Hlavní obsah

Český designér představil koncept nové Jawy

Foto: Michal Cetkovský

Tu a tam vám přineseme něco z české scény virtuálního „stavitelství“. Koneckonců třeba v úterý tu byla placatá supersportovní Octavia Rosti Prokopa, která sice vypadá ambiciózně, ale bohužel je tu značná jistota, že reálně nikdy nevznikne. Tenhle, tentokrát jednostopý projekt, je ale z trošičku jiného soudku. Jeho tvůrce si opravdu pro radost staví vlastní motorky a už vymýšlí způsoby, jak uvést prototyp k životu.

Článek

Tahle Jawa, nebo spíše přesněji Jawa 2, nese logo legendární české značky, to ovšem hlavně proto, že byl její design inspirován u jednoho z prvních modelů značky – 350 OHV z roku 1934. Žádné propojení s týneckou ani s divišovskou Jawou tady ovšem nehledejte. Byť se z Týnce nechali slyšet, že se jim tohle (zatím) designové cvičení docela líbí, do spolupráce s jeho tvůrcem se nehrnou.

Oním tvůrcem je Michal Cetkovský. Designér, grafik a 3D návrhář, který si pro radost maluje a následně i staví motorky. Jeho vyvoleným stylem je chopper, taky proto mají prakticky všechny jeho dosavadní projekty zpravidla nekonečně dlouhou předkopnutou přední vidlici. Tahle motorka, existující zatím pouze v počítačových vizualizacích, je ale z docela jiného soudku.

Za vizualizací se ukrývá promyšlená technika

Tak v první řadě je to motorka značně futuristická, byť designová inspirace zmíněnou Jawou 350 OHV je tu do jisté míry zřejmá – povšimněte si třeba předního zavěšení s centrální pružinou, „plovoucího“ sedla nebo bočních kastlíků.

Foto: Michal Cetkovský

Obrázky ukazují, jak se podle původní 350 OHV rodil nový projekt

Zajímavá jsou nicméně jednotlivá technická řešení. Tak třeba právě ono přední kolo – jeho zavěšení využívá boční panely coby pevný rám, v němž se pohybuje kyvné rameno, odpružené centrálním tlumičem. Ještě o dost zajímavější je potom zadní „hubless“ kolo, opticky postrádající náboj. O pohon se stará ozubené kolo, obíhající po ozubeném obvodovém věnci. Tento systém pak roztáčí ozubený řemen, přenášející výkon z převodovky motoru.

Foto: Michal Cetkovský

Rozkres pohonu zadního kola se zvedacím systémem

Aby toho nebylo málo, je v plánu i pozoruhodný systém zvedání, který si Michal nazval „Variant Systém“. Jelikož je pohonný systém kola vyosen vůči jeho středu, lze jeho posunem měnit geometrii celé motorky. Hydraulický píst by tak mohl zvednout zadek motorky, razantně zkrátit rozvor, a tím i napřímit sklon přední vidlice. Z pohodového cruiseru se tak během okamžiku stane o něco sportovněji laděný naháč.

Foto: Michal Cetkovský

Projekt počítá se systémem, který mění geometrii motorky

K vizualizacím vzniklo dokonce i krátké video, na němž je funkce vidět.

Byť to celé zní hodně fantasticky, autor mě o projektu ujišťuje se slovy, že je vše technicky promyšlené, dotažené a převeditelné do reality. Celkově má být projekt motorky „modulární“. Jednotná platforma rámu s motorem by podle nastavení zadního zavěšení a použité přední vidlice mohla sloužit jako několik různých motorek rozdílného zaměření. Základem je Classic, ke kterému by šlo přidat sedlo spolujezdce, cestovní příslušenství nebo sajdkára, ale teoreticky může vzniknout i Enduro nebo Chopper s ještě nižším sedlem a předkopnutou vidlicí.

Měl by vzniknout prototyp a pak… Kdo ví

Na projektu je na druhou stranu ještě spousta věcí, o nichž Michal Cetkovský zatím přemýšlí spíš v teoretické rovině. S ohledem na moderní pojetí by se mu líbilo, aby byl maličký digitální displej přístrojové desky dotykový, tak jako to mají třeba aktuální modely Indianu. Pohonem by se pak mohl stát prakticky libovolný motor – jednoválec či řadový dvouválec, teoreticky i s hybridním ústrojím, kdy by se schoval elektromotor přímo do zadního kola.

Foto: Michal Cetkovský

Každý si může zvolit, co se mu líbí

To je ale zatím ve hvězdách. Důležité je, že autor skutečně plánuje vyrobit prototyp. Ten bude možná v některých ohledech zjednodušen a s plechařinou z oceli (finální verze by měla dle návrhu použít hliníkové díly), základní stavební prvky a technická řešení by však měly zůstat zachovány. Michal už vyhlíží dokonce i motor – s největší pravděpodobností padne volba na velký jednoválec ze sériové produkce Rotaxu či KTM, zkrátka něco s objemem 600–700 kubíků.

A co dál? Michal říká, že vyrábět motorku za účelem prodeje – byť i v malých sériích, je nad jeho možnosti. Rozhodně se ale nebrání spolupráci s někým, kdo by měl o jeho koncepci zájem (a rozhodně to nemusí být Jawa – jak už bylo koneckonců řečeno, název Jawa je tu jen kvůli inspiraci originálním modelem). Vše je ale teprve ve fázi návrhu a případný přerod Jawy 2 do stroje, který bychom vídali na silnicích, je zatím velmi vzdálenou myšlenkou. Koneckonců jak mi sám Michal řekl: „Jsou tady hlavy, a jsou i ty ruce. Všechno je to ale o času a kapitálu.“

Reklama

Související témata:
Načítám