Článek
Tak dlouho jste si o něj psali, že jsme prostě nemohli odolat a rozhodli jsme se vám dnešní den zkazit pohledem na nejošklivější Fiat všech dob a jedno z nejošklivějších aut vůbec – Fiat Multipla. Neplačte, sami jste si to zavinili.
Multipla patří do úzké skupiny těch nejošklivějších aut vůbec
Tak, a poté, co jste se vyzvraceli a oči si vymyli Savem, si pojďme připomenout, že Multipla vznikla v roce 1998 jako kompaktní velkoprostorové auto (pokud tohle spojení slov vůbec může dávat smysl) a navazovala na stejnojmennou prostornější variantu Fiatu 600 z poloviny padesátých let… která taky mnoho krásy nepobrala.
Původní Multipla byla také chytře prostorově uspořádané auto... a rovněž nijak zvlášť pohledné
Účelem novodobého jmenovce bylo poskytnout pojízdné útočiště až šesti lidem usazeným pouze ve dvou řadách – to aby auto nemuselo být dlouhé jako týden před výplatou a dalo se s ním snáz zaparkovat v ucpaných městských centrech, před školami a podobně. Myšlenka kompaktního MPV vlastně nebyla vůbec špatná a praktičnost i variabilita interiéru Multiply byla skutečně excelentní. Veškerou snahu konstruktérů ale zazdili designéři.
Umístěním šesti sedadel do dvou řad po třech vznikla neforemná krabice a návrháři exteriéru neudělali nic proto, aby tento fakt zakryli. Spíš naopak – velkou šířku zdůraznili umístěním malých kulatých světlometů až do úplných krajů auta a velkou výšku zase demonstrovali nízkým pontonem karoserie a obrovskou plochou prosklení. A pro ty, kteří by stále tápali, umístili u zvýšené paty čelního skla další pár světel, aby Multipla vypadala ještě víc jako „auto na autě“.
„Panebože, to je nádhera!“ neřekl o Multiple nikdy nikdo
Byl to vskutku odvážný čin, ale místo, aby Multipla působila osobitě a roztomile, jak si návrháři přáli, byla pro většinu lidí směšná až odpudivá. A totéž platí pro interiér s centrálním umístěním budíků, klimatizace a všech ovládacích prvků, což designérům určitě přišlo šikovné a promyšlené, ale pro zbytek světa to vypadalo, jako by lidé od Fiatu na střed palubky vysypali z kýble všechny potřebné díly, mávli nad tím rukou a šli na zaslouženou obědovou pauzu.
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat Multipla
Fiat ale svému koni věřil a s faceliftem přišel až o šest let později. A skutečně tak vyřešil většinu problémů původní Multiply, jenže to s umravňováním odvážného designu přehnal tak, že se z Multiply stalo naprosto nudné a přehlédnutelné auto. Z bláta do louže. (Totéž platí i pro stejně koncipovanou Hondu FR-V, která světem proletěla prakticky nepovšimnutá – schválně, kdo z vás by si na ni ještě vzpomněl?)
Facelift udělal z Multiply docela anonymní auto
Asi tušíte, jak to s Multiplou dopadlo – přestože ji Fiat držel při životě dlouhých třináct let, prodalo se za celou tu dobu skromných 345 tisíc kusů tohoto podivného auta. A to je celkem škoda, protože v jádru šlo o vážně prostorné, praktické a promyšlené auto, které nejezdilo špatně a bylo docela spolehlivé. Jenže lidé kupují auta v první řadě očima...
Připomeňme ještě, že v této tradici povedených aut s nepovedeným designem pokračoval Fiat i u nástupce Multiply, jímž se stal neforemný 500L a vyloženě příšerný 500L Living.