Hlavní obsah

BMW 635CSi AT (E24) - Žralok, kterého se nebojím

Foto: Archiv Garáž.cz
14. 8. 2016

Žralok zuby má jak nože a z těch zubů čiší strach. Jenže není žralok jako žralok. A my nejsme magazín o akvaristice, ale o automobilech, takže když se řekne žralok, je jasné, že půjde o kupé BMW řady 6 generace E24, které si svou přezdívku vysloužilo za zkosenou a špičatou přední část.

Článek

Já jsem jeden z mála, kteří v naší mořeprosté zemi trpí nepřirozeným strachem ze žraloků. Nebývalo to tak hrozné, jako malý sem se ráchal v Jadranu i Rudém moři, ale dnes mám prostě z otevřeného moře nepřirozený respekt. Zato automobilově mi pudy sebezáchovy nic neříkají, takže když mi někdo nabídne klíčky od čehokoliv, co jsme ještě neměl v pazourech, už se hrnu za volant. Ne vždy to jsou vozy, o které by stálo za to se dělit, ale když už sedím za volantem žraloka z Mnichova, nebudu takový sobec, abych se o něm nezmínil. Jen prosím o shovívavost k fotkám, na jejich pořízení bylo v rámci srazu opravdu jen pár krátkých minut (zbytek času jsme trávili raději jízdou) a slunko se ten den chovalo jak krkavčí matka, takže jejich kvalita zrovna neladí s běžnou úrovní těchto stránek. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Pojďme si ale připomenout pár historických faktů o mnichovském kupé. Agresivní vzhled šestky, která se vyráběla v letech 1976 až 1989, má na svědomí Paul Bracq, jehož podpis najdeme na většině mnichovských vozů té doby. Sportovně laděné kupé odvozené od pětkového sedanu bylo velmi populární a vzniklo celkem ve více než 86 tisících exemplářích. Navázalo na ladné dvoudvířko CS modelu E9, využívalo techniku řady 5 generace E12, ale přímého nástupce se bohužel nedočkalo. Až o mnoho let později vzkřísilo BMW kupé řady 6 s modelem E63. Kromě nejtypičtějšího motoru o objemu 3,5 litru byly v nabídce i menší agregáty, základ tvořil šestiválec o objemu 2,8 litru. Původně vozy stavěla firma Karmann, ale později byla výroba přesunuta přímo do Mnichova. A také se během výroby měnila podlahová plošina. Zatímco původně užívalo kupé platformu sedanu E12, později si polepšilo s platformou z mého oblíbeného modelu E28, ovšem na první pohled nejde o rozeznatelnou změnu. Model 635CSi se po modernizaci dočkal menšího objemu 3430 ccm a mohl mít jak manuální, tak automatickou převodovku. A ve Frankfurtu představila automobilka i model upravený sportovní divizí M s agregátem M88 s výkonem 285 koní, který byl i v supersportu M1. Standardem byl také samosvorný diferenciál a sedadla s kůží Nappa. Když byla výroba v roce 1989 ukončena, měl funkci kupé v nabídce převzít model řady 8.

Foto: Archiv Garáž.cz

Námi testovaný vůz je v bílé barvě Alpine, ve které sice vypadá senzačně, ale také je v parném červencovém dni prakticky nevyfotitelný. A nechybí ani mnou milovaná bezrámová boční okna, která jsou dodnes cool, protože nejsou zcela běžná. Nevím jak vy, ale vždycky jsem tuhle frajeřinku na autě chtěl. Navíc přední i zadní boční okna stahujete pochopitelně elektronicky. A elektrický proud pohání i otevírání střešního šíbru, se kterým se interiér vozu báječně vyvětrá. Jinak model 635CSi byl služebním vozem komisaře Berghamera ze známého seriálu  Der Bulle von Tölz, který u nás běžel pod názvem Big Ben. Opravdu nevím, co má londýnská věž společného s býkem, německým lázeňským městečkem Tölz nebo velice tlustým komisařem od Polizei, ale čeští překladatelé zkrátka někdy bývají příliš kreativní. Nicméně zůstává pravdou, že elegantní mnichovské kupé se ve scenérii podhůří Alp velmi vyjímalo a neskutečně mu to tam slušelo, i když zbytek seriálu byl celkem bídný.

Foto: Archiv Garáž.cz

Interiér okatě naznačuje sportovní ambice vozu, zejména tento dojem vytvářejí relativně úzké sedačky s výtečným bočním vedením, na které se můžete v zatáčkách spolehnout. Tedy abyste mne nepochopili špatně, nejsou to tuhé závodní skořepiny, přeci jen model E24 je pohodlné gétéčko na dlouhé vzdálenosti. I tak si ale nemůže dovolit vás vysadit z místa v ostřejší zákrutě. Jinak zaujme například i opačně naklopená palubka s většinou částí natočených k řidiči nebo kontrolkový systém s diodami, které okamžitě indikují nějaký problém ve voze. Nesportovně vypadá snad jen velký kulatý volant, ale zase o to lépe se s ním manipuluje. U ruční brzdy najdeme typický dobový kartáč, který obklopuje páku s rukojetí a zamezuje padání prachu kamsi do útrob středového tunelu. To co je před ručkou ale nadšeného petrolheada moc nepotěší. No jo no, automat, ale to ve voze třídy GT není úplně špatné a ještě nad ním nelámejte hůl. Ukazatel paliva ukazuje počet litrů v nádrži, což je celkem jasný a srozumitelný údaj, kterému se automobilky dnes vyhýbají. Asi se bojí, že si spočtete, kolik litrů vám v té euroškatuli během cesty doopravdy ubylo.

Foto: Archiv Garáž.cz

V normálním režimu dělá šestka dojem umírněného pohodového společníka, který se bravurně přenáší přes hrbolaté cesty a je nesmírně pohodlný. Při plném sešlápnutí plynu si automat sice podřadí a zrychlí, ale stále máte dojem kliďase, který je plný německé solidnosti, předvídatelný a jen sotva ochotný ke sprintu. Jenže zkuste si přepnout do režimu Sport (Ano, tady na něj nadávat nebudu, má zde být. K smíchu je takový režim v litrovém městském prdítku) a následně předveďte s pravou nohou razantní kick-down. V útrobách motoru se vyburcují všichni bavorští krampusové, zatopí pod pekelným ohněm a vaše BMW vystřelí do dáli s razancí stíhacího Messerschmidtu. Až vám bude líto, že pacifisticky přeučení germánští válečníci už na své stroje nemontují kulomety, jak by se hodily na vyklízení loudalů ze silnic. Bezpečně vzdálená zatáčka na obzoru je rázem mnohem blíž, než jste čekali a vám nezbývá než doufat, že brzdy zde nejsou tak mizerné, jako ve všech starých autech. To vše provází i temné vrčení řadového šestiválce, který ze sebe v danou chvíli doluje maximum. Zaplať pánbůh (nebo ďábel?), že je tu úžasné a citlivé řízení, které umožní ovládat vůz i při jeho sprinterských momentech. Není tu žádná záludnost, jež by vás mohla zaskočit a zvýšit vám pravidelné měsíční výdaje o fakturu ze servisu. A že by se vaše peněženka při nákupech originálních dílů u místního dealera určitě chovala jak bulimik.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak tedy shrnout BMW 635CSi? Rozhodně kladně, má totiž všechno, co chceme u správného BMW vidět - velký atmosferický řadový motor, pohon zadních kol a typický vzhled, který mu dodnes nedělá ostudu. Výsledkem je báječné GT, které se dnes stává ceněným youngtimerem. Tak neváhejte, dokud ještě nějaká na trhu jsou.

Foto: Mikka

Bylo ještě lepší

Legendrn žralok 635CSi však nebyl nejvyšš verz a při faceliftu přišla ještě lepš varianta, kterou prošla rukama specialistů z oddělen M. Kromě designovch změn, prošla vylepšenm podvozku, ale hlavně dostala řadov šestivlec ze supersportovnho BMW M1! Nov varianta M 635CSi přišla v roce 1983 a v Americe byla pojmenovna jako BMW M6

Reklama

Sdílejte článek