Hlavní obsah

Čínský BYD má svou Teslu Model 3, míří s ní do Evropy

Foto: BYD Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čínský BYD chce v Evropě prodávat svůj elektrický model Han EV. Konkurent pro Teslu Model 3 na vybrané evropské trhy dorazí již v červnu letošního roku. Nejlevnější verze přijde na 1,1 milionu korun, ovšem zatím není jisté, zda bude mít v Česku své oficiální zastoupení.

Článek

Čínský BYD, jehož celý koncern zaměstnává 220 tisíc lidí, není radno podceňovat. Vznikl před pouhými 17 lety, a třebaže o „útoku“ na evropské trhy hovoří již roky, nyní k tomu má připraven jeden velmi pádný argument. Je jím elektromodel pojmenovaný Han EV, který alespoň na fotografiích skvěle vypadá a nabízí i moderní technologie a slibný dojezd.

Foto: BYD Auto

Designově se může novinka BYDu srovnávat se zavedenou evropskou konkurencí

Můžeme se dohadovat, kde se BYD inspiroval pro vnější design (my tipujeme kombinaci Audi a Porsche), ale onen specifický přístup k „inspiraci“ není u čínských automobilek nic neobvyklého. Když se podíváte na některé poslední modely BYDu (v Evropě se neprodávají), připomenou vám mix Hyundai, Audi nebo třeba Kiy.

Technickou lahůdkou jsou akumulátory typu Blade Battery. Ty jsou jako obvykle lithium-iontové, mají ale jinou strukturu uspořádání, a hlavně jsou velice odolné proti nárazům a následnému extrémnímu zvýšení teploty, kdy standardní baterie začnou hořet. BYD tvrdí, že během nárazových testů se teplota zvýšila na maximálně 60 stupňů Celsia, zatímco běžně to bývá až 500 stupňů.

Další moderní technologií je systém IPB Intelligent Integrated Brake od firmy Bosch. Ten zpříjemňuje odezvu od brzdového pedálu (je konfigurovatelná softwarově) a přináší i vyšší reálný dojezd. Toto zařízení má zároveň integrované ESP a nižší hmotnost, která se u elektromobilů vždy hodí.

BYD zatím nespecifikoval dojezd, ale podle dostupných informací bude nejméně 450 kilometrů. Zrychlení na 100 km/h pak zabere pouhých 3,9 sekundy. K dispozici by měly být dvě různě výkonné verze. V interiéru, který s červeně čalouněnými sedačkami a obřím středovým displejem ve stylu Tesly, působí luxusním dojmem. Nechybí ani moderní technologie - jako 5G konektivita nebo systém autonomního řízení, který má schopnost učit se během jízdy.

Foto: BYD Auto

BYD Han EV působí uvnitř luxusně a na první pohled kvalitně

BYD kromě elektroaut prodává užitková auta (v USA třeba popelářské vozy) nebo autobusy (ty jsou i v Evropě). Prvním trhem, kde chtějí začít evropskou ofenzívu s osobními auty, je Norsko. Popisovaný model se má začít prodávat již v červnu a postupně přibudou další trhy. Zda se dočkáme i v Česku zatím není jisté. Základní cena modelu Han EV činí v přepočtu 1,1 milionu korun.

Reklama

Načítám