. Ale předpokládáme, že kdyby se u Zagata hledal viník, nejspíš by všichni jen nechápavě krčili rameny a říkali, že to bylo společné dílo… především těch zaměstnanců, kteří už u firmy skončili nebo odešli do důchodu.

V tuto chvíli je v Holandsku na prodej kousek s výrobním číslem 31 – visí na něm cenovka 1,2 milionu, za které byste si mohli koupit hromadu hezčích aut (vyberte namátkou, jen se vyhněte 11 Fiatům Multipla). Jenže jen sotva za tyhle peníze najdete nějaké výjimečnější; Autech totiž vyrobil jen 104 kusů téhle čtyřkolové odpornosti, takže na něj na ulici jen tak nenarazíte. Což je pro vaše oči a žaludek moc, moc dobře!

autowebAUTOWEBaUtOwEb