Hlavní obsah

Citroen C3 Aircross 1,2 PureTech - Za pozitiva může motor

Foto: Archiv redakce
10. 1. 2018

Citroen stejně jako Peugeot své modely postupně přetváří na SUV. Nevyhnulo se to ani kompaktnímu rodinnému MPV Picasso, které dostalo plastové svaly a přejmenovalo se na Aircross. Je to správná cesta?

Článek

Je to prostě současný trend a žádná značka se tomu nevyhne. Automobilky jsou zaslepeny aktuální prodejností, která dokazuje fakt, že cokoliv předěláte na SUV, bude se prodávat. A toho se všichni drží. Dokonce jsou schopni zničit smysluplné auto za účelem dalšího rychlého zisku. I to je příklad C3 Aircross, který ukončil cestu vcelku úspěšného a hlavně oblíbeného kompaktního rodinného MPV Picasso. To auto se mi líbilo. Na nic si nehrálo, bylo za dobrou cenu a maximálně plnilo svoji funkci. Nahradil ho model, který vzešel ze společné spolupráce automobilek Peugeot, Citroen a Opel, byť z pohledu technického toho z Opelu nemá skoro nic. 

Foto: Archiv redakce

Nicméně se musí Citroenu nechat, že to vcelku umí z originalitou, vystoupit z řady běžné šedi. Design C3 Aircross je velice zajímavý, provokativní a rozhodně dokáže poutat pozornost. Základ pochází z nejnovější verze modelu C3, takže i tady jsou rozdělené světlomety vpředu. Líbí se mi uzoučká maska, na kteoru navazují stejně uzoučké LEDkové světlomety s blinkry. Naopak hodně výrazný je nárazník, ve kterém jsou zakomponovány hlavní světlomety a mlhovky. Zadní části dominují světlomety a plastový výstupek v kombinaci s imitací hliníku, evokující terénní vzhled. Bohužel tohle je z pohledu designu spíše mínusem. Kolem celého vozu je oplastování, ale na bocích decentní, vpředu a vzadu pak hodně výrazné, vystrčené směrem ven z vozu. Aircross má i větší stavbu karosérie, aby opět evokoval kombinaci praktického a terénního vozu. A zajímají vás ty proužky na zadních bočních oknech? To je prvek, který pochází z koncepčního vozu C-Aircross. Jsou z polykarbonátu a je do nich zabudovaná barevná fólie vytvářející výrazný grafický kontrast vůči zadnímu sloupku. Design je subjektivní záležitostí, ale při pohledu z venku vypadá C3 Aircross zajímavě. 

Foto: Archiv redakce

To samé mohu říct o interiéru. Ten hraje kombinací barev, různých druhů čalounění a atraktivních tvarů. Je nápaditý. Ani nevím proč, ale na první pohled se mi líbí. Srandovní je také kombinace hnědé kůže a látky se speciální texturou na sedačkách, která je rozdělena vodorovně a ne svisle, jak to běžně bývá. Pozitivně hodnotím zapracování úzké dotykové obrazovky na středovém panelu, která je v zorném poli, ale není na úplném vrchu prostřední části přístrojovky. Volant v dvoubarevném koženém prošívání se stejně nadesignované přístrojové desce působí prémiovým dojmem. Jenže už během prvního používání se začínají ukazovat také negativa. Designéři, zřejmě při snaze udělat atraktivní interiér, zapomněli udělat držáky na nápoje. Máte pouze dvě kapsy ve dveří nebo jeden skoro hranatý prostor na konci středového tunelu, ale když si do auta přinesete kelímek z kafem, nebudete ho mít kam odložit. Na sedačkách se sedí hodně vysoko, jako na židly a strašně divně působí z poza volantu i vnější design. V okamžiku máte totiž pocit, že řídíte obří tank. Ženy to vezmou pouzitivně, protože vidíte na předek auta, ale mě to přišlo strašně nepříjemné. V zadní části je pouze rovná lavice pro tři cestující, ve které je uprostřed úzký sklopný pruh, sloužící jako loketní opěrka. Zároveň by to chtělo trošku větší úhel otevírání zadních dveří, ale prostoru na zadních sedačkách je dostatek. Technické údaje hovoří o tom, že zavazadlový prostor má hodnotu 410 litrů. Nakládací hrana je však hodně vysoko, dno naopak hodně hluboko a pohledově vypadá rozhodně menší, než mluví právě papírové údaje. Každopádně něco odveze. 

Foto: Archiv redakce

A jak Citroen C3 Aircross jezdí? Měli jsme na test verzi s přeplňovaným tříválcem o objemu 1,2 litru v kombinaci s manuální 5stupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Citroen C3 Aircross stejně jako ostatní SUV modely koncernu PSA nabízí magické kolečko Grip Control, které jsme však ani jednou za celý týden nepoužili. Respektive jsme na něj nesáhli. Není totiž potřeba, protože ho nikdy nebude potřeba a proto vám doporučujeme se na tuhle příplatkovou výbavu vykašlat. Aircross nemá na terén ani světlou výšku, ani schopnosti a kouzelné kolečko Grip Control vás z problémů nedostane. Podvozek je tradiční francouzský, respektive kopíruje své sourozenecké modely. Měkčí, ale s problémem odfiltrovat zadkem krátké příčné nerovnosti. Na nich to zadek pěkně kopne a tu ránu velmi dobře slyšíte v interiéru. Jinak ale nejde o sportovní auto, takže jsem si během jedné cesty z práce domů na podvozek zvykl a vlastně mi to vůbec nevadilo. To platí také o řízení a řazení. Je to takový velký průměr, který odpovídá charakteru a typu vozu, zaměřený na ženy a malé rodiny. Prostě při poklidném stylu jízdy, žádný problém nezjistíte. Řazení má dlouhé dráhy, je gumové, ale nic co by vám zásadně vadilo. Když náhodou dostanete choutky zrychlit v zatáčkách, za pár sekund vás to stejně přejde. 

Foto: Archiv redakce

Asi nejlepší byl z pohledu jízdy přeplňovaný tříválec. Měl sice obří turbodíru a nastupoval až okolo 2 500 otáček, ale šlapal pěkně. Rád šel do otáček. Kolem třech tisíc a víše se pěkně rozutíkal. Problém mu nedělali ani rychlosti atakující dálniční limit a vyšší. Tady se opět ukazuje, že i u malých motorů je znát vyšší objem a tím pádem o něco vyšší točivý moment. Velikou poklonu si zaslouží spotřeba. Já jsem motor a celé auto nešetřil, jezdil jsem rychle, ale za celý týden se mi nepodařilo překročit hranici 7 litrů. Osobně si myslím, že úplně v pohodě bude C3 Aircross jezdit za 6 litrů a méně. Celkově lze o Citroenu C3 Aircross říci, že je to průměrně jezdící vůz. Jedna věc mě ale při jízdě vadila. Zvuk, který vydával hysterický systém hlídající jízdu v pruzích. Byl tak nešetrně nastaven, že začal pípat, i když jste byli deset metrů od bílé čáry. Navíc to pípání bylo tak nepříjemné, že jsem vydržel tři upozornění a pak systém hned vypínal. To je dlouhodobý problém aut z koncernu PSA, kde si někdo zřejmě myslí, že hry barev a různých zvuků jsou přínosným prvkem pro řidiče. Já si to ale nemyslím. 

Foto: Archiv redakce

I přes drobné neduhy bude Citroen C3 Aircross úspěšným autem, protože francouzská automobilka přichází s lákavou cenovou nabídkou. Základní cena naší motorizace činí 349 900 Kč. V akční nabídce je pak dokonce za 309 990 Kč (základní výbava je opravdu bohatá a zde se můžete podívat na kompletní ceník i s příplatky) a v nejvyšší výbavě Shine, kde už je výbava, kterou ani nevyužijete vás vyjde na 434 900 Kč. A na závěr patří moje vyjádření, jestli bych si tohle auto koupil. Nekoupil, ale dokázal bych si představit variantu kombi modelu C3, která by byla praktičtější a přínosnější, než právě přifouknutý model Aircross. 

Technické údaje: Citroen C3 Aircross 1,2 PureTech Shine

MotorZážehový přeplňovaný tříválec
Objem1199 ccm
Výkon81 kW (110 k) při 5500
Točivý moment205 Nm při 1500
Převodovka5stupňová manuální
Maximální rychlost185 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h10,2 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,9/4,6/5,0 l/100 km
Provozní/užitečná hmotnost1 159/621 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4155 x 1765 x 1648 mm
Rozvor2 604 mm
Objem nádrže45 l
Objem zavazadelníku410 - 1289 dm3
Základní cena349 990 Kč
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama